10 سریال علمی تخیلی تماشایی شبیه پیشتازان فضا

10 سریال علمی تخیلی تماشایی شبیه پیشتازان فضا

سریال علمی تخیلی پیشتازان فضا همیشه در مورد چیزهایی فراتر از نبردهای فضایی و سیارات بیگانه بوده است. در اصل، این سریال پیامی در مورد پیشرفت، استفاده از علم برای درک بهتر یکدیگر ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که این مجموعه تلویزیونی تا این حد مورد توجه قرار گرفته و این مدت طولانی ادامه داشته است. با وجود تمام تاثیرات پیشگامانه پیشتازان فضا، تنها سریال فضایی نیست که دقیقا همان آرمان‌ها و ماجراها را دنبال می‌کند.

کد خبر : ۲۱۰۶۰۷
بازدید : ۹

پیشتازان فضا (Star Trek) یکی از سریال‌ علمی تخیلی پیشتاز است که داستانش در فضا و بین کهکشان‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه بر این پیشتازان فضا الهام‌بخش بسیاری از سریال‌های دیگر هم شده است. یک جذابیت خیره‌کننده در مورد فضا وجود دارد که تخیل جمعی ما را تحریک می‌کند و ما را در حیرت فرو می‌برد. به همین دلیل است که تماشای سریال‌های علمی تخیلی شبیه پیشتازان فضا که در دنیای لایتنهای بین ستارگان اتفاق می‌افتد تا این اندازه لذت‌بخش است.

سریال علمی تخیلی پیشتازان فضا همیشه در مورد چیزهایی فراتر از نبردهای فضایی و سیارات بیگانه بوده است. در اصل، این سریال پیامی در مورد پیشرفت، استفاده از علم برای درک بهتر یکدیگر ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که این مجموعه تلویزیونی تا این حد مورد توجه قرار گرفته و این مدت طولانی ادامه داشته است. با وجود تمام تاثیرات پیشگامانه پیشتازان فضا، تنها سریال فضایی نیست که دقیقا همان آرمان‌ها و ماجراها را دنبال می‌کند.

سریال‌های علمی تخیلی بسیاری بعد از پیشتازان فضا میراث این مجموعه را در زمینه ساخت جهانی عظیم و کنجکاوی‌برانگیز حفظ کردند و برخی هم آن را ادامه دادند. از سفر سریع‌تر از نور بین منظومه‌های خورشیدی تا اولین برخوردها و نبردها با موجودات بیگانه و مرموز، ۱۰ سریال شبیه پیشتازان فضا که در ادامه نام بردیم فضای زیادی برای کاوش باقی گذاشته‌اند و با ترکیب مناسب شخصیت‌ها و داستان‌های جذاب و پرکشش جایگاه خوبی در میان طرفداران این ژانر پیدا کرده‌اند.

10. دورف قرمز (Red Dwarf)

red-dwarf

  • محصول: 1988 تا کنون
  • سازنده: راب گرنت، دو نیلور
  • بازیگران اصلی: کریس بری، کریگ چارلز، دنی جان جولز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.4 از 10

این سریال کمدی بریتانیایی که در دهه ۱۹۹۰ منتشر شد، یک تعادل منحصربه‌فرد بین ژانر علمی تخیلی و کمدی ایجاد می‌کند. داستان درباره یک تکنسین رتبه پایین به نام دیو لیستر است که متوجه می‌شود آخرین انسان زنده در سفینه‌ای به نام دورف قرمز است. تنها همراهان او نسخه هولوگرامی هم‌اتاقی مرده‌اش، آرنولد ریمر و یک گربه انسان‌نمای عصبی هستند که با گذشت زمان تکامل یافته‌اند. او همچنین از نظر زمانی سه میلیون سال در آینده قرار دارد. با سرگردان شدن فضاپیمایشان، شخصیت‌ها با موجودات جهش‌یافته، پدیده‌های عجیب و نسخه‌های جایگزین خود مواجه می‌شوند.

در حالی که اکثر کمدی‌های فضایی با گذشت زمان کم‌رنگ می‌شوند، دورف قرمز یکی از معدود سریال‌هایی است که به لطف دیدگاه بی‌پرده و کاملا احمقانه‌اش نسبت به ژانر محبوب علمی-تخیلی، بیش از ۳۰ سال دوام آورده است. تاکنون دوازده سریال و یک قسمت ویژه از این مجموعه پخش شده است. دورف قرمز بیشتر بر طنز شخصیت‌های خود تمرکز دارد تا جلوه‌های ویژه یا مسائل فنی. با این حال این سریال طولانی‌مدت در هر فصل طرفدارانش را غافلگیر می‌کند.

9. فضا: 1999 (Space: 1999)

space-1999

  • محصول: 1975- 1977
  • سازنده: جری و سیلویا اندرسون
  • بازیگران اصلی: باربارا بین، مارتین لاندو، کاترین شل
  • امتیاز راتن تومیتوز: 66 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

سریال علمی تخیلی فضا: 1999 با یک انفجار عظیم هسته‌ای ناشی از تابش مغناطیسی آغاز می‌شود که ماه را همراه با تمام ساکنان پایگاهی به نام آلفا ماه، که یک مرکز تحقیقات علمی واقع در نیمکره شمالی ماه است، از مدار زمین خارج می‌کند. قسمت‌های بعدی حول ماجراها و مشکلات پرسنل پایگاه می‌چرخد. آن‌ها از یک سر جهان تا سر دیگر سفر می‌کنند و با بیگانه‌ها، خطرات کهکشانی و موارد دیگر سر و کار دارند. گری و سیلویا اندرسون، یک دهه پس از شهرت به واسطه خلق سریال کلاسیک بریتانیایی علمی-تخیلی تاندربردها (Thunderbirds)، که از عروسک‌گردانی الکترونیکی استفاده می‌کرد سریال فضا: 1999 را ساختند.

8. آندرومدا (Andromeda)

  • محصول: 2000-2005
  • سازنده: جین رادنبری
  • بازیگران اصلی: کوین سوربو، لیسا رایدر، کیث همیلتون کاب
  • امتیاز راتن تومیتوز: 38 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.6 از 10

آندرومدا یک سریال علمی تخیلی استثنایی است که ماجراهای یک فضاپیما به نام آندرومدا اسندنت به رهبری کاپیتان دیلان هانت و خدمه‌اش را دنبال می‌کند. این سریال در سال‌های قبل از یک جنگ بین‌کهکشانی ویرانگر که تاریخ را تغییر داد اتفاق می‌افتد. ماموریت هانت، بازگرداندن نظم در کهکشان‌ها و ساختن یک تمدن صلح‌آمیز بود، اما در این روند مجبور شد بین اختلافات میانجی‌گری کند، جهان‌های جدید را بشناسد و با تهدیدهای دور و نزدیک مبارزه کند.

آندرومدا با ماجراهای فضایی هیجان‌انگیز و داستان‌پردازی در طول فصل، بینندگان را در یک حماسه فضایی گسترده غرق می‌کند. این سریال پنج فصل دارد و یک روایت پیچیده از ترکیب فانتزی، سایبرپانک و تم‌های پساآخرالزمانی است. علاوه بر این نبردهای بین‌کهکشانی و جهان‌های بیگانه خیره‌کننده، اکشن حماسی را ارائه می‌دهند. کوین سوربو رهبری یک گروه با استعداد از بازیگران را بر عهده دارد که با اجرای خود، آندرومدا را به یک سریال علمی تخیلی پیشگام تبدیل می‌کنند.

7. فارسکیپ (Farscape)

  • محصول: 1999- 2003
  • سازنده: راکنی اس اوبنان
  • بازیگران اصلی: بن برودر، کلودیا بلک، ویرجینیا هی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 90 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

سریال علمی تخیلی فارسکیپ با هدف جذب مخاطبانی که پیشتازان فضا را دوست داشتند و از لغو آن در سال 1969 ناراحت بودند ساخته شد و تلاش کرد خود را از این سریال محبوب متمایز کند. داستان آن حول فضانوردی به نام جان کریچتون می‌چرخد که پس از سقوط فضاپیمایش در جایی خارج از برنامه، در سوی دیگر جهان گیر می‌افتد و بعنوان یک فراری معرفی می‌شود. اکنون او با تهدیدهای صلح‌طلبان فاشیست و نظامی روبرو است و باید راهی برای فرار پیدا کند.

برخلاف قهرمانان سریال پیشتازان فضا کریچتون یک مرد نجیب نبود. او جایگزین برجسته‌ای بود که حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و در کنار کلودیا بلک شخصیتش در طول سریال رشد چشمگیری داشت. داستان سریال فارسکیپ سال‌ها پیش اتفاق می‌افتاد. درک درام پیچیده و فانتزی فراوان، طنز سیاه و خلاقانه و همچنین موجودات بیگانه عجیب و جهان‌های کاملا تحقق‌یافته این سریال کمی سخت است. اما با این وجود و با اینکه زیاد طول نکشید اثری ماندگار بر ژانر سریال‌های علمی-تخیلی گذاشت.

6. ناوبر فضایی گالاکتیکا (Battlestar Galactica)

  • محصول: 2003-2009
  • سازنده: گلن لارسن
  • بازیگران اصلی: ادوارد جیمز آلموس، مری مکدانل، کتی سکف
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.7 از 10

این سریال علمی تخیلی در یک منظومه شمسی دور اتفاق می‌افتد و ابتدا گروه اندک بازماندگان انسانی یک جنگ بین‌ستاره‌ای را نشان می‌دهد که در گذشته با سیلون‌ها زندگی می‌کردند. سیلون‌ها یک نژاد ربات ساخته شده توسط انسان هستند که علیه سازندگان خود قیام کردند، حمله غافلگیرانه‌ای انجام دادند و تقریبا تمام تمدن را ویران کردند. آن‌ها توسط فرمانده ویلیام آداما و رئیس‌جمهور لورا روزلین رهبری می‌شوند. در حالی که خدمه با کمبود منابع و تهدید سیلون‌های در حال تکامل روبرو هستند، به دنبال یک سیاره افسانه‌ای گمشده به نام زمین می‌گردند.

سریال ناوبر فضایی گالاکتیکا که بارها از آن تقلید شده اما هرگز تکرار نشده، یکی از محبوب‌ترین سریال‌ها در میان طرفداران پیشتازان فضا است. این سریال با ترکیب قوس‌های سیاسی پیچیده و شخصیت‌هایی که به خوبی توسعه یافته‌اند، یک افسانه مدرن حماسی محسوب می‌شود. ادوارد جیمز آلموس، مری مک‌دانل، کتی ساکف و بسیاری دیگر از بازیگران اصلی سریال هستند. اجرای واقع‌گرایانه و احساسی آن‌ها انتظارات ما از ژانر را تغییر داد و چندین سریال تلویزیونی را تحت تاثیر قرار داد. به طور کلی، جذابیت روایی و تولید خیره‌کننده، سریال ناوبر فضایی گالاکتیکا را به یک کلاسیک ماندگار تبدیل می‌کنند.

5. گستره (The Expanse)

the-expanse

  • محصول: 2015-2022
  • سازنده: مارک فگوس و هاوک اوتسبی
  • بازیگران اصلی: توماس جین، استیون استریت، کاس انو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.5 از 10

در قرن ۲۴، فضا به مستعمره انسان تبدیل و بشر در منظومه شمسی ساکن شده است. انسان‌ها خود را به سه گروه قدرتمند تقسیم کرده‌اند؛ سازمان ملل متحد زمین و ماه، جمهوری کنگره مریخ در مریخ، ساکنان ایستگاه کمربند سیارکی معروف به بلترز. وقتی تنش‌ها بین این سه گروه افزایش پیدا می‌کند و یک توطئه، بهانه یک جنگ تمام عیار می‌شود، جوزفوس میلر، یک کارآگاه پلیس بین‌ستاره‌ای، وظیفه پیدا کردن یک زن را دارد و ناخواسته درگیر یک نبرد پرخطر می‌شود.

سریال علمی تخیلی گستره از مجموعه رمان‌های تحسین‌شده نوشته جیمز اس ای کری اقتباس شده است. این سریال درست شبیه پیشتازان فضا داستان‌های فضایی را به یک مقیاس زمینی، واقعی و انسانی می‌آورد و احساسات کنجکاوی و حیرت را در بیننده برمی‌انگیزد. این سریال همچنین به خوبی تحقیق شده است و روایت‌ها و ماموریت‌هایش بسیار دقیق به نظر می‌رسند. این سریال با کسب تحسین منتقدان و طرفداران وفادار، ماجراجویی هیجان‌انگیز را با مضامین پیچیده متعادل و خود را به عنوان یک کلاسیک مدرن تثبیت کرد.

4. فایرفلای (Firefly)

  • محصول: 2002- 2003
  • سازنده: جاس ویدون
  • بازیگران اصلی: ناتان فیلیون، جینا تورس، آلن تودیک
  • امتیاز راتن تومیتوز: 77 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.9 از 10

نویسنده و کارگردان جاس ویدون، سریال فایرفلای را در قالب یک داستان با این مضمون ساخت: «نُه نفر به سیاهچاله فضایی نگاه می‌کنند و نُه چیز مختلف می‌بینند.» این سریال پانصد سال پس از یک جنگ داخلی که همه چیز را نابود کرد و انسان‌ها را مجبور به سفر به یک منظومه ستاره‌ای جدید کرد اتفاق می‌افتد و گروهی از افراد مختلف یک فضاپیمای حمل و نقل به نام سنریتی را می‌گردانند و سعی دارند به هر طریقی که می‌توانند امرار معاش کنند.

چه با رعایت قانون یا دور زدن آن، تحت فرماندهی کاپیتان مغرور مال رینولدز، خدمه با انجام کارهای مختلف زندگی خود را می‌چرخانند و اغلب در موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی قرار می‌گیرند. سریال ویدون یک فرنچایز کامل را بوجود آورد که شامل یک فیلم در سال 2005 با عنوان سنریتی (Serenity)، چندین کمیک و دو بازی فکری بود. موفقیت آن از ترکیب کلیشه‌های غربی آشنا با یک دیدگاه خیره‌کننده علمی-تخیلی در مورد فضای مستعمره شده حاصل شد. این سریال با شخصیت‌های به‌یادماندنی، دیالوگ‌های هوشمندانه و طراحی مناسب، طرفداران وفادار زیادی بدست آورد. تولید سریال فایرفلای پس از تنها یک فصل لغو شد، اما به یک پدیده کالت تبدیل شد که درام فضایی را بازتعریف کرد.

3. بابیلون 5 (Babylon 5)

babylon-5

  • محصول: 1993-1998
  • سازنده: جی مایکل استرازینسکی
  • بازیگران اصلی: بروس باکسلیتنر، مایکل اوهر، کلودیا کریستیان
  • امتیاز راتن تومیتوز: –
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.4 از 10

مفهوم و ایده اصلی سریال علمی تخیلی بابیلون 5 بسیار شبیه پیشتازان فضا است. این سریال علمی تخیلی در ایستگاه فضایی با همین نام اتفاق می‌افتد که در واقع یک زمین بی‌طرف برای دیدار و حل اختلافات نژادهای بیگانه است. دنیای آن‌ها هنوز در مراحل اولیه یادگیری دیپلماسی است، به همین دلیل است که وقتی جناح‌های شوم مانند سنتوری و نارن با جنگ، اسرار جدید، سایه‌های باستانی و فناوری تهدید می‌کنند، خیانت، قربانی و نبردهای فضایی بزرگ به اوج می‌رسد.

بابیلون 5 ساخته جی مایکل استرازینسکی یک ریسک واقعی در زمینه قصه‌گویی بود. اما برای کسانی که داستانش را دوست داشتند، این سریال از همه جهات موفق بود. رویکرد جدید آن در زمینه روایت داستان‌های گسترده در دهه‌ها و قوس‌های پیچیده شخصیت‌ها، قالب‌های سفت و سخت تلویزیون را شکست و نوعی مخاطب را بوجود آورد که در آن زمان تعداد کمی از سریال‌های علمی-تخیلی داشتند.

2. اورویل (The Orville)

the-orville

  • محصول: 2017-تا کنون
  • سازنده: ست مک‌فارلن
  • بازیگران اصلی: ست مک‌فارلن، آدریان پالیکی، پنی جانسون جرالد
  • امتیاز راتن تومیتوز: 77 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8 از 10

سریال علمی تخیلی اورویل یک اثر حماسی ساختارشکن اثر ست مک‌فارلن افسانه‌ای با بازی خودش، ما را ۴۰۰ سال به آینده می‌برد و با اتحاد سیاره‌ای، یک اتحادیه قرن ۲۵ام زمین با چندین سیاره دیگر آشنا می‌کند. ماجراهای مضحک خدمه یو‌اس‌اس‌ اورویل را دنبال می‌کنیم که تحت فرماندهی کاپیتان ادوارد مرسر فعالیت می‌کند و در هر قسمت با موقعیت‌های کمدی مواجه می‌شود. اورویل به جای اینکه فقط یک داستان کلی را روایت کند، مفاهیم مختلف علمی-تخیلی الهام گرفته از سال‌های اولیه سریال‌های پیشتازان فضا و نسل بعدی (Next Generation) را کاوش می‌کند.

علاوه بر این، بینندگان را فریب می‌دهد تا فکر کنند صرفا یک پارودی است، اما سپس گنجینه‌های واقعی خود را آشکار می‌کند. گروه بازیگران کاریزماتیک، دیالوگ‌های خنده‌دار، داستان‌های جالب، نظرات تامل‌برانگیز در مورد اخلاق و آینده ناشناخته و تعادل ماهرانه شوخی‌ها و عجایب داستان، این سریال را تماشایی می‌کند.

 

1. دکتر هو (Doctor Who)

doctor-who

  • محصول: 2005-تا کنون
  • سازنده: ران گرینر
  • بازیگران اصلی: جودی ویتاکر، پیتر کاپالدی، دیوید تنت
  • امتیاز راتن تومیتوز: 68 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.2 از 10

در سریال علمی تخیلی دکتر هو شخصیت مرموزی به نام دکتر توانایی تغییر جنبه‌های ظاهر و شخصیت خود را با بازسازی و اقتباس از تجسم‌های جدید دارد. آن‌ها از یک ماشین زمان دارای احساس به نام تاردیس استفاده می‌کنند و به طور معمول برای نجات تمدن‌ها از انواع خطرات در فضا و زمان، سفرهای طولانی انجام می‌دهند. دکتر به ندرت به تنهایی کار می‌کند؛ او با دستیارانی همراه می‌شود که ناخواسته در ماجراهای پیچیده او گرفتار می‌شوند.

دکتر هو نه تنها به دلیل طولانی بودن بلکه به دلیل عناصر اصلی خود که دائما در حال تکامل هستند، میراثی به جا گذاشته است که تفاوت چندانی با پیشتازان فضا ندارد. این سریال یک داستان جذاب و نفس‌گیر را همراه با کلیشه‌های نمادین علمی-تخیلی و فانتزی روایت می‌کند که مخاطبان قدیمی و جدید را درگیر می‌کند و هر فصل جدید ماجراهای تازه، خطوط داستانی دقیق و بازیگران بیشتر را به همراه می‌آورد. دکترهای جدید جذاب و دوستان انسانی به همان اندازه جالب آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که این فرمت هر فصل جذاب باقی می‌ماند و بارها و بارها خود را ارتقا می‌بخشد.

منبع: مایکت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید