تصاویر؛ همهچیز درباره «انتقامجوی سمی»؛ با سمیترین فرنچایز تاریخ سینما آشنا شوید!

ترکیب صحنههای خونآلود وحشتناک، اکشنهای ارزان و گاه تفاسیر اجتماعی، از «انتقامجوی سمی» یکی از عجیبترین فیلمهای ابرقهرمانی تاریخ را ساخت که فرنچایز آن از سال ۱۹۸۴ تاکنون بارها بازراهاندازی شده. «انتقامجوی سمی» همین امسال و با اجرای پیتر دینکلیج دوباره از گور سمی خود برخاسته و آماده است وحشت را به خانههایتان بیاورد.
شرکت تروما اینترتینمنت (Troma Entertainment) عجیبترین فرنچایز ابرقهرمانی سینما را در دههی هشتاد میلادی با یک فیلم کمبودجه کلید زد: «انتقامجوی سمی» (The Toxic Avenger)، فیلمی دربارهی قهرمانی که از مواد شیمیایی سمی متولد شده و میخواهد از مردم نیوجرسی انتقام بگیرد. از سال ۱۹۸۴ به مرور، «انتقامجوی سمی» به یک فیلم کلاسیک کالت تبدیل شد و بینندگان خاص خود را پیدا کرد و اشتیاق این گروه هرچند محدود، به ساخت فیلمهای بعدی و حتی مجموعهی انیمیشنی انجامید که اغلب شما یادتان نمیآید.
ترکیب صحنههای خونآلود وحشتناک، اکشنهای ارزان و گاه تفاسیر اجتماعی، از «انتقامجوی سمی» یکی از عجیبترین فیلمهای ابرقهرمانی تاریخ را ساخت که فرنچایز آن از سال ۱۹۸۴ تاکنون بارها بازراهاندازی شده. «انتقامجوی سمی» همین امسال و با اجرای پیتر دینکلیج دوباره از گور سمی خود برخاسته و آماده است وحشت را به خانههایتان بیاورد.
اگر کنجکاوید که بیشتر دربارهی این ابرقهرمانِ جهشیافته، یا آنطور که طرفداران صدایش میزنند، یعنی تاکسی (Toxie)، بدانید، جای درستی آمدهاید. «انتقامجوی سمی» تاریخچهی بلند و بالایی دارد که در آن حتی نام جیمز گان، کارگردان فیلمهای «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy) و «سوپرمن» (۲۰۲۵) به چشم میخورد که پیش از آنکه رئیس استودیوهای دیسی شود، در تروما اینترتینمنت کار میکرد. در ادامه تاریخچه «انتقامجوی سمی» را از زبالههای سمی تا تبدیل شدن به افسانهی سینمای کالت بررسی میکنیم.
روزهای آغازین «انتقامجوی سمی»
ایدهی ساخت «انتقامجوی سمی» برمیگردد به آغاز فعالیت تروما اینترتینمنت که لوید کافمن و مایکل هرتز آن را در سال ۱۹۷۴ تأسیس کردند. شبیه بسیاری از فیلمهای اکسپلویتیشن دیگر، که در آن زمان به دست استودیوهای مستقل با بودجهای اندک تولید میشدند، فیلمهای اولیهی تروما اینترتینمنت را هم کمدیهای جنسی ردهچندمی تشکیل میدادند. کافمن برای کمک به تأمین مخارج شرکت در روزهای ابتدایی تأسیس تروما، روی پروژههای مختلفی کار میکرد. مهمترین آنها فیلم «راکی» (Rocky) ۱۹۷۶ بود که نام کافمن بهعنوان مدیر تولید در این پروژه به چشم میخورد. در طول ساخت فیلم «راکی» بود که کمکم ایدههایی به ذهن کافمن رسید که بعدها به به ساخت «انتقامجوی سمی» انجامید.
کافمن به فکر ساخت یک فیلم ترسناک در اسپا افتاد و آن را «هلث کلاب هارر» (Health Club Horror) نامید. اما تا مدتها تمرکزش را بر همان فیلمهای اکسپلویتیشن قرار داد که اساسا استودیو را برپایهی آنها بنا کرده بود. بعد از ساخت فیلم استودیویی بزرگ «شمارش معکوس نهایی» (The Final Countdown) در سال ۱۹۸۰، کافمن از سیستم استودیویی فیلمسازی سرخورده شد و تصمیم گرفت به سینمای مستقل برگردد. در پی موفقیت غافلگیرکنندهی فیلم «پورکی» (Porky’s) در سال ۱۹۸۱، این کمدی جنسی راه را برای دیگر فیلمهای استودیویی مثل «داستان کریسمس» (A Christmas Story) باز کرد. به جای رقابت با استودیوهای بزرگتر در این ژانر، تروما تصمیم گرفت به ژانر وحشت روی آورد که کافمن در آن میتوانست با بودجهای اندک ایدههای خود را پیاده کند.
فیلم «انتقامجوی سمی» در ۱۹۸۴ میلادی منتشر میشود
کافمن با بودجهی ۵۰۰هزار دلاری این فیلم را با نام مستعار ساموئل ویل کارگردانی کرد و هرتز هم تهیهکنندهاش بود. این فیلم شخصیت ملوین فرد (مارک تورگل) را برای اولین بار به بینندگان معرفی کرد: یک پسر لاغر و سربهزیر که بهعنوان سرایدار در شهر خیالی تروماویل در نیوجرسی مشغول به کار است. ملوین از سوی اعضای باشگاه مورد آزار و اذیت قرار میگیرد، تا اینکه یک روز در زبالههای صنعتی میافتد و به انتقامجوی سمی تبدیل میشود. از اینجا به بعد نقش این ابرقهرمان سمی را میچ کوهن بازی کرده و کنت کسلر صداپیشگی او را بر عهده دارد. ملوین که حالا قدرت و توانایی فوق بشری پیدا کرده و میتواند ذات شیطانی افراد را تشخیص دهد، تصمیم میگیرد از قدرتهایش برای از بین بردن جنایتکارانی استفاده کند که از درون سایهها بر شهرش تسلط دارند.
فیلم «انتقامجوی سمی»، که در اطراف نیوجرسی فیلمبرداری شده، با صحنههای خشن، اکشن ردهچندمی و طنزهای احمقانه و جنسی از نقاط قوت گذشتهی تروما اینترتینمنت الهام میگرفت. ملوین در نقش این ابرقهرمان به جنگ مقامات فاسد شهر و کلاهبردارانی میرود که میخواهند از بدبختی مردم پول درآورند یا مخصوصا گروه خاص نژادی یا جنسیتی را هدف قرار میدهند. با وجود تمام قتلهای زیادی خونین، و حتی بیرون ریختن دلورودهی ابرقهرمان، انتقامجوی سمی در این فیلم، مثل یک شوالیه و مدافع حقوق مردم بیگناه عمل میکند. در دورهای از تاریخ سینمای ترسناک، که با قاتلان نقابدار مثل جیسون ورهیز فیلمهای «جمعه سیزدهم» (Friday the 13th) و مایکل مایرز فیلم هالووین (Halloween) پر شده، انتقامجوی سمی داستان را برعکس کرد و نشان داد حتی یک قاتل خشن هم میتواند قهرمان خوبی باشد.
فیلم اول میراث مهمی بر جا میگذارد
«انتقامجوی سمی» در طول اکران اولیهاش در سینماها از نظر تجاری و از سوی منتقدین با استقبال مواجه نشد. اما اکران نیمهشب فیلم در سینمای بلیکر استریت در نیویورک برای مدتی طولانی ادامه یافت و دهان به دهان بینندگان تازهای را به سمت فیلم کشاند. از این طریق، «انتقامجوی سمی» طرفداران پروپاقرصی پیدا کرده و شهرتش در سراسر ایالات متحده گسترش یافت. این شهرت، به انتشار ویدیوی خانگی آن در ۱۹۸۶ روی VHS و بتامکس انجامید. «انتقامجوی سمی» بعد از انتشار روی VHS و با ظهور تلویزیون کابلی مخاطبان گستردهتری پیدا کرد. اکران مجدد سینمایی آن در آوریل ۱۹۸۶ باکس آفیس آخرهفتهی ۱۴۰هزار دلاری برای تروما اینترتینمنت رقم زد که تا آن زمان مانند این درآمدها را ندیده بودند.
در پی موفقیت فیلم، تروما پروژههای خود را بیشتر به سمت فیلمهای ترسناک برد، مثل «دبیرستان هستهای» (Class of Nuke ‘Em High) سال ۱۹۸۶. همزمان، تا سال ۱۹۸۹ «انتقامجوی سمی» بیش از ۱۵ میلیون دلار از فروش گیشه، ویدیوهای خانگی و پخش تلویزیونی آن درآمد کسب کرده بود. با چنین درآمدی، عجیب نیست که تروما سریع ساخت دنبالهای برای «انتقامجوی سمی» را شروع کرد. با کارگردانی و تهیهکنندگی کافمن و هرز، و فیلمنامهای از کافمن و گی پارتینگتون تری، فیلم دوم «انتقامجوی سمی» ساخته شد. با اینکه تروما اینترتینمنت برای این فیلم جاهطلبی بیشتری نسبت به عنوان قبلی به خرج داد، اما ساختش از آنچه در تروما انتظارش را داشتند، سختتر بود.
«انتقامجوی سمی ۲» با شکست مواجه میشود
فیلم «انتقامجوی سمی ۲» سال ۱۹۸۹ با بودجهی حدوداً ۲.۵ میلیون دلاری ساخته شد. این فیلم از دید ابرقهرمان جهشیافته، نگاهی انتقادی به دنیای کاپیتالیستی ایالات متحده میاندازد. در طول داستان، شرکت شیمیایی آپوکالیپس مستقر در نیویورک تصمیم میگیرد تا تروماویل را تصرف کند و هر کسی را که مانعشان شود، بکشد. ملوین، که در این فیلم نقش او را جان آلتامورا و ران فازیو بازی میکنند، دنبال پدر گمشدهاش در توکیو میگردد. تاکسی در توکیو با یاکوزا دست به گریبان میشود و بعد از آنکه کشتیگیری سومو را در ژاپن یاد میگیرد، به زادگاهش بازمیگردد تا نقشههای شرکت آپوکالیپس را نقش بر آب کند.
طبق بیوگرافی فازیو در IMDb (که ظاهراً خودش آن را نوشته است)، آلتامورا در طول فیلمبرداری «انتقامجوی سمی ۲» اخراج شد و فازیو خودش اجرای نقش انتقامجوی سمی را ادامه داد؛ هرچند صحنههای زیادی با بازی آلتامورا همچنان در این فیلم و فیلم بعدی وجود دارد. فیلمبرداری «انتقامجوی سمی ۲» در نیویورک و توکیو انجام شد که نشان میدهد تروما از زمان اولین فیلم تا قسمت دوم چقدر پیشرفت کرد. البته این پیشرفتها زیاد مورد استقبال عموم قرار نگرفتند. «انتقامجوی سمی ۲» تنها ۸۰۰هزار دلاری در باکس آفیس فروش داشت و درآمد آن روی ویدیوهای خانگی هم نسبت به فیلم قبلی بهشدت کمتر شد. با وجود این شکستها، کافمن و هرتز متوجه شدند که موقع فیلمبرداری قسمت دوم، به اندازهی کافی محتوا دارند که از آن یک فیلم دیگر بیرون بکشند و این کمک کرد سریع فیلم سوم را بسازند.
«انتقامجوی سمی ۳» روند نزولی فرنچایز را ادامه میدهد
لوید کافمن و مایکل هرتز با کنار هم گذاشتن فیلمهای بلااستفادهی قسمت دوم، فیلم «انتقامجوی سمی ۳» را ساختند که عنوان کاملش «انتقامجوی سمی ۳: آخرین وسوسه تاکسی» (The Toxic Avenger Part III: The Last Temptation of Toxie) است. این فیلم در سال ۱۹۸۹، یعنی ۹ ماه پس از فیلم قبلی، منتشر شد. در آن تاکسی را دنبال میکنیم که پس از پاکسازی تروماویل نمیتواند از پس هزینههایش برآید. تاکسی موافقت میکند سخنگوی شرکت آپوکالیپس باشد؛ اما متوجه میشود رئیس شرکت (ریک کالینز)، خود شیطان در لباس مبدل است. در رقابت بزرگ بین تاکسی و شیطان، این دو درگیر مجموعهای از چالشها میشوند که از بازیهای ویدیویی الهام گرفتهاند. سرنوشت تروماویل و روح تاکسی به این چالشها بستگی دارد.
مثل فیلم قبلی، «انتقامجوی سمی ۳» هم نتوانست جادوی فیلم اول را بازیابد و با استقبال نهچندان خوبی مواجه شد. فیلم در طول اکران سینمایی تنها کمی بیشتر از ۳۶۰هزار دلار فروش داشت. با توجه به اینکه طرفداران، آنطور که تروما امیدوار بود، از دنبالهها استقبال نکردند، این شرکت تصمیم گرفت برای زنده نگه داشتن فرنچایز، راههای دیگری را در پیش بگیرد. در دورانی که بسیاری از آثار محبوب همعصر «انتقامجوی سمی»، مجموعههای انیمیشنی خودشان را داشتند، وقت آن رسیده بود که تاکسی به سبک کارتونی به دنیا معرفی شود.
«جنگجویان سمی» مخاطبان فرنچایز را گستردهتر میکند
با کاهش محبوبیت این مجموعه در سینماها، تروما تصمیم گرفت تا از طریق انیمیشن، شخصیت انتقامجوی سمی را به مخاطبان گستردهتر بشناساند. تروما تجربهی کار روی پروژههای انیمیشنی را داشت و حتی بعدها مدیریت توزیع انیمیشن «همسایه من توتورو» (My Neighbor Totoro) را در سال ۱۹۹۳ برای ایالات متحده بر عهده گرفت. «جنگجویان سمی» (Toxic Crusaders) در سال ۱۹۹۱ فرنچایز «انتقامجوی سمی» را در قالب یک کارتون مناسب خانواده به خانهها آورد. تروما اینترتینمنت برای این کارتون چگونگی تبدیل تاکسی را به شیوهای بازسازی کردند که کمتر خشن باشد. مشخصا تمام صحنههای جنسی و خشن فیلمها از این کارتون ۱۳ قسمتی کاملا حذف شدند.
«جنگجویان سمی»، مثل کارتونهای «کاپیتان پلنت و پلنتیرز» (Captain Planet and the Planeteers) که همزمان با آن پخش میشد، پیامی دربارهی حفاظت از محیط زیست ارائه میداد. در این کارتون، تاکسی (با صداپیشگی راجر بامپس) رهبر تیمی از جهشیافتههاست که هرکدام قدرتهای خاص خودشان را دارند. آنها با گروهی از ابرشرورها مبارزه میکنند که امنیت تروماویل را به خطر میاندازند. نقشههای شوم این شرورها اغلب ربطی به ایجاد آلودگی شدید در سراسر شهر دارد و تاکسی و دوستانش همیشه آماده هستند تا اوضاع را پاکسازی کنند. با اینکه کارتون «جنگجویان سمی» تنها یک فصل دوام آورد، اما به زنده نگه داشتن این فرنچایز در دهه ۹۰ میلادی کمک و آن را به مخاطبان جوانتری معرفی کرد.
«انتقامجوی سمی» از پتانسیل تجاری خود بهره میبرد
انتشار کارتون «جنگجویان سمی» درهای تازهای را به روی تروما اینترتیمنت باز کرد. آنها تمرکز خود را بر مخاطبان نسل جوانتر گذاشتند و در ادامه بهشدت از این موضوع بهره بردند. تروما امتیاز «جنگجویان سمی» را به کمیکهای مارول داد تا یک کمیک هشت شمارهای مرتبط با کارتون ۱۹۹۱ بسازند که از نظر لحن و محتوا هم به کارتون شباهت دارد. آن زمان شرکت پلیمیتس تویز (Playmates Toys)، که اکشن فیگورهای لاکپشتهای نینجا را تولید میکرد، امتیاز ساخت اسباببازیهای «جنگجویان سمی» را هم به دست آورد. حتی شرکت باندای (Bandai) از «جنگجویان سمی» یک بازی سایداسکرولر بیت اِم آپ برای NES ساخت که همراه با یک پورت برای سگاجنسیس توسط سگا سال ۱۹۹۲ منتشر شد.
مثل بسیاری از کارتونهای آن زمان، برای «جنگجویان سمی» از کارتهای بازی، تا بازی تختهای و کلی محصولات دیگر ساختند. با اینکه چنین محصولاتی توانست فرنچایز «انتقامجوی سمی» را پس از پایان کارتون «جنگجویان سمی» زنده نگه دارد، اما موفقیت آن کوتاهمدت بود. پلیمیتز تویز قرار بود خط تولید دومی برای اکشن فیگورهای «جنگجویان سمی» راه بیندازد؛ اما وقتی معلوم شد که کارتون قرار نیست برای فصل دوم بازگردد، تولید این اسباببازیها بیسروصدا کنسل شد. این به چنان رکودی در فرنچایز «انتقامجوی سمی» انجامید که از سال ۱۹۸۴ بیسابقه بود؛ رکودی که در طول دههی ۹۰ ادامه پیدا کرد.
«همشهری تاکسی» فرنچایز را به سینماها بازمیگرداند
بیش از یک دهه پس از «انتقامجوی سمی ۳»، کمپانی تروما فیلم «همشهری تاکسی: انتقامجوی سمی ۴» (Citizen Toxie: The Toxic Avenger IV) را سال ۲۰۰۰ ساخت. نویسندگی آن را کافمن و هرتز به طور مشترک بر عهده داشتند و کارگردانیاش به کافمن سپرده شد. در این فیلم، تاکسی (دیوید متی) به نسخهای از شهر تروماویل (آمورتویل) منتقل میشود که ارزشهای اخلاقی در آن وارونه شده. در این شهر، بدل شیطانی او، ناکسیوس آفندِر، جای انتقامجوی سمی را گرفته است. همزمان که تاکسی دنبال راهی برای بازگشت به خانه است، ناکسی در تروماویل وحشت و ناآرامی به راه میاندازد، شهردار را میکشد و با گروه جدیدی از قهرمانان در شهر مبارزه میکند. سپس سارا (هایدی سیورسن)، همسر تاکسی، از تاکسی/ناکسی دوقلو باردار شود و سرنوشت تروماویل در هالهای از ابهام قرار میگیرد.
«همشهری تاکسی» بیشک نسبت به دو دنبالهی قبلی پیشرفت بزرگی به حساب میآید؛ اما از نظر موضوعی شرارت را به حد اعلاء میرساند؛ مثلا، فیلم با تیراندازی در مدرسه آغاز میشود که قرار است خندهدار باشد. شوخیهای فیلم هم از همیشه سادیستیتر هستند. در این فیلم است که جیمز گان پا به فرنچایز «انتقامجوی سمی» میگذارد. گان، که در آن زمان در شرکت تروما کار میکرد و میخواست بازسازی لایواکشن خود از «اسکوبی دو» (Scooby-Doo) را بسازد، در «انتقامجوی سمی ۴» در یکی از نقشهای مکمل بازی میکند. «همشهری تاکسی» بالاخره توانست جان تازهای به فرنچایز ببخشد. این فیلم مثل «انتقامجوی سمی» اول، در بازار ویدیوهای خانگی به موفقیت رسید و دوباره موتور مجموعه را راه انداخت.
دنبالهی «همشهری تاکسی» به در بسته میخورد
کمی پس از اکران فیلم «همشهری تاکسی»، کافمن دنبال ساخت دنبالهاش رفت که در آغاز «دوقلوهای سمی: انتقامجوی سمی ۵» (Toxic Twins: The Toxic Avenger V) نام داشت. همانطور که از عنوان اولیهی فیلم پیداست، داستان قرار بود بر دوقلوهای تاکسی و سارا تمرکز داشته باشد. پس از سالها گیر کردن در مراحل مختلف تولید، تروما در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که کالین مککوی، دنبالهی «همشهری تاکسی» را خواهد نوشت.
در این زمان، ایدهی بازراهاندازی کامل فرنچایز، برنامهی ساخت دنبالهی مستقیمی برای «همشهری تاکسی» را متوقف کرد. در طول سالها کافمن همچنان امیدوار بود که دنبالهی مستقیمی برای «همشهری تاکسی» ساخته شود و حتی ماه می ۲۰۱۸ اعلام کرد که فیلمنامهی آن کامل شده است. کافمن حتی جزئیاتی از این داستان ارائه داد و گفت این فیلم خانوادهی جهشیافتهی تاکسی را ۲۰ سال پس از ماجراهای «همشهری تاکسی» دنبال خواهد کرد که میخواهند به چرنوبیل سفر کنند. همزمان با قوت گرفتن پروژهی بازراهاندازی «انتقامجوی سمی» و پا پیش گذاشتن استودیوهای بزرگتر، دنبالهی «همشهری تاکسی» بیسروصدا کنار گذاشته شد.
موفقیت بیسابقهی اجرای موزیکال «انتقامجوی سمی»
یکی از موفقیتهای غیرمنتظرهی فرنچایز «انتقامجوی سمی»، نه روی پردهی سینما یا بازار ویدیوهای خانگی، که روی صحنهی تئاتر اتفاق افتاد و داستان ۱۹۸۴ «انتقامجوی سمی» در سال ۲۰۰۸ در قالب یک اجرای موزیکال به صحنه آمد. دیوید برایان آن را نوشت و آهنگهایش را هم برایان و جو دیپیترو ساختند. در این موزیکال، ملوین یک بومشناس است که میخواهد تروماویل را از آلودگیهای زیستی نجات دهد. ملوین پس از آنکه در زبالههای سمی رها و بهعنوان انتقامجویان سمی دوباره متولد میشود، جلوی شهردار و ارتش آلودهکنندگان او ایستادگی میکند تا تروماویل را از بین نبرند. تبدیل ملوین به ابرقهرمان محبوب مردم، با عشق نوپای او به سارا، کتابدار شهر، همراه است که مجذوب قهرمانبازیهای ملوین میشود.
موزیکال «انتقامجوی سمی» در اکتبر ۲۰۰۸ در نیوجرسی آغاز به کار کرد و شش ماه بعد خارج از برادوی هم با موفقیت چشمگیر همراه بود. این موفقیت، موزیکال «انتقامجوی سمی» را در سراسر امریکا گسترش داد و حتی پایش به کانادا، استرالیا و بریتانیا هم باز شد. منتقدان زبان به تحسین از این موزیکال گشودند و آن را به خاطر بازآفرینی طنز احقانهی فیلم برای صحنه ستودند. با توجه به خاصیت کمپ و عجیب و غریبِ «انتقامجوی سمی»، موفقیت آن در قالب موزیکال منطقی به نظر میرسد و موفقیت موزیکال چنان بود که انگار از همان اول آن را برای صحنه نوشتهاند.
پروژهی بازسازی «انتقامجوی سمی» روی غلتک میافتد
یک دهه بعد از «همشهری تاکسی» اعلام شد که بازسازی «انتقامجوی سمی» توسط شرکت اوریجینال مدیا (Original Media) در دست ساخت است و اکیوا گلدزمن، فیلمنامهنویس و تهیهکنندهی پرکار، از جمله تهیهکنندگان آن خواهد بود. این فیلم قرار بود لحن خانوادگیتری نسبت به «انتقامجوی سمی» ۱۹۸۴ داشته باشد و حتی برای بازی در نقش استاد ملوین، سراغ آرنولد شوارتزنگر رفتند. اما او این پیشنهاد را بهخاطر بازی در فیلم «نابودگر: جنسیس» (Terminator Genisys) رد کرد. تا سال ۲۰۱۶، نام کنراد ورنن بهعنوان کارگردان به پروژه گره خورد که در آن سالها فیلم «سوسیس پارتی» (Sausage Party) را کارگردانی کرده بود. با این حال، این پروژه هم دوباره به در بسته خورد و سالها در مراحل پیشتولید باقی ماند.
بالاخره در سال ۲۰۱۸، لجندری اینترتینمنت (Legendary Entertainment) حقوق «انتقامجوی سمی» را خرید و این پروژه دوباره در مسیر تولید قرار گرفت. تغییر در استودیوها منجر به بازگشت کافمن و هرتز بهعنوان تهیهکننده روی پروژه شد. سه ماه بعد، میکن بلیر کارگردانی و نویسندگی فیلم را برعهده گرفت. بعد از قریب به یک دهه تأخیرها و تغییرات در پشت صحنه، بالاخره فیلمبرداری بازسازی «انتقامجوی سمی» در ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شد و در آگوست سال بعد به پایان رسید.
تولد دوبارهی «انتقامجوی سمی» برای نسلی تازه
این بازسازی، که پیتر دینکلیج در آن بازی میکند، در سپتامبر ۲۰۲۲ در جشنواره فیلم «فنتستیک فست» (Fantastic Fest) به نمایش درآمد و مورد تحسین منتقدان و بینندگان قرار گرفت. در «انتقامجوی سمی» تازه دینکلیج نقش وینستون گوس را بازی میکند؛ پدری مجرد و سرایدار که در زبالههای سمی یک شرکت منحوس غرق میشود. وینستون، که حالا دیگر ابرقهرمان داستان یعنی انتقامجوی سمی است، با تِی مسلح شده و دنبال مبارزه با شرکتهای شروری میرود که ارزشی برای محیط زیست قائل نیستند. این بازسازی، با بازگشت به رویکرد فیلمهای اول که از آنها فیلمهای کلاسیک کالت ساخت، کلی خون و خونریزی دارد و اصلا توصیه نمیکنیم آن را با خانواده ببینید.
متأسفانه، «انتقامجوی سمی» دینکلیج پس از ساخت با مشکلات دیگری، به ویژه مشکل توزیعکننده مواجه شد. اغلب توزیعکنندگان معتقد بودند فیلم بیش از حد خشن است و نمیتواند اکران سینمایی داشته باشد. برای همین، تا مارس ۲۰۲۵ طول کشید تا شرکتی برای توزیع آن پیدا شود. شرکتهای سینورس (Cineverse) و آیکونیک ایونتس (Iconic Events) با هم همکاری کردند تا بالاخره «انتقامجوی سمی» فرصت اکران سینمایی داشته باشد. با توجه به موفقیتهای گذشتهی استودیو و توزیعکننده در در اکران فیلمهای «ترساننده» (Terrifier)، منطقی به نظر میرسید که آنها برای اکران فیلمی چون «انتقامجوی سمی» آستین بالا بزنند.
میراث «انتقامجوی سمی» همچنان پابرجاست
بیش از ۴۰ سال است که از ساخت فرنچایز «انتقامجوی سمی» میگذرد؛ فرنچایزی که نهفقط قهرمان جهشیافتهاش را، که میراث ذهنهای خلاقی را که آن را به وجود آوردند به دنیای سینما، تلویزیون و تئاتر آورده است. با اینکه محبوبیت سینمای اکسپلویتیشن در دهه ۸۰ میلادی در ایالات متحده رو به زوال میرفت، این قهرمانِ سمی تروما بود که ژانر را زنده و پویا نگه داشت. فراتر از موفقیت کمرنگ فرنچایز در گیشه، «انتقامجوی سمی» نشان داد که فیلمها اگر در گیشه موفق نباشند، میتوانند در بازار ویدیوهای خانگی جان تازهای بگیرند و مخاطبان خاص خودشان را پیدا کنند. همانطور که ملوین از ابرقهرمانان زمان خودش پیشی میگرفت، «انتقامجوی سمی» ثابت کرد که لازم نیست همهی فیلمهای ابرقهرمانی به دست استودیوهای بزرگ ساخته شوند.
«انتقامجوی سمی» به تروما اینترتینمنت انگیزه داد تا همزمان که استودیوهای معاصرش یکی پس از دیگری تعطیل میشدند، به تلاش خود برای بقا ادامه دهد. علاوه بر این، تروما به بازیگران و کارگردانان جوانی چون جیمز گان فرصت شروع به کار در صنعت فیلمسازی را داد که حالا برای خودش یکی از بزرگترین فرنچایزهای ابرقهرمانی را هدایت میکند. انتقامجوی سمی نمونهی بارز ابرقهرمانی است که از اعماق تاریکیها خودش را بالا میکشد و همین ویژگی است که او را طی نسلها بین بینندگان محبوب کرده است. با بازسازی جدید، پس از مدتها «انتقامجوی سمی» فرصت درخشش یافته و امیدواریم میراث آن ادامهدار باشد.
منبع: مجله بازار