رازهای ناگفته درباره سالاد سزار؛ از امپراطور روم تا سزار کاردینی

رازهای ناگفته درباره سالاد سزار؛ از امپراطور روم تا سزار کاردینی

جالب است بدانید که این سالاد هیچ ربطی به امپراطور روم ندارد! درباره اختراع سالاد سزار چندین داستان متفاوت وجود دارد.

کد خبر : ۱۴۱۶۸۱
بازدید : ۲۷۵

فرادید| سالادها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین ترکیبات غذایی در سراسر جهان هستند که بیش‌تر به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شوند؛ اما خیلی از آن‌ها به دلیل ترکیبات کاملی که دارند، می‌توانند به عنوان غذای اصلی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. سالادها معمولاً به صورت سرد سرو می‌شوند و ممکن است علاوه‌بر سبزیجات، مواد غذایی دیگری مانند تخم مرغ، مرغ، حبوبات پخته، پاستا، نان تست، پنیر و... نیز به آن‌ها اضافه شود که در این صورت ارزش غذایی‌شان بیش‌تر می‌شود و می‌توان آنها را به عنوان غذای اصلی نیز میل کرد.

به گزارش فرادید، سالاد سزار یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین سالادهایی است که امروزه در منوی اصلی تمام رستوران‌ها و کافه‌ها وجود دارد و هر آشپزی دستور تهیه ویژه خود را برای درست کردن سالاد سزار وسس آن دارد.

این سالاد که از ترکیب برگ‌های کاهو با نان تست، تکه‌های مرغ گریل یا سوخاری، نان تست گریل شده، زیتون و... تهیه می‌شود، دارای سس مخصوصی است که بیشترین طعم خوب آن به مزه همین سس بستگی دارد. اما جالب است بدانید که سالاد سزار دارای تاریخچه بسیار جذاب و شنیدنی است که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

ژولیوس سزار یا سزار کاردینی

caesar-salad-recipe2

برخلاف تصور بسیاری از مردم که گمان می‌کنند اختراع سالاد سزار ربطی به ژولیوس سزار، امپراطور مشهور روم باستان دارد؛ جالب است بدانید که این سالاد هیچ ربطی به امپراطور روم ندارد! درباره اختراع سالاد سزار چندین داستان متفاوت وجود دارد. برخی این سالاد را آمریکایی و برخی دیگر آن را اصالتا ایتالیایی می‌دانند. یکی از مشهورترین داستان‌ها درباره ابداع سالاد سزار که به واقعیت نزدیک‌تر است، مربوط به 100 سال پیش و یک آشپز ایتالیایی ـ آمریکایی به نام سزار کاردینی است. او که بعد از جنگ جهانی اول همراه با برادرش، الکس به آمریکا مهاجرت کرد، در شهر تیخوانای مکزیک رستورانش را تاسیس کرد.

سزار کاردینی آشپز ماهری بود و رستورانش جای سوزن انداختن نداشت. در یکی از روزهای شلوغ ماه جولای در سال 1924 سزار کاردینی در آشپزخانه رستورانش متوجه می‌شود که مواد غذایی کم آورده و برای بقیه سفارشات نیاز به مواد غذایی بیشتری دارد. او که نمی‌خواست مشتریانش گرسنه از رستوران بیرون بروند، تصمیم گرفت با باقی‌مانده مواد غذایی که در آشپزخانه است، غذایی را سرهم کند و روی میز مشتری بفرستد. او برگ‌های کاهو را کمی درشت‌تر از حد معمول خرد کرد و داخل کاسه ریخت؛ سپس کمی روغن زیتون و تخم مرغ آبپز به آن اضافه کرد و این ظرف شگفت‌انگیز را روی میز مشتریان فرستاد.

کسانی که این سالاد را خوردند، از طعم بی‌نظیر آن شگفت‌زده شدند و به این ترتیب سالاد مشهور سزار اختراع شد. مردم که برای خوردن این سالاد به رستوران کاردینی می‌رفتند، نام این سالاد را به افتخار نام آشپز مخصوص آن، سالاد سزار گذاشتند. ویژگی مهم این سالاد، سس خوشمزه و جذابی بود که سزار کاردینی آن را با دستور ویژه خودش تهیه می‌کرد و روی مواد سالاد می‌ریخت. مردم چنان شیفته این سس شدند که سال‌ها بعد یعنی در سال 1948 سزار کاردینی به تولید انبوه آن پرداخت و بطری‌های مشهور حاوی سس سزار را به مردم می‌فروخت. سزار کاردینی در پی این موفقیت به لس آنجلس مهاجرت کرد و سوپرمارکت بزرگ کاردینی را همراه با دخترش افتتاح کرد که بطری‌های سس مخصوص سزار، یکی از اصلی‌ترین اجناس این سوپر مارکت بود.

دو مدعی دیگر برای اختراع سالاد سزار

caesar-salad-recipe-256363-3e0462e398f44032bb7b93abc1ea8b31

اما در داستانی دیگر برادر سزار، الکس کاردینی را مخترع سالاد سزار می‌دانند. الکس کاردینی خلبانی بود که اولین بار این سالاد را برای همکاران خلبانش درست کرد که شبی تا صبح مهمان رستوران کاردینی بودند. او برای صبحانه، سالاد سزار را تهیه کرد و به افتخار دوستان خلبانش نام آن را سالاد آویاتور(خلبان) گذاشت.

سومین مدعی اختراع سالاد سزار شخصی به نام لیویو سانتینی، آشپز ایتالیایی بود که برای کار به تیخوانا آمد و در آشپزخانه رستوران کاردینی مشغول به کار شد. او مدعی است که اولین بار سالاد سزار را براساس دستورالعملی که در دفترچه آشپزی مادرش دیده بود، درست کرد.

آنچه در این میان اهمیت دارد، صرف‌نظر از اینکه سزار کاردینی، بردارش یا لیویو سانتینی کدام‌یک این سالاد را اختراع کرده‌اند، سالاد سزار یکی از نمادهای اصلی شهر تیخوانای مکزیک است و مردم دنیا این شهر را با نام سالاد سزار به خاطر می‌آوردند. جالب است بدانید که رستوران مشهور کاردینی که سالاد سزار در آن اختراع شد، هنوز هم پابرجاست و دارای فضایی تلفیقی از دنیای قدیم و دنیای مدرن است. اگر به این رستوران بروید و سالاد سزار سفارش بدهید، این سالاد به صورتی نمایشی برای شما سرو می‌شود که همیشه در خاطرتان خواهد ماند.  

سالاد سزار از دیروز تا امروز

chicken-caesar-salad_43

سالاد سزار که ابتدا فقط با برگ‌های درشت کاهو، تخم مرغ، روغن زیتون و لیمو ترش‌های مخصوص مکزیکی تهیه می‌شد، بعدها دستخوش تغییراتی شد. مثلا آمریکایی‌ها به آن ماهی کولی اضافه کردند و در برخی از رستوران‌ها به جای لیموترش از آب میوه‌های شیرین برای تهیه سس سالاد سزار استفاده می‌شد. در ایران هم به جرات می‌توان گفت سالاد سزار بعد از سالاد  شیرازی یکی از محبوب‌ترین سالادهاست که مردم آن را در کافه‌ها و رستوران‌ها سفارش می‌دهند. سالاد سزار در ایران معمولا از ترکیب برگ کاهو با فیله مرغ، برش‌های زیتون، پنیر فتا و تکه‌های نان تست تهیه می‌شود که در ترکیب با سسی مخصوص از روغن زیتون و آب لیمو ترش سرو می‌شود.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید