سرگذشت شنیدنی قهوه؛ کدام اقوام در جهان بهترین قهوه را درست می‌کنند؟

سرگذشت شنیدنی قهوه؛ کدام اقوام در جهان بهترین قهوه را درست می‌کنند؟

قهوه یکی از نوشیدنی‌های دلنشین و بسیار پرطرفدار است که خستگی شما را از تن بدر می‌کند و در برخی مواقع خواب را از سرتان می‌پراند. قهوه از روزی که کشف شد و به بازار آمد تا به امروز راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است و انواع مهیجی دارد.

کد خبر : ۱۴۶۵۷۳
بازدید : ۱۵۸۹

فرادید| قهوه یکی از نوشیدنی‌های دلنشین و بسیار پرطرفدار است که خستگی شما را از تن بدر می‌کند و در برخی مواقع خواب را از سرتان می‌پراند. در گذشته‌های دور خوردن قهوه در ایران چندان رایج نبود؛ اما امروزه با پیدایش و گسترش کافی‌شاپ‌ها می‌توان گفت انواع قهوه در ایران سرو می‌شود و اگر بخواهید بدانید کدام کافی‌شاپ پایتخت بهترین قهوه را سرو می‌کند، باید به سراغ قهوه‌بازهای حرفه‌ای بروید؛ چون آنها هرگز اشتباه نمی‌کنند.

به گزارش فرادید، قهوه ترک، فرانسه، اسپرسو، لاته، موکا، عربی، ماکیاتو، کاپوچینو، فراپه، یونانی، آیس کافی، دارک شات، هندی، ایرلندی، لونگو، کافه ملیا، اولیانگ، ریسترتو و... از انواع گوناگون نوشیدنی‌های قهوه در دنیا هستند. قهوه از روزی که کشف شد و به بازار آمد تا به امروز راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است و انواع مهیجی دارد که در ادامه این مطلب به شرح آن می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه قهوه

wyky.ir-27

اگر دوست دارید بدانید آن قهوه گوارایی که در فنجانی زیبا نوشیدید و کامتان تلخ وسپس شیرین شد از کجا آمده است، بهتر است سری به تاریخ کشورهای آفریقایی بزنید؛ زیرا مورخان کشور اتیوپی را اولین زادگاه قهوه در دنیا می‌دانند. بعدها اقوام عرب اولین قهوه را از آفریقا به منطقه خاورمیانه آوردند که مورد توجه اقوام ساکن در این منطقه به خصوص عثمانی‌ها قرار گرفت.

چندی بعد و در اواسط قرن هفدهم سفیر عثمانی قهوه را به اروپا برد که مورد توجه ویژه فرانسوی‌ها قرار گرفت. بعد از اینکه اروپایی‌ها با قهوه آشنا شدند، این محصول را از خاورمیانه به اروپا آوردند و کم کم به یکی از مدعیان اصلی قهوه در دنیا تبدیل شدند. امروزه دانه قهوه در بسیاری از نقاط جهان کاشت و برداشت می‌شود  و می‌توان گفت نوشیدنی قهوه در میان تمام مردم دنیا محبوبیت دارد.

چه اقوامی بهترین قهوه را درست می‌کنند

1401071517044675726209624

سال‌هاست که ملل مختلف جهان در مورد نحوه درست کردن قهوه با هم رقابت دارند و هر کدام خود را بهترین مدعی قهوه می‌دانند. عرب‌ها که اولین کاشفان قهوه در دنیا هستند، قهوه را به صورت سنتی و فیلتر نشده تهیه می‌کنند؛ بنابراین قهوه عربی طعم و مزه تلخی دارد و با ذائقه همه سازگار نیست.

ترک‌ها که بعد از اعراب دومین کاشفان قهوه هستند، قهوه را مانند عرب‌ها به صورت صاف نشده می‌نوشند؛ ولی قهوه ترک طعم شیرین‌تر و رنگ روشن‌تری دارد.

اما در میان اقوام اروپایی که سومین مدعیان قهوه در دنیا هستند، می‌توان گفت که تقریبا هر کدام از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، انگلستان، مجارستان، یونان، آلمان و... در درست کردن قهوه برای خودشان صاحب سبک و مدعی هستند.

در این میان آمریکایی‌ها آداب و ادعای خاصی برای تهیه قهوه ندارند و همان قهوه فوری را که اروپایی‌ها به آن سوپ آمریکایی می‌گویند و می‌نوشند.

در ایران نیز نوشیدن قهوه از زمان عثمانی رونق گرفت و در عهد صفویه قهوه خانه‌ها باز شدند. اما قهوه در ایران همواره یک رقیب بلامنازع و خطرناک به نام چای داشت که در طی تمام این سال‌ها نگذاشت این نوشیدنی به عنوان نوشیدنی اول و محبوب ایرانیان در صدر جدول قرار بگیرد.

وسایل و ابزار تهیه قهوه

84156629_490975261834976_6589818729790242673_n

می‌توان گفت به تعداد کشورهای مدعی قهوه در دنیا دستگاه‌های قهوه‌ساز و قهوه‌جوش وجود دارد. هرچند قهوه خورهای حرفه‌ای معتقدند بهترین قهوه، قهوه‌ای است که روی حرارت اجاق گاز تهیه شود، در مقابل برخی معتقدند که بهترین قهوه با فشار زیاد بخار و آب دستگاه‌های قهوه جوش تهیه می‌شود. قهوه جوش ترک، قهوه جوش فرانسه یا فرنچ پرنس، اسپرسوساز و.... از انواع ابزارهای مشهور تهیه قهوه در دنیا هستند.

چهار نکته مهم درباره قهوه برای قهوه‌بازها

1ـ اندازه دانه قهوه

اگر از دانه قهوه آسیاب نکرده استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید هرچه اندازه دانه قهوه بزرگ‌تر باشد، عطر و طعم بهتری دارد. معمولا روی بسته‌بندی‌های قهوه اندازه و درجه کیفیت دانه قهوه نوشته شده است که بهترین نوع آن دارای علامت AA است.

2ـ بهترین زمان آسیاب کردن دانه قهوه

دانه قهوه معمولا بعد از گذشت سه ساعت از زمان آسیاب شدن عطر و بوی خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین اگر دوست دارید قهوه خوش عطر و معطر بخورید، بهتر است قبل از تهیه قهوه آن را آسیاب کنید.

3ـ عطر قهوه

هنگام خریدن قهوه آسیاب شده حتما آن را بو کنید. قهوه خوب بوی عطر و اسانس نمی‌دهد؛ بلکه یک بوی غلیظ و طبیعی دارد. اگر چنین بویی از قهوه را درک نکردید، مطمئن باشید قهوه کهنه است و بعد از دم کردن هم عطر و بویی نخواهد داشت.

4ـ طعم قهوه

بهتر است برای اینکه به طعم خوب قهوه پی ببرید، آن را بدون شیر و شکر تست کنید. یک قهوه خوشمزه طعمی مانند طعم اصیل آجیل، شکلات و ادویه‌های تند و قوی دارد. چنین قهوه‌ای بدون شیر و شکر هم قابل خوردن است و طعم تلخِ شیرینی دارد.

مشهورترین نوشیدنی‌های قهوه در دنیا

coffee

1ـ اسپرسو

برای تهیه این نوع قهوه از دستگاه مخصوص اسپرسو ساز استفاده می‌کنند و تهیه آن کمی دشوار است و نیاز به مهارت بالا دارد.

2ـ قهوه ترک

این قهوه به صورت سنتی یعنی روی حرارت و با قهوه جوش تهیه می‌شود که وسیله‌ای شبیه به شیرجوش است؛ ولی دهانه تنگ و بدنه‌ای حجیم و دسته‌ای بلند دارد. در کشور ترکیه به این وسیله «جِزوِه» می‌گویند. بهترین نوع قهوه جوش ترک از جنس مس یا استیل است.

3ـ کاپوچینو

کاپوچینو درواقع همان قهوه اسپرسو است و با همان روش تهیه می‌شود، با این تفاوت که کاپوچینو با شیر و کف ترکیب می‌شود و گاه پودر کاکائو و شکر هم به آن اضافه می‌کنند.

4ـ موکا

موکا حاصل ترکیب رویایی قهوه با شکلات است، به همین دلیل در میان نوشیدنی‌های قهوه طعم خاصی دارد و بسیار محبوب است.

قهوه نوشیدنی خوب یا مضر!

48-2-e1607587566735

قطعا قهوه نیز مانند هر نوع خوراکی دیگر در این دنیا دارای برخی حسنات و سئیات است. مدت‌ها پیش هجمه علیه قهوه در دنیا بسیار قوی شده بود تا جایی که در اروپا به آن لقب «نوشیدنی شیطانی» داده بودند. امروزه پزشکان معتقدند نوشیدن یک فنجان قهوه در روز ضرری ندارد و حتی قهوه می‌تواند نشاط‌آور و ضد افسردگی باشد و برای درمان سردرد و دیابت مفید واقع شود. به طورکلی اگر قهوه دوست دارید، درگیر محاسن و معایب آن نباشید. یک فنجان قهوه برای خودتان بریزید، روی صندلی راحتی‌تان بنشینید و از سرمای پاییز یا گرمای تابستان با نوشیدن قهوه‌تان لذت ببرید!

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید