اگر با گوشی شیائومی خود مشکل دارید این راهکارها را امتحان کنید
کاربران گاهی هنگام استفاده از گوشی شیائومی خود با مشکلاتی روبرو میشوند که با دانستن برخی راهکارها میتوانند آنها را رفع کنند.
بسیاری از افرادی که از گوشیهای شیائومی استفاده میکنند معمولا بیشتر از برندهایی، چون اپل و سامسونگ، با مشکلاتی در زمینههای مختلف مواجه هستند.
اگر گوشی شیائومی دارید و به هر دلیلی در برخی از موارد استفاده از آن به مشکل خوردهاید میتوانید از راهکارهایی که در ادامه ذکر میشود استفاده کنید.
مشکل خالی شدن سریع باتری
برای اینکه مشکل مربوط به باتری را حل کنید، یکی از راه حلهای زیر میتواند موثر باشد:
به تنظیمات بروید و در بخش باتری، روی گزینهی Show full device usage کلیک کنید تا ببینید چقدر گوشی روشن بوده است. با این کار میتوانید روی مصرف انرژی گوشی مدیریت کنید.
قابلیت روشنایی خودکار را از طریق تنظیمات غیرفعال کنید.
تنظیمات را باز کرده و در بخش اپلیکیشنها، تیک گزینهی Show Notification را برای یک سری از اپهای بلااستفاده بردارید تا با نمایش مکرر اعلانات، از شارژ باتری نکاهند.
وایفای، بلوتوث، GPS و یا هات اسپات را در زمانهایی که اصلا نیازی به آنها ندارید خاموش کنید.
مدت زمان روشن ماندن خودکار صفحه را از طریق صفحهی تنظیمات به ۱ دقیقه یا کمتر کاهش دهید تا گوشی در زمانهایی که فراموش میکنید آن را قفل کنید به صورت خودکار خاموش شود.
چک کنید ببینید آیا آپدیتی برای گوشی شما منتشر شده یا خیر، چون گاهی اوقات آپدیتهای جدید با خود مصرف بهینه را هم به دنبال دارند.
گوشی را بیش از حد شارژ نکنید.
قابلیت Face Unlock یا همان بازگشایی از طریق شناسایی چهره را غیرفعال کنید.
وارد تنظیمات شده و در بخش اپلیکیشنها (Apps) و سپس مدیریت اپها (Manage Apps)، به صورت مجزا قابلیت AutoStart On Apps را برای اپهایی که استفادهی زیادی از آنها ندارید غیرفعال کنید.
(خصوصا زمانهایی که گوشی جدیدی خریدهاید) باتری را یک بار به صورت کامل تخلیه کنید به گونهای که گوشی خاموش شود، سپس آن را زیر شارژ قرار دهید و بگذارید تا ۱۰۰٪ شارژ شود. کمی به آن زمان بدهید و سپس گوشی را از زیر شارژ بکشید. این کار را دوبار انجام دهید، اما از دفعات بعد سعی کنید شارژ باتری را بین ۳۰ تا ۸۵٪ نگه دارید.
هنگ کردن نمایشگر و کار نکردن تاچ
این مشکل میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. نخست اینکه شاید گوشی را انداخته باشید. در این صورت ممکن است محصول به صورت سختافزاری صدمه دیده باشد و اینکه نمایشگر هم گاهی اوقات از کار میافتد دقیقا به همین خاطر است. اگر مشکل همین باشد، باید حتما به مراکز تعمیراتی رفته و گوشی خود را تعمیر کنید. اما اگر گوشی آسیب ندیده و ناگهان چنین مشکلی برایش پیش آمده، پیشنهاد میشود قبل از مراجعه به مراکز تعمیراتی، مراحل زیر را دنبال کنید.
گوشی را یک بار ریستارت کنید.
اگر از برچسب محافظ استفاده میکنید، آن را جدا کرده و ببینید آیا باز هم این مشکل پیش میآید یا خیر.
گاهی اوقات اگر گوشی برچسب هم نداشته باشد ممکن است به کنش لمسی واکنشی نشان ندهد. در نتیجه اگر از برچسب محافظ استفاده نمیکنید، یکی روی گوشی نصب و نتیجه را ببینید.
اپهایی که بعد از نصب آنها مشکل یادشده به وجود آمده پاک کنید.
نگذارید گوشی خیلی داغ شود.
گوشی را ویروسکشی کنید.
میتوانید گوشی را در حالت Safe Mode اجرا کنید و ببینید آیا مشکل همچنان پابرجاست یا رفع میشود. اگر رفع شد ایراد نرمافزاری است در غیر این صورت به احتمال خیلی زیاد سختافزار درگیر است.
اپلیکیشن Display Tester را جهت بررسی سلامت نمایشگر نصب و مراحل مختلف آن را دنبال کنید.
گوشی را یک بار به تنظیمات کارخانه برگردانید و ببینید آیا وضعیت خوب میشود یا خیر.
هنگ کردن گوشی در صفحه بوت
یکی از ایرادات غیر معمول و نه چندان پر بسامد گوشیهای شیائومی این است که وقتی میخواهید آنها را روشن کنید، روی صفحهی بوت هنگ میکنند و گوشی دیگر به صورت کامل روشن نمیشود. این مشکل معمولا یا به دلیل وجود باگ و یا فعال شدن بوت لودر پیش میآید. اگر بوت لودر به شکل درست فعال نشود، مشکل گیر کردن در صفحهی بوت به وجود میآید و یک شخص متخصص و حرفهای باید به شما کمک کند. اگر شما چنین کاری انجام ندادهاید و گوشی بدون هیچ دلیل خاصی با چنین مشکلی مواجه شده است میتوانید کارهای زیر را برای رفع آن انجام دهید.
کلید پاور و افزایش صدا را به صورت همزمان فشار دهید تا گوشی خاموش شود. حالا آن را مجددا روشن کنید.
گوشی را در حالت Safe Mode بوت کنید.
گوشی را به محض بوت شدن آپدیت کنید (در صورت وجود آپدیت).
پارتیشن کش گوشی را پاک کنید.
گوشی را هارد ریست کنید. برای هارد ریست کردن باید به صورت همزمان کلید کاهش صدا و پاور را فشار دهید. توجه داشته باشید اگر نمیخواهید اطلاعاتتان پاک شود، همیشه یک نسخهی پشتیبان از آنها تهیه کنید.
به مراکز تعمیر گوشی شیائومی مراجعه کنید.
مشکل داغی بیش از حد گوشیهای شیائومی
مشکل داغی بیش از حد لزوما ربطی به شرکت سازنده ندارد و معمولا به پردازنده مربوط است. البته یک شرکت با طراحی خنککنندهی خوب و حرفهای میتواند تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کند، اما شیائومی در این زمینه کار خود را به خوبی انجام میدهد. البته شیائومی ۱۲ و ۱۲ پرو به خاطر پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ عملکرد خیلی خوبی در این زمینه ندارد و در نتیجه ممکن است با این مشکل مواجه شوید.
اجازه ندهید گوشی بیش از اندازه شارژ شود.
از شارژر اصلی شیائومی استفاده کنید.
گوشی را یک بار ریستارت کنید.
وایفای، GPS، بلوتوث و سرویسهای مشابه را غیرفعال کرده و در هر حالت تست کنید ببینید آیا داغی برطرف میشود یا خیر.
تمام اپلیکیشنهای غیر ضروری فعال در پس زمینه را ببندید.
ببینید آیا آپدیت نرمافزاری برای گوشی شما در دسترس هست یا خیر.
قاب پشتی گوشی را از آن جدا کنید.
با گوشی کمتر بازی کنید و ببینید آیا در حالت عادی هم داغ میشود یا خیر.
اگر بعد از دریافت آپدیت اندروید چنین مشکلی به وجود آمده، گوشی را یک بار به تنظیمات کارخانه برگردانید.
اگر بعد از نصب یک اپلیکیشن خاص چنین مشکلی به وجود آمده، آن اپلیکیشن را پاک کنید.
اگر مشکل داغی بیش از حد گوشی به اندازهای است که دستتان میسوزد، کاملا غیر طبیعی است و باید با شرکت گارانتیکننده تماس بگیرید. اما اگر این داغ شدن هنگام انجام کارهای سنگین نظیر بازی کردن به وجود میآید و در سایر زمانها همه چیز عادی است، طبیعی است و نباید نگران باشید.
مشکل در اتصال به وایفای
مشکل اتصال به وایفای هم یکی از مشکلات رایج گوشیهای شیائومی است. برای مثال یا شبکه وایفای پیدا نمیشود، یا در صورت پیدا شدن به آن متصل نمیشود و یا در صورت اتصال، دائما قطع یا وصل میشود. برای حل این مشکل مراحل زیر را انجام دهید.
گوشی را یک بار ریستارت کنید.
مودم خود را ریستارت کنید.
شبکه را فراموش کرده و مجددا به آن وصل شوید.
با سرویس دهنده اینترنت تماس گرفته و مشکل را با کارشناسان آن در میان بگذارید.
تنظیمات شبکه را به صورت کلی ریست کنید.
به تنظیمات وایفای بروید و با فشردن گزینهی View More (مشاهده بیشتر)، IP را از حالت DHCP روی Static قرار دهید و ببینید آیا وضعیت بهتر میشود یا خیر. این برای زمانی است که گوشی به وایفای وصل میشود، اما اتصال پایدار نیست و قطع و وصل میشود.
توجه داشته باشید اگر وایفای و بلوتوث هر دو از کار افتاده باشند، معمولا مشکل سختافزاری است و باید نزد متخصص بروید. اما اگر مشکل فقط یکی از آنهاست، پیشنهاد میشود فلش کردن گوشی یا بازگشت به تنظیمات کارخانه را بعد از طی کردن موارد بالا امتحان کنید.
اگر هم مشکل مربوط به شبکهی اینترنت باشد و نت همراه شما هم قطع شده، کافی است علاوه بر مراحل بالا، کارهای زیر را هم انجام دهید.
سیمکارت را از گوشی خارج و دوباره وارد کنید.
گوشی را در حالت Safe Mode بوت کنید تا اپهای شخص ثالث مزاحمتی ایجاد نکنند.
وارد تنظیمات شده و در بخش
Network & Internet (شبکه و اینترنت) و سپس Mobile Network (شبکه موبایل)، روی سربرگ Advanced (پیشرفته) کلیک کنید.
گزینهی Automatically select network (انتخاب خودکار شبکه) را فعال کنید.
حالت رومینگ را غیر فعال کنید.
مشکل بلوتوث
اگر بلوتوث گوشی شما عملکرد پایدار و خوبی ندارد یا کار نمیکند، مراحل زیر را دنبال کنید.
یک بار بلوتوث را خاموش و روشن کنید.
گوشی را روی حالت هواپیما قرار داده و از روی آن بردارید و ببینید وضعیت چه تغییری میکند.
گوشی را ریستارت کنید.
گوشی را Unpair و سپس مجددا به دنبال دستگاه جدید باشید.
به تنظیمات رفته و در بخش اپلیکیشن و اپهای سیستمی، حافظهی کش بلوتوث را پاک کنید.
چک کنید ببینید آیا دستگاهی که قصد دارید آن را به گوشی خود متصل کنید اصلا با دستگاه شما سازگار هست یا خیر.
سعی کنید گوشی خود را به یک محصول بلوتوثی دیگر نظیر گوشی یا گجت هوشمند متصل کنید و ببینید آیا باز هم مشکل وجود دارد یا خیر.
تنظیمات شبکه را ریست کنید.
در قسمت گزینههای توسعهدهنده (Developer Options) گزینهی Bluetooth A۲DP Hardware Offload را غیرفعال کنید. (وارد تنظیمات شوید و روی Build Number یا همان شماره ساخت، ۷ بار ضربه بزنید تا گزینههای توسعهدهنده فعال شود).
گوشی را در صورت وجود آپدیت، بروزرسانی کنید.
اگر وایفای هم همزمان با مشکل مواجه شده است، پیشنهاد میشود گوشی را نزد یک متخصص ببرید.