Storm Shadow؛ موشک کروز دوربرد بریتانیایی با برد هزار کیلومتر در راه اوکراین

Storm Shadow؛ موشک کروز دوربرد بریتانیایی با برد هزار کیلومتر در راه اوکراین

موشک کروز هوا پرتاب Storm Shadow می تواند تا حدود ۱,۰۰۰ کیلومتر (۹۶۰ کیلومتر) برد داشته و اهدافی تا فاصله ۵۶۰ کیلومتری را نابود سازد. این بدان معناست که این موشک بریتانیایی می تواند در عرض تنها ۳۵ دقیقه به نهایت برد خود برسد که نزدیک به نصف طول سرزمین بریتانیاست.

کد خبر : ۱۳۲۹۷۸
بازدید : ۱۴۰

یک سرهنگ سابق ارتش روسیه به ولادیمیر پوتین هشدار داده است که برای بدترین سناریو آماده باشد، پس از آنکه بریتانیا اعلام کرد موشک های دور برد به اوکراین فرستاده است.

میخاییل خوداریونوک می گوید که روسیه بهتر است احتیاط بیشتری بکند تا پشیمان نشود، پس از اینکه تایید شد که موشک های موسوم به Storm Shadow در راه اوکراین هستند. موشک های دوربرد Storm Shadow به اوکراین امکان خواهند داد که نیروهای روسی را عقب تر براند.

موشک کروز هوا پرتاب Storm Shadow می تواند تا حدود ۱,۰۰۰ کیلومتر (۹۶۰ کیلومتر) برد داشته و اهدافی تا فاصله ۵۶۰ کیلومتری را نابود سازد. این بدان معناست که این موشک بریتانیایی می تواند در عرض تنها ۳۵ دقیقه به نهایت برد خود برسد که نزدیک به نصف طول سرزمین بریتانیاست.

68

خوداریونوک در مصاحبه با رسانه خبری روسی Russia-1 گفت: «در این مورد برای ما بهتر است که احتیاط کنیم تا بعداً پشیمان نشویم و برای بدترین سناریو آماده باشیم». او به این نکته اشاره می کند که عملیات ضدحمله اوکراین ممکن است «با حمله بزرگی با استفاده از سلاح های نقطه زن در عمیق ترین نقاط روسیه و به ویژه زیرساخت های اصلی آغاز شود».

یک کارشناس نظامی دیگر روس نیز اصرار دارد که موشک های دوربرد را باید جدی گرفت. الکسی لئونکوف می گوید که این موشک های جدید تهدید بزرگی برای روسیه به شمار می آیند زیرا توانایی پرواز در مسیری غیرخطی را دارند. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرده است که این موشک های دوربرد در حال ارسال به اوکراین هستند.

69

والاس در این باره گفته است: «اهدای این سیستم های تسلیحاتی به اوکراین بهترین شانس را برای دفاع از خود در برابر وحشیگری مداوم روسیه می دهد. اوکراین این حق را دارد که بتواند از خودش دفاع کند». سرهنگ یوری کنوتوف که یک کارشناس نظامی روس است می گوید که ارتش روسیه باید پیش از استفاده اوکراین از این موشک ها مکان آن ها را شناسایی و نابودشان کند.

موشک های کروز هواپرتاب Storm Shadow دارای بردی ۶۰۰ مایلی بوده و می توانند اهدافی تا فاصله ۳۵۰ مایلی را هدف قرار داهند و یک کارشناس نظامی آمریکایی آن را از لحاظ برد، یک سلاح تغییر دهنده بازی توصیف کرده است. هزینه هر فروند موشک Storm Shadow نزدیک به ۸۰۰,۰۰۰ پوند بوده و دارای یک سیستم هدایت داخلی است که به کمک آن اهداف خود را پیدا می کند. وزن کلاهک هر موشک حدود ۴۵۰ کیلوگرم بوده و از سال ۲۰۰۲ تاکنون در سرویس است.

70_result

این موشک برای اهداف ثابت مستحکم سازی شده مانند پناهگاه ها و پل ها و ساختمان های مستحکم طراحی شده است. والاس تصریح کرده است که تنها به خاطر رفتارهای روسیه است که بریتانیا تصمیم به ارسال این موشک های دوربرد به اوکراین گرفته است.

او همچنین به این نکته اشاره کرده که این موشک ها با سلاح های ویرانگری که توسط روسیه استفاده می شوند قابل مقایسه نیست: «این سیستم ها حتی در حد و اندازه های موشک هایپرسونیک AS-24 یا حتی موشک کروز کالیبر روسیه با برد بیش از ۲,۰۰۰ کیلومتر نیستند».

71

مقامات وزارت خارجه روسیه مدعی هستند که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، به بریتانیا اطمینان داده که از این موشک ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نشده و به باور آن ها از این موشک برای حمله به کریمه و مناطق جدیدی که روسیه به خاک خود ملحق کرده استفاده خواهد شد.

وادیم کوزیولین، از مقامات وزارت امور خارجه روسیه در این باره گفته است: «اوکراین قطعاً برای ضد حمله و یورش به کریمه آماده می شود و ما باید این موضوع را جدی بگیریم. ما می توانیم در مقابل Storm Shadow مقاومت کنیم، سیستم های دفاع هوایی ما برای چنین چالش هایی آماده هستند».

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید