بزرگترین اعدادی که «اسم» دارند چقدر بزرگ هستند؟!

بزرگترین اعدادی که «اسم» دارند چقدر بزرگ هستند؟!

در حالی که تصور یک میلیون عدد از هر چیزی می‌تواند دشوار باشد، وقتی این عدد به یک میلیارد، یک تریلیون، یک کادریلیون، کوین‌تیلیون یا سکستیلیون برسد، این تصور دشوارتر هم می‌شود. اما رقم نهایی چیست و بزرگترین عدد چه عددی است؟

کد خبر : ۱۳۷۷۱۶
بازدید : ۱۱۴۵۱

فرادید| آیا ممکن است عددی آنقدر بزرگ باشد که نتوانیم رقم دیگری را به انتهای آن اضافه کنیم؟

به گزارش فرادید؛ قطعا چیزی به نام بزرگترین عدد وجود ندارد. اعداد تمام‌نشدنی هستند حتی اگر از یک نقطه‌ی خاص فراتر رفتن، هرگونه ظاهری از اهمیت و کاربرد در دنیای واقعی را از بین ببرد. 

هیچ پایانی برای اعداد و ارقام وجود ندارد، فقط باید نام‌های جدیدی برای آن‌ها انتخاب کنیم. برای مثال، در محاسبات کوانتومی، می‌توانیم از «کیلوبایت» تا «یوتا» (۱۰ به توان ۲۴) استفاده کنیم. پس از این، نام‌های توافق‌شده‌ی زیادی وجود ندارد، اما به زودی ممکن است انتخاب نام‌های بیشتر به ضرورت تبدیل شود. 

نام‌های توافق‌شده برای اعدد بزرگ چه هستند؟ همه با میلیون، میلیارد و تریلیون آشنا هستند، اما رقم‌های بزرگ‌تر چطور؟ در طول سال‌ها، دانشمندان و ریاضی‌دانان مختلف دقیقاً درباره این موضوع اندیشیده‌اند و به چند عدد رسیده‌اند که به طرز مضحکی بزرگ هستند. 

عدد آووگادرو

طبق گفتۀ موسسه‌ی ملی استاندارد و فناوری: «عدد ثابت آووگادرو شمار ذرات یک مول را تعریف می‌کند؛ مول واحد SI است که مقدار ماده را بیان میکند. به بیان ساده، شمار الکترون‌های آووگادرو برابر با یک مول الکترون است. 

نام این عدد برگرفته از نام آمادئو آووگادرو، نخستین استاد فیزیک در ایتالیاست، ۶.۰۲۲ × ۱۰۲۳ است. 

شماره ادینگتون

عدد ادینگتون بیانگر تعداد کل پروتون‌های موجود در جهان قابل‌مشاهده است.

گوگول (Googol) 

یکی از شناخته‌شده‌ترین اعداد بزرگ یعنی گوگول عدد یک است که صد صفر به دنبال آن می‌آید. این عدد به صورت ۱۰¹⁰⁰ نمایش داده می‌شود، اما به طور کامل، به این صورت نوشته می‌شود: 

QeuaEBLdaP4r2NKWVfXzQH

گوگُل‌پلکس

گوگُل‌پلکس 10googol یا ۱۰۰.۱۰ ۱۰ است. در اصل، ۱۰ به توان گوگول است. 

شماره گراهام

در نهایت، شماره گراهام را داریم. این رقمی توسط ریاضیدانی به نام رونالد گراهام در دهه ۱۹۷۰ نامگذاری شد تا به یک پرسش مبهم در زمینه‌ی نظریه‌ی رمزی پاسخ دهد که به دنبال نظم در هرج و مرج جهان است. ریاضیات پشت این عدد فوق‌العاده پیچیده است، اما نکته کلیدی که باید بدانید این است که این عدد بزرگ است، بسیار بزرگ! 

در واقع، این عدد به قدری بزرگ است که از تعداد کل اتم‌های جهان قابل‌مشاهده هم بزرگتر است، حتی از گوگل‌پلکس هم بزرگتر است! 

مشکل بزرگ شماره گراهام چیست؟ به قدری بزرگ است که قبلاً به طور کامل نوشته نشده است (در جهان، فضای کافی برای آن وجود ندارد!) آنقدر بزرگ است که نمی‌توان آن را مانند گوگُل، گوگُل‌پلکس، ادینگتون یا آوُگرادو بیان کرد. فقط می‌دانیم ۱۵ رقم پایانی آن ۶۲۷۲۶۲۴۶۴۱۹۵۳۸۷ است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳۳
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید