تصویری زیبا از کهکشان‌های صورت فلکی اژدها

تصویری زیبا از کهکشان‌های صورت فلکی اژدها

«گروه کهکشانی اژدها» در فاصله تقریباً 100 میلیون سال نوری از سیاره زمین قرار دارد.

کد خبر : ۱۳۹۹۱۹
بازدید : ۱۰۷

این سه کهکشان زیبا که «گروه کهکشانی اژدها» (Draco Group) نیز نامیده می‌شوند، در صورت فلکی شمالی اژدها قرار دارند. کهکشان مارپیچی تمام‌رخ NGC 5985، کهکشان بیضوی NGC 5982 و کهکشان مارپیچی NGC 5981 به‌ترتیب از چپ به راست، همگی در این میدان دید تلسکوپی واحد دیده می‌شوند.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

این تصویر فضایی کمی بزرگ‌تر از یک ماه کامل را در آسمان پوشش می‌دهد. این گروه بسیار کوچک‌تر از آن است که یک خوشه‌ کهکشانی باشد و حتی به‌عنوان گروه کهکشانی فشرده نیز فهرست‌بندی نشده است. این سه کهکشان همگی در فاصله تقریباً 100 میلیون سال نوری از سیاره زمین قرار دارند.

ظاهر متفاوت این سه کهکشان که در دیگر گروه‌های کهکشانی فشرده رایج نیست، این سه‌گانه را تبدیل به موضوعی جذاب برای اخترشناسان می‌کند. بررسی دقیق طیف‌سنج‌ها نشان می‌دهد که هسته‌ درخشان کهکشان مارپیچی NGC 5985 تابش چشمگیری در طول‌موج‌های خاصی دارد و همین باعث شده است تا اخترشناسان آن را به‌عنوان «کهکشان سیفرت» (نوعی کهکشان فعال) دسته‌بندی کنند.

این تصویر عمیق، هاله‌ کم‌نور و لایه‌های لبه تیز اطراف کهکشان بیضوی NGC 5982 را نشان می‌دهد که مدرکی بر ادغام کهکشانی در گذشته است. در پس‌زمینه تصویر کهکشان‌های بسیار دورتر نیز دیده می‌شوند.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید