کشف نقطه ای از زمین که به اندازه سیاره زهره داغ است!

کشف نقطه ای از زمین که به اندازه سیاره زهره داغ است!

صحرای آتاکاما به چند دلیل ویژه است: کهن‌ترین صحرای روی زمین است؛ از قطب‌ها خشک‌تر است و احتمالاً پاک‌ترین فضایی است که می‌توان آسمان شب را در آن تماشا کرد.

کد خبر : ۱۴۳۲۵۵
بازدید : ۱۱۱

آفتابی‌ترین نقطه روی زمین صحرای آلتی‌پلانو در آتاکاما، فلاتی خشک در نزدیکی کوهستان آند در شیلی است که به اندازه سیاره زهره حرارت خورشید را جذب می‌کند.

به نقل از مطالعه‌ای که در روز سوم جولای 2023 در بولتن انجمن هواشناسی آمریکا منتشر شد،  این باریکه آفتابی، که اغلب سرد و خشک است، در ارتفاع 4000متری قرار دارد و در مقایسه با مکان‌هایی که به استوا نزدیک‌ترند یا در ارتفاع بالاتری قرار دارند، نور بیش‌تری می‌گیرد.

صحرای آتاکاما به چند دلیل ویژه است: کهن‌ترین صحرای روی زمین است؛ از قطب‌ها خشک‌تر است و احتمالاً پاک‌ترین فضایی است که می‌توان آسمان شب را در آن تماشا کرد.

آلتی‌پلانو در شیلی به دلیل تابش خورشیدی‌، یا برون‌ده انرژی نوری که از خورشید به زمین متساطع می‌شود، متمایز است. دانشمندان رکورد جهانی  در فلات را 2177 وات بر مترمربع تخمین زده‌اند. برای آنکه مقایسه کنید، تشعشع در بالای جو زمین تقریباً 1360 وات بر هر مترمربع است.

رائول کوردرو، نویسنده مقاله و اقلیم‌شناس در دانشگاه گرونیگن در هلند، می‌گوید: «این تشعشعی است که اگر در تابستان روی زهره باشید دریافت می‌کنید.»

کودرو می‌گوید:

    «این مقایسه با توجه به اینکه زهره در مقایسه با زمین تقریباً 28درصد به خورشید نزدیک‌تر است، بسیار حیرت‌آور است.»

برطبق مطالعه تازه، میانگین تابش خورشیدی روی فلات در حدود 308وات بر هر مترمربع است که با توجه به اینکه دو برابر رقمی است که در اروپای مرکزی و ساحل شرقی آمریکا ثبت شده، یک عدد حیرت‌انگیز دیگر محسوب می‌شود.

سجی کتو، دانشمند علوم جو در ناسا که در این مطالعه مشارکت نداشته است، می‌گوید:

«وقتی تابش خورشیدی از طریق جو منتقل می‌شود، توسط بخار آب جذب و توسط ابرها و ذرات معلق در هوا پخش می‌شود. اما قرارگیری در ارتفاعی که بالاتر از لایه‌های بخار آب است و ابرها و ذرات معلق کم‌تری دارد لاجرم موجب جذب بیش‌تر نور خورشید می‌شود.»

19

یکی دیگر از دلایل آفتابی بودن شیلی مکان جغرافیایی آن در نیم‌کره جنوبی است. این امر به خصوص در فصل تابستان که مدار زمین به خورشید نزدیک‌تر است صدق می‌کند که در اوایل ژانویه به حضیض خورشیدی می‌رسد که درنتیجه آن تابش خورشیدی در نیم‌کره جنوبی به مقدار 7درصد در مقایسه با نیم‌کره شمالی افزایش پیدا می‌کند.

هرچند فراوانی نور خورشید مزایای زیادی دارد اما این مقدار از مواجهه با نور خورشید می‌تواند مضراتی نیز داشته باشند.

کوردرو می‌گوید:

    «اگر قرار است در معرض این حد از انرژی تابشی قرار بگیرید باید پوست‌تان را بپوشانید.»

درحالیکه داده‌های ماهواره‌ای نشان داده‌ بودند که این منطقه بیش‌ترین نور خورشید را در جهان دریافت می‌کند، مطالعه جدید علاوه بر تأیید این نکته به محققان کمک کرد تا با جزئیات بیش‌تری علت دریافت سطوح بالای نور خورشید در این منطقه را توضیح دهند.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید