چرا برخی ها بیمار نمی شوند؟!

ژنتیک درباره سوپرمن های کرونا چه می گوید؟

ژنتیک درباره سوپرمن های کرونا چه می گوید؟

دانشمندان کشف کرده‌ اند که در بسیاری از افرادی که علائم کووید را نشان نمی دهند، سطوح قابل ملاحظه ای از آلودگی ویروسی دیده می شود. اما چطور چنین اتفاقی ممکن است؟

کد خبر : ۱۴۳۵۹۴
بازدید : ۵۳

 آیا تا به حال در مورد افرادی که گویا به هیچ عنوان به کووید مبتلا نمی شوند چیزی شنیده اید؟ به این دسته از مردم «سوپرمن های کوویدی» گفته می شود و آنطور که به نظر می رسد دست یابی به این خصوصیت ارزشمند تنها بر پایه شانس نیست. محققان معتقد هستند که ژنتیک نیز در این بازی نقش مهمی بر عهده دارد.

دانشمندان کشف کرده‌ اند که در بسیاری از افرادی که علائم کووید را نشان نمی دهند، سطوح قابل ملاحظه ای از آلودگی ویروسی دیده می شود. اما چطور چنین اتفاقی ممکن است؟ بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش های معتبر، در این افراد نوعی جهش ژنتیکی رخ داده که سیستم ایمنی را آموزش می‌ دهد تا پاسخی متفاوت به ویروس بدهد. درست مانند آن که دستگاه ایمنی بدن متوجه شباهت‌ های کووید با سرماخوردگی شده باشد.

لازم به ذکر است که یافته های مذکور از طریق مجله معتبر نیچر قابل دسترسی هستند و علاقه مندان می توانند از آنها استفاده کنند.

ژنتیک درباره سوپرمن های کووید چه می گوید؟

نقش ژنتیک در کووید

با استناد به تحقیقات قدیمی تر تخمین زده می‌ شود که حدودا 20 درصد از افراد آلوده به کووید هیچ علائمی از خود بروز نمی دهند. در همین راستا مطالعه ای جدید از یک سری داده جنجالی پرده برداری کرده است: افرادی که دارای یک جهش ژنتیکی به نام HLA-B*15:01 بودند، تا دو برابر بیشتر از افراد فاقد این جهش احتمال عدم بروز علائم معمول کووید را داشتند. محققان جهش HLA-B*15:01 را یک تغییر ژنتیکی "شایع" می دانند و تصور می کنند که از هر 10 نفر 1 نفر با آن رو به رو می شود.

به منظور پیشبرد این مطالعه، محققان از داده‌ های ثبت شده یک اهدا کننده مغز استخوان استفاده کردند، زیرا تطابق مغز استخوان نیز بر اطلاعات ژنتیکی HLA متکی است. آنها از 30000 نفر از بانک مغز استخوان خواستند تا از یک برنامه موبایلی که توسط دانشگاه کالیفرنیا-سان فرانسیسکو طراحی شده استفاده کنند. این برنامه برای ردیابی وضعیت کووید طی سال اول همه‌ گیری، درست زمانی که بسیاری از افراد در حال انجام آزمایشات معمول کووید بودند، مورد آزمایش قرار گرفت.

هنگامی که جهش ژنتیکی در بیماران فاقد علائم شناسایی شد، تیم دیگری از محققان استرالیایی دریافتند که این جهش با سلول‌ های T سیستم ایمنی مرتبط است. در واقع جهش مذکور سبب شده که این سلول ها پاسخ سریع و موثرتری به SARS-CoV-2؛ ویروسی که منجر به ایجاد عفونت کووید می‌ شود، داشته باشند. چنین پاسخی ایمنی از قبل موجود را نشان می ‌دهد؛ درست مانند آن که سیستم ایمنی به دنبال پاسخ به ویروس‌ های مشابه، آموزش دیده باشد.

ایمنی از قبل موجود که به نظر می‌ رسد از حافظه سیستم ایمنی در مبارزه با سرماخوردگی‌ های فصلی ناشی می‌ شود، حتی در افرادی که علیه SARS-CoV-2 واکسینه نشده یا قبلا به آن مبتلا نشده بودند نیز مشاهده شد.

دکتر استفانی گراس، پروفسور و سرپرست آزمایشگاه در دانشگاه لا تروب استرالیا در بیانیه ‌ای توضیح داد: با مطالعه پاسخ ایمنی این افراد، امکانی جدید در اختیار ما قرار می گیرد تا روش های جدید برای ارتقای محافظت دستگاه ایمنی در برابر SARS-CoV-2 را شناسایی کنیم که هر یک از آنها می‌ توانند در آینده برای ساخت واکسن و داروهای نوین استفاده شوند.

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید