امروز در فضا: مدارگرد شناسایی مریخ به سوی سیاره سرخ پرتاب شد

امروز در فضا: مدارگرد شناسایی مریخ به سوی سیاره سرخ پرتاب شد

۱۲ اوت ۲۰۰۵، ناسا مأموریت مدارگرد شناسایی مریخ خود را پرتاب کرد. هدف این مدارگرد مطالعه تاریخچه آب در سیاره سرخ بود.

کد خبر : ۱۴۶۶۱۴
بازدید : ۳۷۳

برخی از بهترین دوربین‌هایی که تاکنون به فضا پرتاب شده‌اند در مدارگرد شناسایی هستند و این فضاپیما عکس‌های شگفت‌انگیزی از مریخ گرفته‌ است.

۱۲ اوت ۲۰۰۵، ناسا مأموریت مدارگرد شناسایی مریخ خود را پرتاب کرد. هدف این مدارگرد مطالعه تاریخچه آب در سیاره سرخ بود.

مدارگرد شناسایی مریخ

پس از هفت ماه سفر به مریخ و شش ماه مانور هوایی برای رسیدن‌ به مدار مناسب، مدارگرد شناسایی شروع به جستجوی تاریخچه آب در مریخ با ابزارهای علمی خود کرد.

این ابزارها برای عکاسی از سطح مریخ از نزدیک، از بزرگنمایی دوربین استفاده می‌کنند، مواد معدنی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، به دنبال آب زیرسطحی می‌گردند، میزان غبار و آبی که در جو پخش می‌شود را ردیابی می‌کنند و آب‌وهوای جهانی روزانه را نظارت می‌کنند.

101

نگاهی به خندق شیب‌دار قطب شمال

برخی از بهترین دوربین‌هایی که تاکنون به فضا پرتاب شده‌اند در مدارگرد شناسایی هستند و این فضاپیما عکس‌های شگفت‌انگیزی از مریخ گرفته‌ است.

مدارگرد شناسایی مریخ در بررسی خود از سیاره سرخ، تعداد نقاط بررسی‌شده‌ از نمای نزدیک را ده برابر می‌کند. یکی از دوربین‌های مدارگرد، بزرگ‌ترین دوربینی است که تاکنون در یک مأموریت سیاره‌ای پرواز کرده است.

این قابلیت به مدارگرد اجازه می‌دهد تا موانعی مانند سنگ‌های بزرگ را که می‌تواند ایمنی فرودگرها و مریخ‌نوردها را به خطر بیندازد، ازجمله مأموریت فونیکس و مأموریت آزمایشگاه علمی مریخ را شناسایی کند.

این امکان به ناسا کمک کرده است تا سیاره سرخ را برای مکان‌های فرود مناسب برای مریخ‌نوردهایی مانند کنجکاوی جستجو کند. مدارگرد همچنین به‌عنوان ایستگاه رله داده برای سایر فضاپیماهای مریخ که نیاز به ارسال داده‌ها به زمین داشتند، عمل می‌کند.

دستاوردها

مدارگرد شناسایی مریخ درحال ارائه اطلاعات جدید با جزئیات بی‌سابقه در مورد سطح، زیرسطح و جو مریخ است. این مدارگرد به چهار هدف اصلی خود که شامل موارد زیر می‌شود رسیده‌ است:

تعیین اینکه آیا زندگی تاکنون در مریخ به‌وجود آمده‌ است: وجود آب مایع در مریخ، چه در گذشته یا چه درحال‌حاضر، یک سرنخ کلیدی برای آشکار ساختن‌ اینکه آیا مریخ تابه‌حال میزبان حیات بوده یا خیر، است. دوربین‌ها و طیف‌سنج‌های مأموریت این جست‌وجوها را انجام خواهند داد و یک صداگیر از رادار برای جست‌و‌جوی آب مایع در زیر سطح مریخ استفاده می‌کند.

102

در این تصویر خاص، یک دهانه کوچک وجود دارد که به‌نظر می‌رسد تا حدی توسط رسوباتی که به آن سرازیر شده‌اند پر شده است.

تعیین آب‌وهوای مریخ: در گذشته، مریخ گرم‌تر ممکن بود جو ضخیم‌تر و مرطوب‌تری داشته باشد. اما اکنون، با جو سرد نازک خود، بسیاری از آب‌های مریخ از سطح و جو خارج شده‌اند. مأموریت مدارگرد شناسایی با ترکیب اندازه‌گیری‌های خود با سایر مأموریت‌ها، به شناسایی تغییرات آب‌وهوایی روزانه، فصلی و سال به سال کمک می‌کند.

شناسایی زمین‌شناسی مریخ: چین‌خوردگی در لایه‌های سطح مریخ، مانند حلقه‌های تنه درختان، سابقه‌ای از تاریخ مریخ است. صدها منطقه با جزئیات بی‌سابقه‌ای مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا کانی‌شناسی مرتبط با آب و نقش آن در شکل‌دادن به سطح آشکار شود.

آمادگی سیاره برای اکتشافات انسانی: با دید عقابی دوربین مدارگرد شناسایی، کاوشگر روی صخره‌ها قرار می گیرد. سپس با این قابلیت، برنامه‌ریزهای مأموریت، امیدوارکننده‌ترین مناطق را برای مطالعه علمی شناسایی می‌کنند. آنها همچنین می‌دانند که کدام مناطق ایمن هستند و یا ممکن است برای فرودگرهای آینده حامل انسان خطرناک باشند.

منبع: دیجیاتو

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید