آغاز بزرگترین جستجوی چند دهۀ اخیر برای یافتن «هیولای دریایی»!

آغاز بزرگترین جستجوی چند دهۀ اخیر برای یافتن «هیولای دریایی»!

آیا واقعاً نوعی هیولای دریایی در دریاچۀ «لخ‌نس» اسکاتلند زندگی می‌کند؟ به تازگی بزرگترین جستجو در دهه‌های اخیر برای یافتن این هیولا در اسکاتلند آغاز شده است.

کد خبر : ۱۴۸۹۳۶
بازدید : ۳۵۶

فرادید| ۹۰ سال پس از مطرح شدن نخستین ادعای مشاهدۀ این موجود، ابتدای هفتۀ قبل ده‌ها داوطلب از سراسر جهان در زیر باران سیل آسای اسکاتلند راهی دریاچۀ لخ‌نس شدند.  البته این افراد دانشمند نیستند بلکه جستجوگران آماتوری هستند که خیلی سفت و سخت به وجود این موجود افسانه‌ای اعتقاد دارند.

به گزارش فرادید، روآن هفت‌ساله که با والدینش برای تعطیلات در اسکاتلند بود، می‌گوید که مطمئن است هیولای لخ‌نس یا «نسی» یک پلزیوسور است. اما بسیاری از شکارچیان دیگر اطمینان دارند که این موجود چیزی غیر از دایناسور است.

22

عکسی که هیو گری در سال 1933 گرفت و ادعا کرد که عکسی از هیولای لخ‌نس است

رولاند واتسون، وبلاگ‌نویسی که در مورد لخ‌نس می‌نویسد، روز شنبه گفت: «این جانور چیزی شبیه ماهی است، شاید یک دوزیست.» 

واتسون میان ده‌ها داوطلبی بود که روز شنبه جستجو در لخ‌نس را آغاز کردند، دریاچه‌ای در ارتفاعات اسکاتلند که ۳۶ کیلومتر طول و تا ۲.۷ کیلومترعرض دارد. 

داوطلبان صبح روز شنبه در ۱۷ پست دیده‌بانی اطراف دریاچه قرار گرفتند تا هرگونه حرکت یا موج عجیب را ردیابی کنند. قایق‌هایی با فناوری ویژه مانند هیدروفون (نوعی میکروفون زیر آبی برای تشخیص سیگنال‌های صوتی) نیز در آب می‌چرخیدند. صدها نفر دیگر هم دریاچه را از راه دور از طریق وب‌کم تماشا کردند.

44

داوطلبانی از نقاط مختلف دنیا در این جستجو مشارکت کرده‌اند

روز شنبه جست‌وجوگران به هیچ کشف جدیدی دست نیافتند و بازدیدکنندگان را ناامید کردند. کاپیتان قایق محلی، علی متیسون، باران را دلیل شکست عملیات جستجو می‌داند: «مثل این است که دریاچه موانع را سر راه ما گذاشته و می‌گوید: نه، شما پیدایش نمی‌کنید.» 

به گفته سازمان‌دهندگان این عملیات (مرکز لخ‌نس برای علاقه‌مندان داوطلبانه اکتشاف لخ‌نس)، این تلاش سیستماتیک‌ترین جستجو برای موجودی است که از سال ۱۹۷۲ به بعد «نسی» نامیده شده است. 

افسانه‌های مربوط به این هیولای گریزان در دریاچه‌ی وسیع ۲۳۰ متری، دست‌کم مربوط به زمان سنت کلمبا است که گفته می‌شود این جانور را پس از ربودن یک خدمتکار در سال ۵۶۵ پس از میلاد، رام کرده است. 

Visit Scotland، آژانس رسمی توریستی این کشور گفته است که بیش از ۱۰۰۰ روایت شاهد عینی و شواهد غیرقابل‌توضیح زیادی از این دریاچه موجود است.

33

عکسی که سال 1934 منتشر شد و بعدها معلوم شد جعلی بوده است

عکسی از سال ۱۹۳۴ موجود است که در آن یک سر پلزیوسور-مانند بالای امواج را نشان می‌دهد. این عکس توجه زیادی را برانگیخت و الهام‌بخش چندین «شکار هیولا» و بررسی‌های علمی در دهه‌های بعد شد. اما حالا بیشتر افراد بر این باورند که این عکس واقعی نبوده است. 

اما حدس و گمانه‌زنی‌ها و خیالات واهی همچنان ادامه دارد. برخی می‌گویند نسی ممکن است یک فوک، یک مارماهی غول‌پیکر، یک گربه‌ماهی بسیار بزرگ یا یک گراز دریایی باشد. 

آلن مَک‌کِنا، مدیر پروژه، به فناوری‌های جدید از جمله یک هیدروفون بسیار حساس (دستگاه شنود زیر آب) امیدوار بود. اما روز شنبه، متلاطم شدن آب دریاچه در اثر باران و عبور قایق‌ها کیفیت کارکرد دستگاه را پایین آورد. 

همچنین برنامه‌هایی برای استفاده از پهپادهای مجهز به دوربین‌های تصویربرداری حرارتی تدارک دیده شده بود. 

مک کنا اوایل روز شنبه در دهکده نزدیک درامنادروچیت گفت که یافتن این هیولا خوب است، اما هدف اصلی این است که به درک بیشتری از دریاچه برسیم.

444

نمایی از دریاچۀ لخ‌نس

مَک‌کِنا گفت که برنامه این است که یک کتابخانه صوتی بسازیم که در آن تمام صداها و صداهای دریاچه ضبط می‌شود. انتظار می‌رود این پروژه سال‌ها طول بکشد. 

این روستا که در ضلع غربی دریاچه قرار دارد، اکنون به یک مرکز گردشگری تبدیل شده است. در همین‌جا بود که سال ۱۹۳۳، یک مدیر هتل محلی به نام آلدی مک‌کِی گزارش داد موجودی شبیه نهنگ دیده است. 

مرکز لخ‌نس اکنون در هتلی واقع شده که اخیراً پس از بازسازی چند میلیون دلاری با نمایشگاه بزرگی در مورد نسی (Nessie) بازگشایی شده و به تامین مالی آخرین جستجوها برای یافتن این موجود فرضی کمک میکند. 

مَک‌کِنا انکار می‌کند که این جستجو صرفا یک ترفند تبلیغاتی باشد و در عوض ادعا می‌کند که آنچه بیش از همه اهمیت دارد علم است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید