غیرعادی‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳؛ از بی‌ام‌و هزاررنگ تا اولین خودروی سونی

غیرعادی‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳؛ از بی‌ام‌و هزاررنگ تا اولین خودروی سونی

با اینکه هنوز چندماهی تا پایان سال 2023 باقی مانده اما شاید از همین حالا بشود خاص‌ترین و غیرعادی‌ترین خودروهای رونمایی شده در این سال را معرفی کرد؛ از ماشینی با رنگ متغیر گرفته تا یک کفش ورزشی متحرک.

کد خبر : ۱۵۱۲۸۷
بازدید : ۱۷۳۷۰

فرادید| اگرچه هنوز تا پایان سال جاری میلادی چند ماه باقی مانده، اما شاید از حالا بتوانیم بهترین‌ها یا غیرعادی‌ترین‌های این سال را جمع‌بندی و معرفی کنیم.

به گزارش فرادید؛ در حوزۀ تولید خودرو، امسال شاهد رونمایی از خودروهایی با قابلیت راندن یکطرفه، تغییر رنگ و پاشیدن اسپری فلفل بوده‌ایم. در این مطلب، پنج مورد از غیرمعمول‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳ را معرفی خواهیم کرد.

آیونیک ۵، هیوندای

hyundai-mobis-ioniq-5-car-ces-2023_dezeen_2364_col_sq-852x480-1

ویژگی منحصر به فرد آیونیک ۵ که در کنفرانس امسال CES در لاس وگاس توسط شرکت خودروسازی هیوندای رونمایی شد، چرخ‌هایی است که ۹۰ درجه می‌چرخند و به خودرو اجازه می‌دهند یک‌سویه حرکت کند. 

به گفته این برند، این فناوری به خودرو اجازه می‌دهد مسیر را سریع‌تر تغییر دهد و پارک موازی را آسان‌تر کند. 

«این مدل در صورت نیاز امکان چرخش ۹۰ درجه‌ی چرخ را دارد، به‌عنوان مثال، برای پارک کردن و رانندگی خرچنگی به طرفین و چرخش صفر به معنای چرخش بدون حرکت به جلو یا عقب.» 

بی‌ام‌دابلیو آی ویژن دی، BMW

bmw-i-vision-dee-colour-changing-car-_dezeen_2364_sq-1704x1704

برند خودروسازی آلمانی BMW نیز از خودروی مفهومی آی ویژن دی (i Vision Dee) خود در کنفرانس CES رونمایی کرد. این خودرو دارای فناوری تغییر رنگ است که اجازه می‌دهد نمای بیرونی با الگوهای سفارشی کنترل‌شده‌ی دیجیتالی با ۳۲ رنگ پوشانده شود. 

برای دستیابی به این شاهکار، کل نمای بیرونی خودرو با لایه‌ی نازکی از جوهر الکترونیکی پوشانده شد و به ۲۴۰ بخش تقسیم شد که هر کدام به صورت جداگانه قابل‌کنترل هستند. 

رضوانی وِنجِنس، رضوانی موتورز

rezvani-motors-vengeance-aggressive-suv-vehicle-car_dezeen_2364_col_square

برند خودروسازی رضوانی موتورز خودرویی را معرفی کرد که معتقد است «تهاجمی‌ترین شاسی‌بلند دنیا» است. 

این خودرو که رضوانی وِنجِنس (Rezvani Vengeance) نام دارد به ویژگی‌های امنیتی متعددی مجهز است که بیشتر در بازی‌های ویدیویی یا خودروهای نظامی یافت می‌شوند. از ویژگی‌های این خودرو می‌توان به دستگیره‌های برقی درب، آینه‌های بغل با اسپری‌پاش فلفل، شیشه‌های ضدگلوله و محافظت در برابر پالس الکترومغناطیسی اشاره کرد. 

کیکس ۳۲۷، نیسان و نیو بالانس

new-balance-shoe-car-nissan-kicks_dezeen_2364_sq_4

خودروی کیکس ۳۲۷ (Kicks ۳۲۷) که با همکاری برند خودروسازی نیسان و شرکت پوشاک ورزشی نیو بالانس (New Balance) ساخته شد، طوری طراحی شده که شبیه کفش ورزشی باشد. در واقع این ماشین یک جور نسخۀ متحرک از کفش ورزشی شرکت نیوبالانس با عنوان «ترینر 327» است.

نیسان توضیح می‌دهد: «نام خودرو Kicks  هم در زبان عامیانه انگلیسی به معنای کفش ورزشی است. این موضوع منشأ ایده ساخت این مدل جدید شد.» 

آفیلا ای‌وی، سونی و هوندا

afeela-sony-honda-ces-news_dezeen_2364_sq-1704x1704

این وسیله‌ی نقلیه به اندازه برخی دیگر از مدل‌ها که سال ۲۰۲۳ رونمایی شدند جلب توجه نمی‌کند، اما اهمیتش اینجاست که نخستین خودروی سونی است. 

این وسیله نقلیه که به عنوان یک «فضای سرگرمی متحرک» طراحی شده، سرگرمی و تعامل با صفحات نمایش متعدد برای فیلم، بازی و سرگرمی رسانه‌ای هم در داخل و هم در خارج خودرو را در اولویت قرار می‌دهد. 

یاسوهید میزونو، مدیرعامل سونی هوندا موبیلیتی گفته است: «ما می‌خواهیم خارج از چارچوب فکر کنیم تا فلسفه‌ی اساسی طراحی خودرو را احیا کنیم. ما علاوه بر فیلم، بازی و موسیقی، تجربه جدیدی را داخل کابین با استفاده از تخصص خود در فناوری‌های UX و UI متصور هستیم.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۲۹
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید