جولان شبه‌علم به نام موجودات فضایی؛ بحث داغ همایش اجسادی در کنگره مکزیک با ادعای فرازمینی بودن

یک روزنامه‌نگار مکزیکی که به یوفولوژی و موجودات فرازمینی علاقه‌مند است، چند روز پیش، ۲شیء را در کنگره مکزیک به نمایش گذاشت و ادعا کرد که آنها جسد موجودات فرازمینی هستند.

کد خبر : ۱۵۲۳۶۸
بازدید : ۵۱

پس از نمایش اجسامی در کنگره مکزیک که ادعا می‌شد، مربوط به اجساد موجودات فرازمینی است، شاهد واکنش‌های متفاوتی در سطح دنیا بودیم.

شاید رسمی‌ترین واکنش مربوط به ناسا بود که اعلام کرد اگر چنین چیزی واقعیت دارد باید برای بررسی در اختیار جامعه علمی قرار بگیرد. این در حالی است که جذابیت شبه علم، عمری به درازای تاریخ بشر دارد. انسان همیشه سعی می‌کرده با مستنداتی که ادعای علمی بودن آن را داشته، به‌دنبال ناشناخته‌ها باشد.

هرچه یک موضوع ناشناخته تر، دورتر و عجیب‌تر، آن موضوع جذاب‌تر. اما آسمان جایگاه ویژه‌ای در تاریخ شبه علم داشته است. علت آن هم روشن است؛ ناشناخته و دور از دسترس بودن. البته نمی‌توان پدیده‌های ناشناخته را انکار کرد، اما در مورد ماهیت آنها هم نمی‌توان به‌طور قطع نظر داد.

مدتی پیش یک افسر نظامی آمریکا در کنگره حاضر شد و بر وجود یوفوها در زمین تأکید کرد. اما به تازگی، ناسا گزارشی درباره پدیده‌های ناشناخته غیرعادی(UAP) یا همان شیء ناشناس پرنده(UFO) منتشر کرد که می‌گوید به‌نظر نمی‌رسد این اشیا ماهیت فرازمینی داشته باشند.

اجساد بیگانگان؟

یک روزنامه‌نگار مکزیکی که به یوفولوژی و موجودات فرازمینی علاقه‌مند است، چند روز پیش، ۲شیء را در کنگره مکزیک به نمایش گذاشت و ادعا کرد که آنها جسد موجودات فرازمینی هستند.

26

خبر این اتفاق به سرعت در رسانه‌های دنیا چرخید و توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد. یکی از موضوعاتی که در قالب شبه علم مطرح شد، این بود که جیمی مائوسان ادعا کرد دی‌ان‌ای این دو موجود ۳۰درصد با دی‌ان‌ای انسان تفاوت دارد. همین موضوع باعث شد که ادعای مائوسان برای بخشی از مردم باورپذیر شود.

این روزنامه‌نگار پیش از این هم، ادعاهایی در مورد کشف جسد موجودات فرازمینی داشته است. یکی از این ادعاها مربوط به سال۲۰۱۷ است که به پیدا شدن ۵مومیایی متعلق به موجودات فرازمینی برمی‌گشت. بعدها ثابت شد که این مومیایی‌ها متعلق به کودکان انسان هستند.

روشنگری ناسا

پس از سروصدای بسیاری که این اتفاق در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دنیا به همراه داشت، ناسا موضع خود را اعلام کرد.

تیم UAP یا همان «پدیده‌های ناشناخته غیرعادی» ناسا عنوان کرده است که اگر در کشوری چیز عجیبی دیده شده، بهتر است آن را در اختیار جامعه علمی قرار دهند تا درباره آن بررسی‌های علمی صورت پذیرد.

موضع‌گیری ناسا به این معنی است که به‌طور غیرمستقیم اجسام نمایش داده شده در کنگره مکزیک را منسوب به موجودات فرازمینی نمی‌داند و ادعاهای مطرح شده را رد می‌کند.

27

«دیوید اسپرگل»، مدیر تیم UAP ناسا در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در مورد اجساد نمایش داده شده در کنگره مکزیک، با تأکید بر لزوم ارائه اطلاعات آن و دعوت از دانشمندان برای بررسی، یادآوری کرد: «ناسا یکی از ارزشمندترین نمونه‌های سنگ فضایی یعنی سنگ‌های‌ماه را داشت و ما چه کردیم؟ ما آن را در اختیار هر دانشمندی که می‌خواست روی آنها کار کند، قرار دادیم.»

پس از آن نوبت «دن ایوانز»، دستیار معاون پژوهشی در اداره ماموریت علمی ناسا بود که گفت: تمام هدف تیم UAP ناسا این است که حس‌گرایی و شبه علمی که برای قانونگذاران مکزیکی به نمایش گذاشته شده را از بین ببرد.

به‌گفته او «ما می‌خواهیم حدس و گمان و توطئه را به سمت علم و عقلانیت حرکت دهیم. همانطور که دیوید گفت، شما چنین کاری را با داده‌ها انجام می‌دهید و این تمام هدف این مطالعه است.»

در این جلسه همچنین تیم UFO ناسا نخستین گزارش خود درباره پدیده‌های ناشناخته را منتشر کرده است که در آن می‌گوید، UFOها احتمالاً بالن، هواپیما و پدیده‌های آب‌وهوایی هستند.

ناسا در این گزارش تأکید کرده است که مدرکی مبنی بر بازدید بیگانگان از زمین وجود ندارد.

گزارش ناسا با این حال بر این موضوع تأکید می‌کند که اگرچه نمی‌توان توضیح کاملی برای این پدیده‌ها ارائه کرد، اما تصور نمی‌شود آنها از سیاره دیگری آمده باشند.

28

ادعای مشابه در کنگره آمریکا

ادعای روزنامه‌نگار مکزیکی، حدود ۲‌ماه پس از آنکه یک افسر اطلاعاتی نیروی هوایی آمریکا در کنگره این کشور ادعا کرد از منشا موجودات فرازمینی در زمین آگاه است، مطرح می‌شود.

در آن زمان، عده‌ای نسبت به این جلسه استماع کنگره واکنش نشان دادند و حتی یک مقام پنتاگون آن را توهین‌آمیز خواندند.

این جلسه به این دلیل توهین آمیز توصیف شد که دیوید گراش، افسر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی آمریکا در این جلسه گفت که دولت آمریکا بر تحقیقات او درباره اجرام ناشناس سرپوش گذاشته است.

شبه‌علم چیست؟

شبه علم یا سودوساینس(Pseudoscience) به‌طور کلی به‌گفته‌ها، باورها یا رفتارهایی گفته می‌شود که ادعا می‌شود هم علمی و هم واقعی هستند. این در حالی است که با روش‌های علمی و تجربی قابل اثبات نیستند و با آن ناسازگارند.

شبه علم اغلب با ادعاهای متناقض، اغراق‌آمیز یا غیرقابل ابطال شناخته می‌شود. تأکید بر سوگیری و تأیید به جای تلاش برای رد آن، از ویژگی‌های شبه علم محسوب می‌شود. جدی برای رد.

شبه علم همچنین از بررسی‌های علمی سایر پژوهشگران استقبال نمی‌کند و از شیوه‌های سیستماتیک برای بررسی فرضیه‌ها استفاده نمی‌کند.

منبع: همشهری

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید