فسیل ۱۶ میلیون سالۀ یک عنکبوت غول‌پیکر در استرالیا کشف شد

فسیل ۱۶ میلیون سالۀ یک عنکبوت غول‌پیکر در استرالیا کشف شد

تیمی از دانشمندان استرالیایی به سرپرستی دکتر مَتیو مَک‌کوری، یک فسیل عنکبوت را که بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون سال قدمت دارد، به طور رسمی نام‌گذاری و توصیف کرده‌اند.

کد خبر : ۱۵۳۴۰۲
بازدید : ۱۵۸۵۰

فرادید| تیمی از دانشمندان استرالیایی به سرپرستی دکتر مَتیو مَک‌کوری، دیرین‌شناس موزه‌ی استرالیا و دانشگاه نو ساوث ولز، یک فسیل عنکبوت به نام Megamonodontium mccluskyi را که بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون سال قدمت دارد، به طور رسمی نام‌گذاری و توصیف کرده‌اند. 

به گزارش فرادید؛ یافته‌های این گونه‌ی جدید عنکبوت حالا در مجله جانورشناسی انجمن لینیان (Linnean Society) منتشر شده است. 

این گونه‌ی جدید عنکبوت که در مَک‌گراث فلَت (McGraths Flat) یافت شده (سایت فسیلی که به دلیل سنگ‌های غنی از آهن خود به نام «گوتیت» معروف است)، نخستین فسیل عنکبوت از خانواده Barychelidae است که تا به حال کشف شده است. مونودونتیوم (Monodontium) شبیه یکی از گونه‌‌های موجود، اما پنج برابر بزرگتر است و به افتخار دکتر سایمِن مَک‌کلاسکی که نمونه را پیدا کرد نامگذاری شده است. مَک‌کلاسکی دانشمند زمین‌فضای مستقر در کانبِرا، داوطلبانه وقت خود را برای کمک به کاوش‌های دیرین‌شناسی صرف می‌کند.

main

دکتر مَک‌کوری گفت از آنجا که تعداد کمی عنکبوت فسیلی در استرالیا یافت شده است، این کشف بسیار دارای اهمیت است: «تا به حال تنها چهار فسیل عنکبوت در سراسر قاره پیدا شده که درک تاریخچه تکاملی آن‌ها را برای دانشمندان دشوار کرده است. به همین دلیل این کشف بسیار مهم است، چون اطلاعات جدیدی را در مورد انقراض عنکبوت‌ها فاش و شکاف موجود در درک ما از گذشته را پر می‌کند.» 

نزدیک‌ترین خویشاوند زنده این فسیل امروزه در جنگل‌های مرطوب سنگاپور تا پاپوآ گینه نو زندگی می‌کند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که این گروه، زمانی محیط‌های مشابهی را در سرزمین اصلی استرالیا اشغال کردند اما با خشک‌تر شدن استرالیا منقرض شدند. 

دکتر رابِرت رِیوِن، عنکبوت‌شناس موزه کوئینزلند که نویسنده‌ی ناظر این مطالعه است می‌گوید که این بزرگترین عنکبوت فسیلی است که در استرالیا کشف شده است: «این یافته نه تنها بزرگترین عنکبوت فسیل شده‌ای است که در استرالیا یافت شده، بلکه نخستین فسیل از خانواده Barychelidae است که در سراسر جهان پیدا شده است.»

مایکل فرس، دانشیار دانشگاه کانبرا که از میکروفوتوگرافی برای اسکن فسیل‌ها استفاده کرده می‌گوید فسیل‌های McGraths Flat سطح شگفت‌انگیزی از حفاظشدگی دقیق دارند. 

«میکروسکوپ الکترونی روبشی به ما امکان بررسی جزئیات ظریف پنجه‌ها و موهای زبر روی پاها و بدن عنکبوت را داد. ساختارهای موی بدن این عنکبوت می‌توانند طیف وسیعی از عملکردها را داشته باشند، مثلاً مواد شیمیایی و ارتعاشات را حس کنند، از عنکبوت در برابر مهاجمان دفاع کنند و حتی صدا ایجاد کنند.» 

این فسیل اکنون در مجموعه دیرین‌شناسی موزه استرالیا نگهداری می‌شود و به صورت آنلاین برای مطالعه در دسترس محققان است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید