کشف یک ویروس ناشناخته در ترسناک‌ترین گودال جهان

کشف یک ویروس ناشناخته در ترسناک‌ترین گودال جهان

این ویروس که vB_HmeY_H۴۹۰۷ نام دارد، در عمق ۸۸۳۹ متری در داخل گودال ماریانا یافت شد که عمق پایین‌ترین نقطه‌اش در کف اقیانوس آرام به حدود ۱۱۰۰۰ متر می‌رسد.

کد خبر : ۱۵۳۵۲۲
بازدید : ۵۷

محققان ویروس جدیدی به نام باکتریوفاژ را در عمق ۸۹۰۰ متری گودال ماریانا پیدا کردند. تا کنون ویروسی در نقطه‌ای عمیق‌تر از این پیدا نشده است.

این ویروس که vB_HmeY_H۴۹۰۷ نام دارد، در عمق ۸۸۳۹ متری در داخل گودال ماریانا یافت شد که عمق پایین‌ترین نقطه‌اش در کف اقیانوس آرام به حدود ۱۱۰۰۰ متر می‌رسد.

این ویروس یک باکتریوفاژ است، نوعی ویروس که باکتری‌ها را برای تولید نسخه‌های بیشتری از خود آلوده می‌کند. محققان یافته‌های خود را در ۲۰ سپتامبر در مجله Microbiology Spectrum منتشر کردند.

مین وانگ، یک ویروس‌شناس دریایی در دانشگاه اقیانوس چین در چینگدائو، در بیانیه‌ای گفت:« با کمک بهترین دانش ما، می‌توان گفت این عمیق‌ترین فاژ جدا شده شناخته شده در اقیانوس‌های جهان است.»

ویروس تازه کشف شده باکتری‌های شاخه هالوموناس را آلوده می‌کند و این کار را به صورت لیزوژنیک انجام می‌دهد، به این معنی که مواد ژنتیکی خود را وارد ژنوم باکتری می‌کند و بدون از بین بردن باکتری‌ها تکثیر می‌شود. این می‌تواند به دلیل محیط‌های خشن باشد که ویروس و باکتری در آن تکامل یافته‌اند، به این معنی که نمی‌تواند میزبان خود را بکشد.

هالوموناس‌ها را می‌توان در سراسر اقیانوس‌ها، از جمله در بستر قطب جنوب و در رسوبات اطراف منافذ هیدروترمالی اعماق دریا، یافت. با انجام یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی روی vB_HmeY_H۴۹۰۷، محققان دریافتند که دامنه آن احتمالاً به اندازه باکتری‌هایی است که آلوده می‌کند.

اطلاعات کمی در مورد ویروس‌هایی که در مناطقی از اقیانوس به نام هادال (hadal zone) پراکنده می‌شود، وجود دارد و ویروس تازه‌یافته تنها سومین ویروس است که هالوموناس‌هایی را که در آنجا زندگی می‌کند، آلوده می‌کند.

باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در این اعماق زندگی می‌کنند آنقدر برای انسان بیگانه هستند که سلول‌های ما حتی توانایی ثبت وجود آن‌ها را ندارند.

دانشمندان می‌گویند که گام بعدی آنها یافتن ویروس‌های مرموز در اعماق دریا و بررسی روش‌های کمتر شناخته شده تعامل آنها با میزبان خود خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید