۷ میلیارد جمعیت کره زمین شاهد ماه‌گرفتگی جزئی امشب

۷ میلیارد جمعیت کره زمین شاهد ماه‌گرفتگی جزئی امشب

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: کل این ماه گرفتگی ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه به درازا می‌کشد و گرفت جزئی امشب یک ساعت و ۱۷ دقیقه طول می‌کشد.

کد خبر : ۱۵۸۸۷۸
بازدید : ۳۵

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از آغاز ماه گرفتگی جزئی در ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه امشب ۶ آبان‌ماه خبر داد و گفت: حدود ۷ میلیارد نفر از ۸ میلیارد جمعیت کره زمین شاهد این پدیده هستند.

مهندس مسعود عتیقی گفت: دو هفته پس از خورگرفت شنبه، ۲۲ مهرماه سال جاری که متاسفانه از ایران قابل مشاهده نبود، امشب کره ماه در سایه زمین قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ماه گرفتگی امشب ۶ آبان ماه در ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه و ۴۸ ثانیه در وضعیت نیم‌سایه آغاز می‌شود که در نجوم قدیم به آن «خسوف غیرمرئی» می‌گفتند و در این شرایط از دید ناظران زمینی، تغییر نور ماه چندان محسوس نخواهد بود.

عتیقی با بیان اینکه در زمان اوج این گرفت، فقط ۶ درصد از سطح ماه تحت پوشش سایه زمین قرار می‌گیرد، یادآور شد: گرفت جزئی امشب در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه و ۵ ثانیه به اوج می‌رسد. این گرفت جزئی ۲۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه بامداد فردا یکشنبه ۷ آبان‌ماه به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: ساعت ۱ و ۵۶ دقیقه و ۲۵ ثانیه، گرفت نیمسایه نیز پایان می‌پذیرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه کل این گرفت ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه به درازا می‌کشد و گرفت جزئی امشب یک ساعت و ۱۷ دقیقه طول می‌کشد، خاطر نشان کرد: نزدیک به ۷ میلیارد نفر از جمعیت ۸ میلیاردی ساکن کره زمین، گرفت امشب را مشاهده خواهند کرد.

10

مناطق تحت پوشش گرفت امشب

وی یادآور شد: این گرفت در سراسر قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و بخش‌هایی از شرق قاره امریکا و اقیانوسیه قابل مشاهده است.

عتیقی اظهار کرد: لازم به ذکر است که برای مشاهده گرفت جزئی ماه به ابزار‌های خاصی نیاز نیست و حتی در شهر‌های بزرگ با وجود آلودگی نوری و آلاینده‌های هوا، در صورت صاف بودن آسمان، رصد پدیده ماه گرفتگی امکان پذیر است.

وی یادآور شد: با توجه به درصد کم گرفت ماه امشب، این ماه گرفتگی از اهمیت زیادی برخوردار نیست و چه بسا از دید عمومی این گرفت چندان محسوس نباشد.

عتیقی افزود: ماه گرفتگی بعدی دوشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ رخ خواهد داد که از نوع نیمسایه بوده و ایران تحت پوشش این گرفت نخواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه ماه گرفتگی جزئی بعدی، چهارشنبه ۲۸ شهریور سال آینده روی می‌دهد، گفت: در گرفت جزئی بعدی نیز تنها ۳.۵ درصد از سطح ماه در سایه زمین قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص پدیده خسوف توضیح داد: ماه گرفتگی زمانی ایجاد می‌شود که زمین بین ماه و خورشید قرار می‌گیرد و سد راه رسیدن نور خورشید به ماه می‌شود.

11

هندسه پدیده ماه‌گرفتگی

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید