این داروی ضددیابت و ضدچاقی، خطر سکته را هم کاهش می‌دهد

این داروی ضددیابت و ضدچاقی، خطر سکته را هم کاهش می‌دهد

داروی وگووی (Wegovy) که در ابتدا برای افراد دارای دیابت تجویز شده بود، حالا تاثیرات مثبت دیگری را نیز از خود نشان داده که کاهش وزن یکی از آن‌هاست.

کد خبر : ۱۶۸۱۸۹
بازدید : ۱۱۳

فرادید| جهان ما یک مشکل غذایی جدی دارد: 650 میلیون بزرگسال چاق هستند، به این معنی که شاخص توده بدنی بیش از 30 کیلوگرم بر مربعِ قد دارند و کالری بیشتری نسبت به میزان مصرف بدنشان جذب می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ به نقل از گاردین، از سوی دیگر، ۷۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی می‌میرند. با این حال، شاید تعجب کنید اگر بدانید تعداد افرادی که به دلیل چاقی جان خود را از دست می‌دهند بیش از کسانی است که در اثر سوء‌تغذیه می‌میرند.

بنابراین کشف گروهی از داروهای شبه‌گلوکون که به عنوان محرک گیرندۀ پپتید-1 استفاده می‌شوند، همیشه می‌تواند خبر خوبی باشد. این نوع داروها در ابتدا برای کنترل دیابت مجوز گرفتند و سپس کارایی‌شان به عنوان داروهای کاهش وزن نیز به اثبات رسید.

داروی «وگووی» نسل تازۀ این داروها است که گلوکز خون را کاهش می‌دهد و در هنگام غذا خوردن احساس سیری سریع‌تری را به دنبال می‌آورد. در یک کارآزمایی بالینی دو ساله، 304 نفر از افراد تحت درمان با وگووی موفق شدند 15٪ از وزن بدن خود را کم کنند، در حالی که افراد دیگر تحت آزمایش که از این دارو استفاده نمی‌کردند در همین مدت فقط 3٪ وزن خود را از دست دادند.

جالب‌تر این است که امسال از یک مطالعه بزرگ و سه ساله که شامل بیماران قلبی بود، دریافتیم که وگووی همچنین خطر سکتۀ مغزی، حملات قلبی و مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

البته قطعا نباید فکر کنیم که حالا می‌توانیم هر چقدر دلمان می‌خواهد غذا بخوریم و بعدش وگووی تزریق کنیم؛ مصرف وگووی برخی عوارض جانبی نیز دارد؛ مانند تهوع، استفراغ، سردرد، خستگی و خطر احتمالی گسترش برخی از سرطان‌های تیروئید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید