پرسروصداترین هواپیمای نظامی حال حاضر جهان؛ F-16 یا Tu-95 Bear؟
اگر از کسی بپرسید که پرسروصداترین هواپیمای نظامی که امروز در خدمت است چیست، تقریبا به اتفاق آرا می شنوید یک جت جنگنده مانند جنگنده F-16 Fighting Falcon ساخت جنرال داینامیکس.
برای شنیدن صداهایی که هواپیماهای نظامی می توانند تولید کنند، نیازی به حضور در پایگاه نیروی هوایی نیست، همانطور که موارد شکستن دیوار صوتی ثابت کرده است، که می توانند از کیلومترها دورتر شنیده شوند. اینکه یک هواپیمای نظامی چقدر می تواند پرسروصدا باشد به عوامل مختلفی از جمله اندازه هواپیما، تعداد موتورها و قدرتی که تولید می کنند بستگی دارد.
شاید فکر کنید هواپیمایی بدون موتور، مانند گلایدر، بی سروصدا است، اما این موضوع بسیار با واقعیت فاصله دارد. دو عامل سر و صدایی که هواپیما تولید می کند را تعیین می کنند:
- جریان هوا بر روی سطح هواپیما
- صدای تولید شده توسط هواپیماها و در مورد هواپیماهای پروانه دار، حرکت پره های پروانه در هوا
هوایی که از روی سطح هواپیما عبور می کند، در طول پرواز هواپیما، باعث ایجاد اصطکاک می شود. این اصطکاک باعث آشفته شدن جریان هوا شده و با افزایش سرعت هواپیما، موج صوتی بلندتر می شود. به همین دلیل است که گلایدر با وجود نداشتن موتور می تواند صدا تولید کند. هنگامی که یک هواپیما به سرعت ۱,۲۳۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، فشار هوا به قدری زیاد است که موجی که ایجاد می کند بیشتر از سرعت صوت است. نتیجه این موضوع صدای بلندی موسوم به شکستن دیوار صوتی است که از فاصله ۵۰ کیلومتری هم شنیده می شود.
صدای موتورهای جت را می توان به قطعات متحرک داخل آن و هوای داغ خروجی نسبت داد. این روزها موتورهای جت مدرن به لطف سیستم بای پس که گازهای خروجی را قبل از خروج از موتور با هوای سرد مخلوط می کند، بسیار کم صداتر از موتورهای قبلی هستند. جت های اولیه فاقد این فناوری بوده و بسیار پرسروصداتر از هواپیماهای مدرن امروزی بودند.
اف-۱۶
حال توضیح داده ایم که چه چیزی باعث سر و صدای هواپیما می شود. بیایید نگاهی به پرسروصداترین هواپیمای نظامی حال حاضر بیاندازیم. اگر از کسی بپرسید که پرسروصداترین هواپیمای نظامی که امروز در خدمت است چیست، تقریبا به اتفاق آرا می شنوید یک جت جنگنده مانند جنگنده F-16 Fighting Falcon ساخت جنرال داینامیکس. در حالی که اف -۱۶ بسیار پرسروصدا است، اما در مقایسه با بمب افکن استراتژیک روسی Tu-95 Bear بسیار بی صدا جلوه می کند.
Tu-95 Bear
بمب افکن Tu-95 Bear پر سر و صداترین هواپیمای نظامی در سرویس حال حاضر است
بر اساس کتاب رکوردهای جهانی گینس، توپولف Tu – ۹۵ پرسروصداترین هواپیمای نظامی در حال حاضر است. در طول جنگ جهانی دوم، ایالات متحده در چندین مورد از دادن بمب افکن های B-29 Superfortress خود به اتحاد جماهیر شوروی برای مقابله با آلمان نازی خودداری کرد.
در اواخر جنگ، آمریکا از B – ۲۹ ها برای بمباران ژاپن از پایگاه هایش در اقیانوس آرام استفاده می کرد. چهار فروند بی -۲۹ در جریان این حملات دچار مشکلات مکانیکی شدند و مجبور به فرود اضطراری در شرق دور روسیه شدند. شوروی به جای بازگرداندن این هواپیما به ایالات متحده، از آن ها کپی برداری کرد و بمب افکن توپولف Tu – ۴ را ساخت.
B-29 Superfortress
اکنون، پس از جنگ و توسعه بمب اتمی، اتحاد جماهیر شوروی خواهان یک بمب افکن دوربرد با قابلیت رسیدن به ایالات متحده بود. در ابتدا، آن ها به سراغ موتورهای جتی رفتند که تازه توسعه یافته بودند، اما در آن زمان، آن ها به سوخت زیادی نیاز داشتند تا مسافت مورد نیاز را پوشش دهند. موتورهای پیستونی موجود به اندازه کافی برای چنین هواپیمای بزرگی قدرتمند نبودند، بنابراین توپولف تصمیم گرفت از موتورهای توربوپراپ استفاده کند.
به کمک یک تیم آلمانی از مهندسان- زندانیان سابق یونکرز و تحت رهبری فردیناند برندر، دانشمند هوافضای اتریشی طراحی شده بودند، روس ها موتور توربوپراپ ۱۲ هزار اسب بخاری کوزنتسوف را توسعه دادند. هر چهار موتور Tu – ۹۵ با دو پروانه چهار پره ناهمسوگرد تجهیز شده بودند. جریان هوای پیچیده ایجاد شده بین دو پروانه، صدای وزوز عمیقی تولید می کند که تا کیلومترها شنیده می شود. Tu – ۹۵ به قدری پر سر و صدا است که پرسنل نیروی دریایی مستقر در زیردریایی های غوطه ور در زیر آب نیز می توانند به پرواز آن در بالای سر خود گوش دهند.
Republic XF-84H Thunderscreech
هواپیمای Republic XF-84H Thunderscreech پر سر و صداترین هواپیمای تاریخ بود
با اینکه این هواپیما هرگز به تولید انبوه نرسید، اما پر سر و صداترین هواپیمای نظامی تاریخ، هواپیمای Republic XF-84H Thunderscreech بود. این هواپیما که از موتور توربوپراپ نیرو می گرفت، در طول آزمایش ها در پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا آنقدر صدای بلندی تولید می کرد که افرادی که ۴۰ کیلومتر دورتر زندگی می کردند از این صدا شکایت داشتند. این هواپیما به قدری پرسروصدا بود که خدمه زمینی تنها با استفاده از پرچم های سیگنال می توانستند با خلبان آن ارتباط برقرار کنند.
منبع: روزیاتو