مشاهده رفتارهای عجیب از ستاره مرده؛ آیا یک سیاهچاله دوباره زنده شده است؟

مشاهده رفتارهای عجیب از ستاره مرده؛ آیا یک سیاهچاله دوباره زنده شده است؟

ستاره‌شناسان اخیرا موفق شدند که در یک ستاره مرده‏ نشانه‌های زندگی دوباره کشف کنند.

کد خبر : ۱۷۰۸۵۹
بازدید : ۲۷

گروهی از ستاره‌شناسان در یک ستاره مرده چیزی مشاهده کردند که نظریه‌های موجود درباره مرگ ستاره‌ها را به چالش می‌کشد و نقش احتمالی سیاهچاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی را در چنین پدیده‌های نادری برجسته می‌کند.

ستاره‌شناسان می‌گویند که یک ستاره مرده از خود شعله‌هایی پرانرژی ساطع کرده است. گزارش این پدیده که تا کنون مشاهده نشده بود، توسط تیمی به سرپرستی دانشگاه کرنل اخیرا در مجله نیچر منتشر شده است.

درخشش‌های کوتاه - به مدت چند دقیقه ولی قدرتمند - به شکل نور آبی سریع‌گذر یا LFBOT قبلا مشاهده شده‌اند. از زمان کشف آن‌ها در سال ۲۰۱۸، اخترشناسان در مورد عواملی که ممکن است منجر به چنین انفجارهای شدیدی شوند، گمانه‌زنی می‌کنند.

این درخشش‌ها فقط چند روز دوام می‌آورند. تیم تحقیقاتی معتقد است که فعالیت‌های ناشناخته قبلی، که توسط ۱۵ تلسکوپ در سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفته است، تایید می‌کند که منشاء باید جسد یک ستاره مرده باشد: یک سیاهچاله یا ستاره نوترونی.

آنا وای.کیو هو، یکی از ستاره‌شناسان حاضر در این مطالعه می‌گوید: «ما فکر نمی‌کنیم هیچ چیز دیگری بتواند این نوع شعله ها را ایجاد کند. این موضوع سال‌ها بحث درباره قدرت این نوع انفجار را حل می‌کند و روش غیرمعمول مستقیمی برای مطالعه فعالیت اجساد ستاره‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهد.»

هو و همکارانش به شناسایی LFBOT با نام رسمی «AT۲۰۲۲tsd» و ملقب «شیطان تاسمانی» و پالس‌های نوری آن که تقریبا از فاصله یک میلیارد سال نوری از زمین دیده می‌شوند، کمک کردند.

برای بررسی بیشتر روشن شدن ناگهانی و مجدد این شعله‌های انرژی، محققان از مشاهدات بیش از ده‌ها تلسکوپ دیگر، از جمله تلسکوپ مجهز به دوربین پرسرعت،استفاده کردند. این تیم داده‌های قبلی را بررسی کردند و روی رد سایر منابع نوری احتمالی کار کردند. هو گفت، تجزیه و تحلیل آن‌ها در نهایت حداقل ۱۴ پالس نور نامنظم را در یک دوره ۱۲۰ روزه تایید کرد که احتمالا تنها کسری از تعداد کل است.

او گفت: «به طرز شگفت‌انگیزی، به جای محو شدن پیوسته همان‌طور که انتظار می‌رود، منبع برای مدت کوتاهی دوباره و چندباره روشن شد. LFBOT ها در حال حاضر نوعی رویداد عجیب و غریب هستند، و این مشاهده حتی عجیب‌تر بود.»

به گفته هو، انفجارهای غیرعادی، بینش جدیدی را در مورد چرخه حیات ستاره‌ها ارائه می‌کند که معمولا فقط در عکس‌های فوری از مراحل مختلف - ستاره، انفجار، باقی‌مانده‌ها - دیده می‌شوند و نه به عنوان بخشی از یک سیستم واحد. LFBOT ها ممکن است فرصتی برای مشاهده یک ستاره در حال گذار به زندگی پس از مرگ خود ارائه دهند.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید