این سیارک خطرناک به زمین نزدیک می‌شود؛ ماموریت اسیریس اپکس ناسا چیست؟

این سیارک خطرناک به زمین نزدیک می‌شود؛ ماموریت اسیریس اپکس ناسا چیست؟

سیارک آپوفیس معروف به خدای تاریکی، در این دهه از کنار زمین عبور می‌کند و یک فضاپیما در یک ماموریت جسورانه، به سوی اکتشاف این سیارک می‌رود.

کد خبر : ۱۷۰۸۶۸
بازدید : ۴۳

سیارک آپوفیس معروف به خدای تاریکی، قرار است در سال ۲۰۲۹ از فراز زمین عبور کند.

یک فضاپیما که به نام اسیریس-اپکس (OSIRIS-APEX) تغییر نام داده است، برای مطالعه به سوی آپوفیس فرستاده می‌شود. این فضاپیما قبلا با نام اسیریس -رکس (OSIRIS-REx) پس از یک سفر هفت ساله با نمونه‌ای از سیارک بننو در ماه سپتامبر به زمین بازگشت. شرایط این فضاپیما بسیار خوب بود و یک چهارم سوختش باقی مانده بود و تصمیم بر این شد که یک ماموریت جدید به آن سپرده شود.

تصمیم برای کشف سیارک آپوفیس

آپوفیس، یک سیارک «نوع S» متشکل از سیلیکات و نیکل-آهن، کاملا با سیارک غنی از کربن «نوع C» بننو در تضاد است. پس از در نظر گرفتن چندین مقصد بالقوه، از جمله زهره و دنباله‌دارهای مختلف، ناسا به دلیل نزدیک شدن آپوفیس به زمین، آن را به عنوان مقصد بعدی اسیریس انتخاب کرد.

در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹، آپوفیس از فاصله ۳۲۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین عبور خواهد کرد که از برخی از ماهواره‌ها نزدیک‌تر و به طور بالقوه با چشم غیر مسلح در نیمکره شرقی قابل مشاهده است. سیارک‌هایی با اندازه آپوفیس، یعنی حدود ۳۴۰ متر عرض، تنها هر ۷۵۰۰ سال یک بار تا این حد به زمین نزدیک می‌شوند. این نادر فرصتی ارزشمند برای کاوش و درک علمی است. این به دانشمندان اجازه می دهد تا هرگونه تغییر سطح ناشی از برهم‌کنش گرانشی زمین با سیارک را مشاهده کنند.

محققان می‌گویند که مطالعه این سیارک از این فاصله فرصتی عالی است. نیروهای جزر و مدی و انباشت مواد توده‌های قلوه‌سنگ، فرآیندهای اساسی هستند که می‌توانند در شکل‌گیری سیاره نقش داشته باشند. آن‌ها می‌توانند نحوه رسیدن ما از خرده سنگ‌های منظومه شمسی اولیه به سیارات امروزی را مطلع کنند.

مطالعه آپوفیس از نزدیک

پس از ورود سیارک در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹، اسیریس اپکس تقریبا ۱۸ ماه در نزدیکی سیارک کار خواهد کرد. ماموریت آن شامل نقشه‌برداری از سطح، تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی سیارک، و انجام یک مانور جسورانه است: فرو بردن ابزاری در عمق ۱۶ فوتی سطح آپوفیس برای برهم زدن سنگ‌ها و گرد و غبار و در نتیجه آشکار کردن مواد زیر سطح این سیارک.

به طور خلاصه، ماموریت اسیریس اپکس به آپوفیس گامی به سوی روشن شدن احتمالات و رسیدن به اکتشافات جدید است. این ماموریت، یک نگاه اجمالی به فرآین

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید