آیا یک «عامل مرموز» دارد زمین را گرم می‌کند؟

آیا یک «عامل مرموز» دارد زمین را گرم می‌کند؟

این روشن است که فعالیت‌های انسانی در حال گرم کردن زمین، به راه انداختن رویدادهای آب و هوایی تکرارشوندۀ شدید و تغییر اکوسیستم‌ها با سرعت فوق‌العاده هستند. اما ظاهرا عامل مرموز دیگری هم در این گرمایش در کار است.

کد خبر : ۱۷۱۵۱۲
بازدید : ۱۳۵

فرادید| تاثیر فعالیت‌های انسانی بر گرم شدن آب و هوای زمین قابل انکار نیست، اما محققان به تازگی ایدۀ ترسناک دیگری به ذهنشان رسیده است. آن‌ها فکر می‌کنند ممکن است فرایندهای دیگری غیر از فعالیت‌های انسانی نیز در گرمایش جهانی تاثیرگذار باشند.

به گزارش فرادید، گاوین اشمیت، اقلیم‌شناس ارشد ناسا می‌گوید، دمای بی‌سابقه سال 2023 دانشمندان را نگران کرده است، وضعیتی که احتمالا به وجود برخی فرآیندهای جدید «اسرارآمیز» که ممکن است در حال وقوع باشند اشاره می‌کند.

ادامه‌ی مطلب، گزیده‌ای از مصاحبه با اشمیت است:

آیا می‌توانید آنچه را که در سال 2023 دیدیم برایمان روشن کنید؟

فقط یک رکورد نبود. رکوردی بود که با نهایت اختلاف، رکورد قبلی را شکست.

 با لا نینیا (La Niña) شروع شد؛ پدیده جالبی که در اقیانوس آرام گرمسیری اتفاق می‌افتد. این پدیده تا مارس ادامه داشت و سپس در ماه مه، شاهد پیشرفت ال نینو بودیم که عبارت است مرحلۀ گرم آن چرخه.

این پدیده معمولاً روی دماهای سال بعد تأثیر می‌گذارد. پس سال 2024 هم همینطور خواهد بود. اما چیزی که سال 2023 دیدیم این بود که به نظر می‌رسد دمای جهانی با رویداد ال نینو به شکل بسیار بیشتری از آنچه که قبلاً دیده بودیم افزایش یافت.

ما روندهای بلندمدت را درک می‌کنیم و گازهای گلخانه‌ای محرک آنهاست، اینها اثرات انسان‌زاد است. انتظار داریم این روند، دهه به دهه ادامه یابد، تا زمانی که انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو را متوقف کنیم، کاری که هنوز نکردیم.

اما اتفاقی که سال 2023 افتاد، ظاهرا یک چیز اضافۀ دیگر را هم در خود داشت و همین «یک چیز دیگر»، بسیار بزرگتر از انتظار ما بود.

فرضیه‌های اصلی در مورد آن «یک چیز دیگر» چه هستند؟

میان دانشمندانی که سرگرم پرداختن به این موضوع هستند، ایمیل‌ها و مکالماتی در سطح جهانی رد و بدل شده است. خیلی‌ها می‌گویند «بیایید به عدم تعادل انرژی زمین نگاه کنیم. بیایید به ذرات معلق در هوا نگاه کنیم، بیایید به ال نینو نگاه کنیم، به آنچه در قطب جنوب، در اقیانوس اطلس شمالی رخ می‌دهد.» و همه ایده‌های زیادی دارند، اما نتیجه خاصی حاصل نمی‌شود.

شاید ال نینو برای تبیین این گرما کافی باشد، اما اگر به تمام ال نینوهای دیگری که داشتیم نگاه کنیم، هیچ یک چنین کاری نکردند. بنابراین یا این ال نینو فوق‌العاده خاص بوده است یا اینکه زمین به شکل بسیار خاصی به این ال نینو واکنش نشان می‌دهد یا مسئله چیز دیگری است و هیچ کس هنوز این احتمالات را درک نکرده است.

این روند بلندمدت هنوز در محدوده چیزی است که ما سال‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم. اما جزئیات آنچه در سال 2023 اتفاق افتاد کمی مرموز است.

برای سال 2024 چه انتظاری باید داشته باشیم؟

این که چرا سال 2023 این شکل بود، مهم است، چون این پرسش مطرح می‌شود که آیا به همین منوال ادامه خواهد داشت؟ آیا به این معناست که قرارست تأثیرات شدت بگیرند؟ ما نمی‌دانیم! و این مشکل‌ساز است.

2023 از الگوهای قدیمی پیروی نکرد. اگر الگوهای قدیمی بازگردند و سال 2023 فقط یک اختلال موقت بوده باشد، پس سال 2024 به سال 2023 بسیار شبیه خواهد بود. اما اگر یک اختلال کوتاه‌مدت نبود، اگر چیز سیستماتیکی تغییر کرده یا در حال تغییر است، پس باید انتظار داشته باشیم سال 2024 گرم‌تر باشد. چون شما آن گرمایی را دارید که انتظارش را داشتید و حالا به شدت آن افزوده خواهد شد.

و این موضوع برای آب و هوا، امواج گرما، بارندگی شدید و سیلاب‌های ساحلی و باقی چیزهایی که می‌توانیم امسال انتظار داشته باشیم، پیامدهایی شدید خواهد داشت.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید