تجربه پرواز با سرعت مافوق‌صوت نزدیک‌تر از همیشه!

تجربه پرواز با سرعت مافوق‌صوت نزدیک‌تر از همیشه!

ناسا از هواپیمای منحصربفرد X-59 رونمایی کرد که قرار است رویای پرواز با سرعت مافوق صوت رو بدون ایجاد صدای بلند در هنگام شکست دیوار صوتی ممکن کند.

کد خبر : ۱۷۳۱۱۷
بازدید : ۲۳

هواپیماهای مسافربری مافوق صوت چیز جدیدی نیستن و معروفترین آن‌ها کنکورد بود که می‌توانست تا دو برابر سرعت صوت (2 ماخ) پرواز کند. ولی یکی از مشکلات بزرگ این هواپیماها ایجاد صدای بلند در هنگام پیشی گرفتن از سرعت صوت و شکست دیوار صوتی بود که علاوه بر وحشت شهروندان از صدای آن‌ها، حتی ممکن بود باعث شکستن شیشه ها و اختلال در زندگی حیوانات هم بشوند.

بدین خاطر دولت امریکا پرواز این هواپیماها روی اسمان امریکا رو ممنوع کرد، در نتیجه این هواپیماها به مسیرهایی که روی دریا انجام میشد محدود شدند و در نهایت به همراه دلایل دیگری از جمله قیمت بالای بلیط‌ها، مصرف بالای سوخت و غیره، کنکورد حدود 20 سال بازنشسته شد.

اما رویای پرواز با سرعت مافوق که انجام پروازهای طولانی رو با تقریبا نصف زمان هواپیماهای معمول ممکن می‌کند، همچنان باقی ماند و باعث تاسیس شرکت‌های مختلف برای توسعه نسل جدیدی از اونها با صدای کمتر شد. یکی از آن‌ها هواپیمای X-59 ناسا است که با همکاری شرکت لاکهید مارتین به عنوان پلتفرمی برای ازمایش این ایده در حال انجام هست.

5979460

این هواپیما با 9 متر عرض و 30 متر طول طراحی عجیبی دارد که حدودا نصف آن نوک این هواپیما است و کابین خلبان تقریبا در وسط قرار گرفته که به خاطر طراحی ایرودینامیک آن امکان داشتن پنجره‌ای در جلو ندارد در نتیجه خلبان از طریق یک نمایشگر 4K با دوربینهای مختلفی که این هواپیما دارد روبه‌رو را می‌بیند.

نوک بلند این هواپیما به همراه دیگر ویژگی‌های طراحی آن باعث میشه برخی از موجهای شوکی که در حین عبور از سرعت صوت و ایجاد صدای مهیب میشن، را خنثی کنند و شهروندان در زمین به جای شنیدن صدایی در حد انفجار، صدایی بسیار ارامتر در حد بستن درب خودرو را بشنوند.

این هواپیما قرار است امسال اولین پرواز خود را روی مناطق مسکونی امریکا انجام دهد و به سرعتی تا 1500 کیلومتر بر ساعت (تقریبا دو برابر هواپیماهای مسافربری) برسد تا با شکست دیوار صوتی، ناسا واکنش شهروندان در این مناطق رو بسنجد و در صورت موفقیت راه رورابرای پروازهای تجاری که می‌توانند مسیری مثل نیویورک تا لندن رو از 7 ساعت به 3.5 ساعت کاهش بدهند، باز کند.

منبع: خبر آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید