کشف کوچک‌ترین ستاره جهان؛ اندازه این ستاره چقدر است؟

کشف کوچک‌ترین ستاره جهان؛ اندازه این ستاره چقدر است؟

گروهی متشکل از اخترشناسان چینی، استرالیایی، اروپا و آمریکایی از کشف یک ریز ستاره به عنوان کوچک‌ترین ستاره جهان خبر دادند.

کد خبر : ۱۷۷۷۰۷
بازدید : ۲۱

یک زیرکوتوله داغ با نام TMTS J۰۵۲۶B که بخشی از یک منظومه دوتایی عجیب و غریب است، تنها ۷ برابر زمین است به این معنا که از زحل و مشتری کوچک‌تر است.

 یک بیانیه مطبوعاتی نشان می‌دهد که محققان دانشگاه چینهوا (Tsinghua) در چین، گروه بین‌المللی را که این کشف را انجام داده‌اند، رهبری می‌کنند. آنها بر این باورند که مشاهدات آنها نور جدیدی بر شکل‌گیری ستارگان زیرکوتوله داغ در سراسر جهان می‌تاباند.

کشف یک ستاره کوچک

محققان دانشگاه چینهوا گروهی متشکل از اخترشناسانی از چین، استرالیا، اروپا و ایالات متحده را رهبری کردند. آنها با استفاده از تلسکوپ TMTS به این ستاره کوچک که تقریبا در فاصله ۲۷۶۰ سال نوری از زمین قرار دارد، نگاه کردند.

در مقاله‌ای که در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، محققان توضیح می‌دهند که ستاره TMTS J۰۵۲۶B یک سوم جرم خورشید را دارد و هلیوم را با دمای سطحی تقریبا ۲۵۰۰ کلوین (بیش از دو هزار درجه سانتیگراد) می‌سوزاند. شعاع آن تنها هفت برابر زمین است.

علاوه بر این، این ستاره کوچک بخشی از یک منظومه دوتایی است که شامل یک کوتوله سفید بزرگ‌تر به نام TMTS J۰۵۲۶B نیز می‌شود. این دو ستاره هر ۲۰ دقیقه یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند. عجیب است که J۰۵۲۶B در مشاهدات مستقیم قابل مشاهده نیست، اما دانشمندان می‌دانند که به دلیل تاثیر نیروی گرانشی آن بر روی J۰۵۲۶B وجود دارد.

محققان توضیح دادند: در حالی که J۰۵۲۶B برای تلسکوپ نامرئی است، ما می‌دانیم که وجود دارد زیرا آنقدر متراکم است که نیروی گرانشی آن J۰۵۲۶B را از ساختار کروی به شکل تخم مرغی تغییر داده است.

وجود چنین منظومه دوتایی منحصربه‌فردی، شامل ستارگان بسیار کوچک و فوق‌سبک و یک دوره مداری بسیار کوتاه، پیش‌بینی شده بود، اما پیش از این هرگز شناسایی نشده بود.

اکنون کار ما اولین شواهد مستقیم و رصدی را ارائه می‌کند.

یک کاوش عظیم از ستاره‌ها

به گفته محققان، کشف TMTS J۰۵۲۶B بر نظریه‌ای که دو دهه پیش توسط گروهی از ستاره‌شناسان چینی ارائه شده بود، تاکید دارد. آنها پیش‌بینی کرده بودند که ستاره‌های کوچک و سبک وزن، مانند J۰۵۲۶B، می‌توانند با تبادل جرم در یک منظومه دوتایی ایجاد شوند.

محققانی که این کشف را انجام داده‌اند مشاهدات بعدی را با استفاده از تلسکوپ Keck-I در هاوایی و تلسکوپ بزرگ جزایر قناری(Gran Telescopio Canarias) در جزایر قناری اسپانیا انجام دادند.

تلسکوپ TMTS داده‌های فتومتریک بیش از ۲۷ میلیون ستاره را جمع‌آوری کرده است. آنها تصمیم گرفتند J۰۵۲۶ را به دلیل تغییر سریع روشنایی آن در مقایسه با سایر ستارگان مطالعه کنند.

قبل از TMTS J۰۵۲۶B، یکی از کوچکترین ستارگانی که تاکنون مشاهده شده، کوتوله قرمز EBLM J۰۵۵۵-۵۷Ab بود که در فاصله ۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و برخلاف TMTS J۰۵۲۶B، کمی بزرگ‌تر از زحل است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید