مشخصات Orca؛ اولین زیردریایی رباتیک غول پیکر بوئینگ در نیروی دریایی آمریکا

مشخصات Orca؛ اولین زیردریایی رباتیک غول پیکر بوئینگ در نیروی دریایی آمریکا

این توانمندی رباتیک-زیردریایی در نفوذ به آب های متخاصم بدون به خطر انداختن جان انسان ها، نقش های متعددی از جمله ترور، جاسوسی و غیره را بر عهده خواهند گرفت.

کد خبر : ۱۷۸۲۸۶
بازدید : ۷۵

نیروی دریایی ایالات متحده به تازگی اولین زیردریایی از شش زیردریایی رباتیک «اورکا» (Orca) را دریافت کرده است. این زیردریایی های بدون سرنشین که برای انجام ماموریت های خطرناک هزاران کیلومتر دورتر از بنادر خودی طراحی شده اند، نیروی دریایی ایالات متحده را برای دشمن کشنده تر و غیرقابل پیش بینی تر خواهند کرد. این توانمندی رباتیک-زیردریایی در نفوذ به آب های متخاصم بدون به خطر انداختن جان انسان ها، نقش های متعددی از جمله ترور، جاسوسی و غیره را بر عهده خواهند گرفت.

fast-facts-v1-105974-laf-6595f35c69c69-1_4_11zon

XLE0

اولین زیردریایی اورکا که به طور رسمی با نام XLE0 شناخته می شود، در ۲۰ دسامبر در هانتینگتون بیچ، کالیفرنیا توسط نیروی دریایی آمریکا پذیرفته شد. نیروی دریایی شش اورکا را از پیمانکار دفاعی بوئینگ خریداری می کند و اولین زیردریایی این قرارداد، یک کشتی آزمایش و ارزیابی است. بقیه زیردریایی ها کاملاً عملیاتی بوده و قادر به انجام ماموریت های واقعی خواهند بود. XLE0 به احتمال زیاد یک زیردریایی آزمایشی است و پس از آن XLE های ۱ تا ۵ از راه خواهند رسید.

screen-shot-2019-02-14-at-10-57-45-am-1550170849-1024x768_3_11zon

براساس بیانیه فرماندهی سیستم های دریایی نیروی دریایی یا NAVSEA، اورکا «یک زیردریایی دیزلی – الکتریکی پیشرفته، مستقل و بدون سرنشین با بخش محموله ماژولار برای اجرای انواع ماموریت های حیاتی به منظور افزایش توان زیر دریایی نیروی دریایی است».

rid14-image2-6595f38d6b0d3_2_11zon

یک زیردریایی بی صدا، مرگبار و بدون سرنشین

زیردریایی های اورکا براساس نمونه اولیه خودروی زیر دریایی بدون سرنشین بزرگ (XLUUV) بوئینگ به نام Echo Voyager ساخته شده اند. اکو وویجر ۵۰ تن وزن و ۱۵.۵ متر طول و ۲.۶ متر عرض و ۲.۶ متر ارتفاع دارد. برد آن ۱۰,۴۶۰ کیلومتر و حداکثر عمق نفوذ آن ۱۱,۰۰۰ فوت است. نیروی دریایی مشخصات اورکا را منتشر نکرده اما اذعان کرده که این زیردریایی بدون سرنشین بزرگ تر از اکو وویجر است.

زیردریایی های Orca از یک سیستم محرک الکتریکی دیزلی هیبریدی استفاده می کنند که به آن ها حداکثر سرعت ۸ گره دریایی را می دهد. موتورهای دیزلی برای کار کردن به اکسیژن نیاز دارند، بنابراین موتورهای دیزلی معمولاً نیاز دارند که به طور مرتب به سطح آب بیایند. با این حال، Orca از باتری برای مدت طولانی استفاده می کنند که به آن ها اجازه می دهد تا مدت بیشتری زیر آب بمانند.

مانند یک وانت پیکاپ، مهم ترین ویژگی اورکا، قابلیت حمل بار آن است. محفظه بار به طول ۱۰.۳ متر در وسط زیردریایی قرار خواهد داشت. به گفته NAVSEA، این محفظه بر امکان “ادغام یکپارچه و بی نقص سنسورها، سیستم های ارتباطی و دیگر اجزای مخصوص ماموریت” را فراهم خواهد کرد.

Submarine-US-Navy-Boeing-Orca-UUV-XLUUV-1024x684

در مورد کارهایی که اورکا می تواند انجام دهد، محدودیت زیادی وجود ندارد. برای مثال می تواند نقش پیشاهنگ برای ناوهای هواپیمابر و دیگر نیروهای عملیاتی، شناسایی کشتی ها و زیردریایی های دشمن، پیش از اینکه کشتی های سرنشین دار وارد فضای دریایی مذکور شوند را انجام دهد. این زیردریایی می تواند مخفیانه به دارایی های دریایی دشمن نزدیک شده و سپس ارتباطات الکترونیکی نیروهای دشمن در خشکی یا دریا را تحت نظر بگیرد، در حالی که اندازه کوچک آن تشخیص اورکا را دشوار می کند.

اگر ماهواره های GPS آمریکا مختل شوند، اورکا می تواند در مسیر هواپیماهای جنگی یا موشک های کروز آمریکایی که ماموریتی دوربرد را انجام می دادند، به سطح بیاید و داده های موقعیت یابی را هنگام عبور این هواپیما از بالای سرش به آن ها مخابره کند. این زیردریایی حتی می تواند پس از یک نبرد به دنبال ملوانان و هواگردهای گمشده بگردد و به عملیات نجات در مکان هایی که ممکن است دشمن هنوز در کمین باشد، کمک کند.

این ها همه تنوع در ماموریت هایی هستند که زیردریایی ها به طور سنتی انجام داده اند، اما استفاده از اورکا به جای آن ها به این معنی است که زیردریایی های تهاجمی آمریکا، مانند زیردریایی های تهاجمی کلاس لس آنجلس، سی وولف و ویرجینیا، دیگر می توانند روی غرق کردن کشتی های دشمن تمرکز کنند.

the-guided-missile-destroyer-urumqi-front-and-the-news-photo-1704326547

نیروی دریایی اشاره ای به توانایی اورکا در زمینه حمل سلاح نکرده است، اما قطعاً چنین قابلیتی را خواهد داشت. در ماه مه ۲۰۲۲، مدیر برنامه نیروی دریایی برای سیستم های دریایی بدون سرنشین در جلسه انجمن جنگ مین صحبت کرد و اظهار داشت که اورکا از محفظه محموله خود برای حمل مین به یک مکان مین گذاری استفاده خواهد کرد. پس از آن، این زیردریایی رباتیک می تواند به آرامی مین ها را کار گذاشته و سپس به یک بندر خودی بازگردد.

ترکیب قابلیت حمل بار، برد بالا و بدون سرنشین بودن اورکا، آن را به گزینه ای مناسب برای ماموریت های پرخطر تبدیل کرده است. برای مثال یک اورکا می تواند از پایگاه دریایی گوام در جزیره گوام راه افتاده و به تنگه تایوان برود. زمانی که به آنجا رسید، می تواند در مسیر پیش بینی شده هر نیروی مهاجم چینی که به سمت جزیره حرکت می کرد مین بکارد. این یک ماموریت بسیار خطرناک و ایده آل برای یک قایق بدون سرنشین خواهد بود.

سلاح های دیگری که در محفظه بار اورکا حمل می شوند می توانند موشک های ضد کشتی مانند موشک حمله دریایی یا موشک کروز حمله زمینی تاماهاک باشند .

حرف آخر

نیروی دریایی چین با سرعت زیادی در حال اضافه کردن کشتی های بیشتر است و پنتاگون ناوگان پکن را تا سال ۲۰۲۵ , ۳۹۵ کشتی تخمین می زند. این تعداد حدود صد کشتی بیشتر از نیروی دریایی آمریکاست. اورکاها به اندازه زیردریایی های واقعی توانمند نیستند, اما می توانند کارهای مهمی انجام دهند که زیردریایی های سرنشین دار را آزاد می کند تا روی ماموریت های کشنده تر تمرکز نمایند.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید