5 حقیقت جالب علمی؛ از صدای خورشید تا اشتباه نقشه‌های جهان

5 حقیقت جالب علمی؛ از صدای خورشید تا اشتباه نقشه‌های جهان

به سفر عجیب و غریب ما در میان حقایق تصادفی خوش آمدید! حقایقی دربارۀ حیوانات، فضا، جغرافیا، علم، سلامت، زیست‌شناسی و بسیاری موارد دیگر که هر روز پنج مورد از آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

کد خبر : ۱۹۹۰۳۸
بازدید : ۲۰۴

فرادید| اگر می‌خواهید دوستان، بچه‌ها و خانواده‌تان را با حقایق جالب تصادفی و چیزهای شاید بی‌اهمیت اما عجیب و غریب و شگفت‌انگیز تحت تأثیر قرار دهید، این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش فرادید؛ هر روز پنج حقیقت جالب و شگفت‌انگیز را در حوزه‌های مختلف از فیزیک و زیست‌شناسی تا نجوم و جغرافیا با شما در میان خواهیم گذاشت.

1. خورشید صدا تولید می‌کند اما ما نمی‌توانیم آن را بشنویم

1

خورشید به شکل امواج فشاری صدا تولید می‌کند. اندازه‌ی طول موج این امواج فشار خورشید صدها مایل است، با این حال، به این معناست که آن‌ها بسیار فراتر از محدوده شنوایی انسان هستند. 

2. قله اورست بلندترین کوه روی زمین نیست

2

آتشفشان‌های دوقلو مائونا کیا و مائونا لوآ در هاوایی، به دلیل غوطه‌ور شدن ۴.۲ کیلومتر از ارتفاعشان در زیر آب، از کوه اورست بلندتر هستند. این آتشفشان‌های دوقلو در مجموع ۱۰.۲ کیلومتر طول دارند، در حالی که ۴.۶ کیلومتر اورست در قیاس با آن‌ها ناچیز است. 

3. منظومه شمسی ما یک دیوار دارد

3

هِلیوپاز (منطقه‌ای از فضا که در آن، باد خورشیدی به اندازه کافی گرم نیست تا باد ذراتی که از ستارگان دور می‌آید را به عقب براند) اغلب «دیوار مرزی» منظومه شمسی و فضای بین ستاره‌ای در نظر گرفته می‌شود. 

4. اختاپوس‌ها در واقع شاخک ندارند

4

اختاپوس‌ها هشت اندام دارند، اما این اندام بازو هستند (در بیشتر گونه‌ها). از نظر فنی، وقتی در مورد سرپایان (اختاپوس، ماهی مرکب و غیره) صحبت می‌شود، دانشمندان شاخک‌ها را اندام‌هایی با مکنده در انتهایشان تعریف می‌کنند. بازوهای اختاپوس در «کناره‌هایشان» مکنده دارند و نه در انتهایشان. 

5. بیشتر نقشه‌های جهان اشتباه هستند

5

در بیشتر نقشه‌ها، سیستم تصویر مرکاتور که نخستین بار سال ۱۵۶۹ توسعه یافت، هنوز استفاده می‌شود. این روش بسیار نادرست است و آلاسکا را به بزرگی برزیل و گرینلند را ۱۴ برابر بزرگتر از آنچه در واقع است نشان می‌دهد. برای اینکه یک نقشه کاملا دقیق باشد، باید به اندازه واقعی و گرد باشد، نه مسطح.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید