(تصاویر) از ۵ جت جنگنده کلیدی ساخت ایالات متحده و اروپا سالانه چند فروند تولید می شود؟

(تصاویر) از ۵ جت جنگنده کلیدی ساخت ایالات متحده و اروپا سالانه چند فروند تولید می شود؟

یوروفایتر یک پروژه چندملیتی و یکی از برترین جت های جنگنده در قاره اروپا و ستون فقرات رزمی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیاست. این برنامه در ابتدا با مشارکت فرانسوی ها توسعه داده شد، اما فرانسوی ها در نهایت راه خود را رفته و جنگنده فرانسوی Rafale را توسعه دادند.

کد خبر : ۲۰۴۷۵۲
بازدید : ۲۴

ایالات متحده و اروپا برای مدت طولانی در تولید جت های جنگنده پیشرو بوده اند. با سقوط صنعت صادرات جت های جنگنده روسیه در سال های اخیر، اکنون ایالات متحده و اروپا با تعداد سفارشات رو به رشدی روبرو هستند.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با نرخ تولید سالانه هر یک از اصلی ترین جت های جنگنده غربی آشنا کنیم. یکی از جت های غربی برتری که در این فهرست نیست، اما در حال تولید بوده و اغلب برای سفارشات صادراتی مشابهی رقابت می کند، ساب گریپن سوئدی است. برخی دیگر از جت های جنگنده غربی مانند F-22 Raptor از تولید خارج شده اند.

66

۵- Typhoon Eurofighter

سالانه حدود ۱۰ فروند جنگنده تایفون تولید می شود

تولید سالانه ۱۰ فروند
سفارشات بالقوه احتمالاً بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ فروند در دو سال
سفارش های قطعی شده چند ده فروند

یوروفایتر یک پروژه چندملیتی و یکی از برترین جت های جنگنده در قاره اروپا و ستون فقرات رزمی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیاست.

این برنامه در ابتدا با مشارکت فرانسوی ها توسعه داده شد، اما فرانسوی ها در نهایت راه خود را رفته و جنگنده فرانسوی Rafale را توسعه دادند. امروزه Eurofighter همچنان در حال تولید است و با نرخی در حدود ۱۰ فروند در سال تولید می شود.

احتمالاً سفارش‌های بیشتری برای یوروفایتر در راه باشد، در حالی که کنسرسیوم توسعه دهنده، در اواسط سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که سفارش های احتمالی طی دو سال آینده (از جمله برای نیروی هوایی اسپانیا و نیروی هوایی آلمان) را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ فروند پیش‌بینی می‌کند. یوروفایتر در خارج از قاره اروپا موفقیت صادراتی محدودی را – به ویژه در کشورهای عربی خلیج فارس – تجربه کرده است.

67

۴- Dassault Rafale

داسو می خواهد در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰ فروند جنگنده رافال بسازد

تولید سالانه ۲۰ فروند برای سال ۲۰۲۴ (برنامه ریزی برای ۳ فروند در هر ماه)
سفارش های بالقوه نامشخص (احتمالاً در حدود ۱۰۰ فروند)
سفارش های قطعی شده حدود ۲۲۳ فروند

داسو جت جنگنده رافال خود را به عنوان تنها جنگنده “omnirole” (جنگنده ای چندمنظوره که هر ماموریتی را با نهایت توانایی انجام می دهد) در جهان به بازار عرضه می کند که به نحوی در نقش چاقوی سوئیسی جت های جنگنده ساخته شده است.

فرانسه در سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه سفارشات برای جنگنده رافال بوده است، زیرا هیچ کشوری دیگر تمایلی به خرید جنگنده از روسیه ندارد، در حالی که حمله روسیه به اوکراین (در کنار دلایل دیگر) باعث شد کشورها دوباره به دنبال مجهز کردن خود به جنگنده های مدرن و توانمند باشند.

داسو در سال ۲۰۲۳ تنها ۱۳ فروند رافال تولید کرد (برای تولید ۱۵ فروند برنامه ریزی کرده بود). داسو در حال حاضر حدود ۲ فروند رافال در ماه تولید می کند، اما قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ این عدد را به ۳ فروند در ماه افزایش دهد.

با این حال، داسو با مشکلات زنجیره تامین مواجه شده و مشخص نیست که در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ چه تعداد از این جنگنده را می تواند تولید نماید.

68

۳- F-15EX Strike Eagle II

بوئینگ سالانه بین ۲۴ تا ۴۸ فروند جنگنده F-15EX Strike Eagle II تولید می کند

تولید سالانه در حال حاضر حدود ۳۶ فروند در سال
سفارش های بالقوه شاید هیچ/ نامشخص
سفارش های قطعی شده ۱۰۴ فروند (۷ فروند تحویل شده) + ۵۰ فروند جنگنده F-15IA برای نیروی هوایی اسرائیل

F-15EX جدیدترین نسخه از جت های جنگنده F-15 است و نسبت به مدل های اولیه F-15 Eagle پیشرفت زیادی دارد. در حالی که F-22 Raptor برای جایگزینی F-15 در نظر گرفته شده بود، لغو زودهنگام تولید F-22 ، نیروی هوایی ایالات متحده را مجبور کرد که F-15 های بیشتری خریداری کرده و همچنان به آنها اعتماد کند.

در حالی که F-15EX یک جنگنده پنهانکار نیست، هنگامی که در کنار F-35 مورد استفاده قرار می گیرد، دارای چند مزیت است (از جمله برد طولانی، توانایی شلیک از فواصل دور و قدرت حمل محموله قابل توجه).

F-15EX به تازگی وارد مرحله تولید انبوه شده است و اولین فروندهای آن اخیراً به نیروی هوایی ایالات متحده تحویل داده شده اند. نرخ تولید فعلی این نسخه از اف-۱۵ حدود ۱.۵ فروند در ماه است، اگرچه این میزان ممکن است تا سال ۲۰۲۵ به دو فروند در ماه افزایش یابد.

انتظار می‌رود حدود ۱۰۴ فروند F-15EX تا سال ۲۰۲۸ تولید شود (سفارش‌ها تاکنون ۹۸ فروند بوده است). این جنگنده ها در تاسیسات بوئینگ در سنت لوئیس، میزوری تولید می شوند.

69

۲- F-16 Block 70/72

لاکهید مارتین سالانه ۳۶ تا ۴۸ فروند جنگنده F-16 Block 70/72 تولید می کند

تولید سالانه ۳۶ فروند برنامه ریزی شده برای سال ۲۰۲۴/ و ۴۸ فروند برنامه ریزی شده برای سال ۲۰۲۵
سفارش های بالقوه ۳۰۰ فروند
سفارش های قطعی شده حدود ۱۲۸ فروند

F-16 محبوب ترین جت جنگنده جهان و پرتعدادترین جت جنگنده در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده است (حدود ۱,۰۰۰ فروند).

در حالی که نیروهای هوایی برخی از کشورهای جهان (مانند دانمارک و نروژ) اکنون F-16 های قدیمی خود را به نفع جنگنده نسل پنجمی F-35 بازنشسته می کنند، برخی دیگر مانند بلغارستان، اسلواکی و کرواسی به تازگی نسخه های جدید این جنگنده را به عنوان جایگزین جنگنده های قدیمی عمدتاً با منشاء روسی شان دریافت می کنند.

برخی کشورها مانند رومانی، اوکراین و آرژانتین نیز در حال ارتقای نیروی هوایی خود با F-16 های قدیمی بازنشسته هستند.

نسخه Block 70/72 جدیدترین نسخه از خانواده F-16 است و یک پیشرفت عظیم نسبت به مدل های تولیدی قبلی به شمار می آید. در حالی که F-16 هنوز تولید می شود، این تولید تنها برای صادرات است (نیروی هوایی ایالات متحده دیگر آنها را نمی خرد).

در ژوئیه ۲۰۲۴، لاکهید مارتین اعلام کرد که حدود ۳۰۰ سفارش صادراتی بالقوه را برای اف-۱۶ خود پیش بینی می کند و از قبل سفارش ثبت شده برای ۱۲۸ فروند را دریافت کرده است. پیش بینی می شود تولید سال ۲۰۲۴ از این جنگنده ۳۶ فروند باشد.

70

۱- F-35

لاکهید مارتین سالانه ۱۵۶ فروند جنگنده F-35 تولید می کند

تولید سالانه حدود ۱۵۶ فروند
سفارش های بالقوه هزاران فروند
سفارش های قطعی شده بیش از ۲,۵۰۰ فروند

جنگنده نسل پنجمی F-35 به راحتی ستاره این نمایش است. این جنگنده تنها جت جنگنده نسل پنجم غربی در حال تولید است و بیشترین حجم تولید و سفارشات را دارد. F-35 در واقع سه جت متفاوت است، زیرا سه نوع آن (F-35A، F-35B و F-35C) در واقع تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.

F-35 در حال تولید با تمام ظرفیت است و در حالی که مشکلات قابل توجهی در خط تولید آن وجود دارد، لاکهید به تازگی هزارمین فروند F-35 خود را تحویل داده است. F-35 با نرخی در حدود ۱۵۰ فروند در سال تولید می‌شود و انتظار می‌رود که هدف نرخ تولید ثابتی در حدود ۱۵۶ فروند در سال طی پنج سال آینده داشته باشد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید