بهترین تانک میدان نبرد را بشناسید؛ معرفی ۵ تانک برتر جهان

بهترین تانک میدان نبرد را بشناسید؛ معرفی ۵ تانک برتر جهان

با تانک K2 بهترین تانک میدان نبرد آشنا شوید. در این مقاله با پنج تانک برتر مدرن که به دلیل ویژگی‌های برجسته‌ای مانند قدرت آتش، تحرک، و حفاظت پیشرفته، در میدان نبرد امروزی برتری دارند، معرفی شده‌اند.

کد خبر : ۲۰۴۷۵۵
بازدید : ۵۱۹

بحث در مورد بهترین تانک های مدرن میدان نبرد همچنان ادامه دارد. تانک‌هایی مانند مرکاوا ۵ رژیم اشغالگر قدس، تی-۱۴ آرماتا و تی-۹۰M روسیه، M1A2 آبرامز SEPv3 ارتش ایالات متحده، و K2 پلنگ سیاه کره جنوبی از جمله تانک‌هایی هستند که برجسته شده‌اند. مرکاوا ۵ به‌دلیل سیستم‌های محافظتی و دفاع فعال خود برتری دارد، در حالی‌که تی-۱۴ و تی-۹۰M نوآوری‌های زیادی در طراحی برجک و زره، ارائه می‌دهند.

افزایش وزنِ تانک‌های مدرن، ممکن است یک مشکل به‌نظر برسد، اما توانایی زنده‌ماندنِ خدمه نیز به‌طور چشمگیری بهبود یافته است.

ارتش ایالات متحده، به‌جای ارتقای SEPv4 برنامه‌ریزی شده، اکنون به‌سمت ارتقای M1E3 حرکت می‌کند که بهترین ویژگی‌های نسخه v4 را به‌همراهِ یک معماری استاندارد مدولار سیستم‌های باز برای بهبود سریع‌تر و کارآمدتر فناوری‌های تانک ترکیب می‌کند. تا زمانی‌که این نسخه‌های جدید عرضه شوند، مدل‌های SEPv3 همچنان تولید خواهند شد.

K2 پلنگ سیاه کره جنوبی تانک برتر

تانک‌های آلمانی لئوپارد ۲ و چلنجر ۲ بریتانیا که هر دو بسیار برجسته هستند در این فهرست نیستند. اما تانک پلنگ سیاه کره جنوبی جایگاهِ ویژه‌ای دارد.

حتی یک دهه‌ی پیش نیز غیرقابل تصور بود که کره‌ی جنوبی بتواند چنین تانک قدرتمندی تولید کند، و اکنون ممکن‌است این تانک یکی از بهترین‌ها در دنیا باشد.

در طول جنگ کره، اولین تانک‌های اعزام‌شده توسط نیروهای سازمان ملل، تانک‌های سبک آمریکایی M24 چفی بودند. این‌تانک به‌طور طبیعی در برابر تانک‌های T-34-85 ساخت شوروی، که توسط کره‌شمالی به‌کار گرفته شدند، ضعیف عمل کردند. پس از جنگ، ارتش کره‌جنوبی ناوگان زرهی خود را با تانک‌های ساخت آمریکا تقویت کرد. اما تلاش‌های آنها برای دستیابی به تانک‌های M60A1 پاتون در دهه ۱۹۷۰ با شکست مواجه‌شد.

همیشه، با ترس از حمله کره‌شمالی به مناطق غیرنظامی، کره‌جنوبی به‌این نتیجه رسید که باید خود به تولید تانک بپردازد. نتیجه‌ی این تصمیم تولید تانک K1 بود که براساس طرح‌های اولیه‌ی برنامه آمریکایی XM1، که به توسعه تانک M1 آبرامز منجر شد، ساخته شد.

از آن زمان، سئول با طراحی کاملا جدیدی به پیش رفته است: تانک K2 پلنگ سیاه، یک تانک نسل بعدی که توسط سازمان توسعه دفاعی کره‌جنوبی طراحی و توسط هیوندای روتِم ساخته شده‌است. این تانک برای تکمیل تانک‌های سری K1 که هم‌اکنون در ارتش کره‌جنوبی استفاده‌می‌شوند، طراحی شده‌است، نه برای جایگزینی آنها.

K2 با استفاده‌از فناوری کاملا بومی توسعه‌یافت و اولین نمونه‌ی اولیه آن در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و تولید اولین ۱۰۰ دستگاه K2 در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این تانک یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های اصلی میدان نبرد (MBT) در جهان محسوب می‌شود و حتی بر تانک‌های مورد استفاده‌ی کره‌شمالی و چین نیز برتری دارد.

به گزارش «هریسون کَس» از نشریه The National Interest: «هر دستگاه K2 نمایانگر سرمایه‌گذاری چشمگیری در توانایی‌های دفاعی کره‌جنوبی است. هیوندای، که بیشتر به‌خاطر تولید خودروهای با قیمت متوسط تا پایین شناخته‌می‌شود، تولیدکننده‌ی K2 است. اما K2، هیوندای سانتافه نیست؛ این یک فناوری پیشرفته‌ی جدی است؛ اولین و تنها تانک جنگی نسل چهارم جهان.»

در ژوئن ۲۰۲۳، سئول تولید یک سری جدید از تانک‌های K2 پلنگ سیاه را در معامله‌ای به‌ارزش تقریبی ۱.۹۴ تریلیون وون (۱.۴۶ میلیارد دلار) تأیید کرد. این چهارمین دور تولید انبوهِ این تانک بود.

مشخصات تانک K2 پلنگ سیاه بهترین تانک میدان نبرد

پلنگ سیاه، بهترین تانک کره‌جنوبی و حتی جهان، دارای سه خدمه شامل فرمانده، توپچی و راننده است. تسلیحات اصلی این تانک یک توپ ۱۲۰ میلی‌متری راین‌متال L/55 است که تحت لیسانس در کره‌جنوبی تولید می‌شود و به یک بارگذاری خودکار طراحی شده، در داخل کره مجهز است. این سیستم امکانِ بارگذاری گلوله‌ها را در هنگام حرکت، حتی در سطوح ناهموار فراهم می‌کند.

توپ ۱۲۰ میلی‌متری K2 می‌تواند حدود ۱۰ تا ۱۵ گلوله در دقیقه شلیک کند و با انواع مختلف مهمات سازگار است و توانایی شلیک تمام گلوله‌های استاندارد ناتو را دارد. همچنین، این توپ قادر است از گلوله‌های هوشمند حمله به‌هدف از بالا (KSTAM) استفاده‌کند، که به‌صورت خودکار به هدف شلیک می‌شود.

تسلیحات ثانویه، شامل یک مسلسل سنگین ۱۲.۷ میلی‌متری و یک مسلسل ۷.۶۲ میلی‌متری است.

تانک K2 نسل بعدی به یک سیستم شناسایی و ردیابی خودکار هدف مجهز است که دارای عملکرد شکارچی-قاتل است. همچنین، K2 که به‌عنوانِ تانک برتر شناخته‌می‌شود، دارای سیستم برقی برجک و توپ ساخت شرکت دوو سان موتورول است. همزمان، دید اصلی توپچی و دید پانورامیک فرمانده، دارای تثبیت دو محوره و مجهز به تصویرگر حرارتی و مسافت‌یاب لیزری هستند که امکان مشاهده‌ی روزانه و شبانه را فراهم می‌کند.

با اینکه سرعت این تانک به‌اندازه‌ی نامش (پلنگ) زیاد نیست، اما با استفاده‌از موتور دیزل MTU MB 883 Ka501 که تحت لیسانس ساخته‌شده، و ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، توانایی شکار اهداف کندتر خود را دارد. این تانک می‌تواند به‌سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت در جاده، و ۵۰ کیلومتر بر ساعت در خارج از جاده برسد. همچنین دارای یک توربین گازی کمکی است که ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

این تانک برتر ، همچنین به یک سیستم تعلیق منحصربه‌فرد مجهز است که می‌تواند در موقعیت‌های مختلف قرار بگیرد. برای عملکرد در مناطق ناهموار، سیستم تعلیق بالا می‌رود تا فاصله‌ی بیشتری از زمین داشته باشد، و برای حرکت در جاده‌ها، سیستم پایین می‌آید تا تانک به سطح نزدیک‌تر شود و سرعت بیشتری به‌دست آورد.

افزون‌براین، K2 می‌تواند به سمت جلو، عقب یا طرفین خم شود تا امکانِ هدف‌گیری بهتر با توپ اصلی در موقعیت‌های مخفی فراهم شود. این تانک می‌تواند با خم شدن به عقب، توپ خود را برای هدف‌گیری هواپیماهای کم‌پرواز یا اهدافی که در ارتفاعات کره‌جنوبی قرار دارند تنظیم کند. حتی توانایی خم شدن به چپ یا راست را نیز دارد که باعث بهبود عملکرد در هنگام رانندگی روی سطوح شیب‌دار می‌شود.

توانایی‌های K2 پلنگ سیاه این تانک برتر ، در اروپا نیز مورد توجه قرار گرفته، و لهستان یکی از اعضای ناتو است که این تانک را به خدمت گرفته. به‌نظر می‌رسد آخرین کشوری نخواهد بود که این تانک پیشرفته را خریداری می‌کند.

منبع: بیت ران

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید