(تصاویر) حقایق زیست محیطی غیرمنتظره‌ ای که شما را شگفت‌زده و نگران خواهند کرد

کسب اطلاعات بیشتر در مورد محیط زیست و تأثیری که سبک زندگی ما بر جهان می‌گذارد، تجربه‌ای مفید و تا حدودی نگران‌کننده است. در ادامه با حقایق زیست محیطی جالب و گاه هولناک بیشتر آشنا می‌شوید.

کد خبر : ۲۰۶۶۳۸
بازدید : ۱۲

آیا می‌دانستید که روزانه نزدیک به دو میلیون درخت در جهان قطع می‌شوند تا نیاز انسان‌ها به دستمال توالت برآورده شود؟ یا اینکه یک آلومینیوم بازیافتی می‌تواند انرژی کافی برای روشن کردن یک لامپ به مدت ۲۰ ساعت را در خود ذخیره کند!

کسب اطلاعات بیشتر در مورد محیط زیست و تأثیری که سبک زندگی ما بر جهان می‌گذارد، تجربه‌ای مفید و تا حدودی نگران‌کننده است. در ادامه با حقایق زیست محیطی جالب و گاه هولناک بیشتر آشنا می‌شوید.

زمین چند ساله است؟

64

نتایج به‌دست‌آمده از زمان‌سنجی رادیومتری، قدمت زمین را حدود ۴.۵ میلیارد سال نشان می‌دهد.

دنیای آب‌ها

65

حدود ۷۱ درصد از سطح زمین پوشیده از آب است و اقیانوس‌ها حدود ۹۵ درصد از کل آب سیاره را در خود جای داده‌اند. جالب اینجاست که به لطف چرخه آب، مقدار آب ثابت است و از مکانی به مکان دیگر حرکت می‌کند و از شکلی به شکل دیگر درمی‌آید.

بهره‌برداری از آب

66

علیرغم اینکه به نظر می‌رسد زمین آب فراوانی دارد، کمتر از یک درصد آن در دسترس انسان است. بقیه، آب شور موجود در اقیانوس‌ها یا آب شیرین منجمد در یخ‌های قطبی هستند و یا برای استفاده عملی غیر قابل دسترس هستند.

نشخوار متان

67

گاوها اثرات مخربی بر محیط زیست دارند. دام‌های نشخوارکننده می‌توانند روزانه بین ۹۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم متان تولید کنند که ۲۰ برابر قوی‌تر از گاز دی اکسید کربن است.

تامین دستمال توالت

68

روزانه نزدیک به دو میلیون درخت برای پاسخگویی به تقاضای جهانی دستمال توالت قطع می‌شود.

بازیافت کاغذ

69

برای دفعات بازیافت کاغذ محدودیت وجود دارد و در واقع به طور متوسط ​​پنج یا شش بار می‌توان آن را بازیافت کرد. تولید روزنامه‌های تنها یک روز در ایالات متحده به معنای قطع ۵۰۰ هزار درخت است.

بازیافت آلومینیوم

70

آلومینیوم ۱۰۰% قابل بازیافت است و تا همیشه بازیافت می‌شود. یک قوطی آلومینیومی بازیافتی می‌تواند انرژی کافی برای روشن کردن یک لامپ به مدت ۲۰ ساعت، کار کردن یک کامپیوتر به مدت سه ساعت یا یک تلویزیون برای دو ساعت را ذخیره کند.

آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در مقایسه با سیگار

71

طبق گزارشی که سال ۲۰۱۹ در نشریه The Lancet Planetary Health منتشر شد، آلودگی هوا مسئول حدود ۹ میلیون مرگ زودرس در سال یا یک نفر از هر شش نفر در جهان است. این رقم در حال افزایش است و عوارض آن را با سیگار برابر می‌کند.

انقراض گونه‌ها

72

بیش از ۹۹ درصد از چهار میلیارد گونه‌ای که روی زمین تکامل یافته‌اند اکنون از بین رفته‌اند. علاوه بر این، حداقل ۹۰۰ گونه در پنج قرن اخیر منقرض شده است.

قارچ‌ها، جنگجویان طبیعی زیست محیطی

73

قارچ‌ها که حدود ۱۰۰ هزار گونه از آنها وجود دارد، نقشی اساسی در مدیریت محیط زیست دارند. برخی از قارچ‌ها تجزیه مواد آلی و چرخه مواد مغذی را تسهیل می‌کنند. در واقع، قارچ‌ها و سایر گیاهان قهرمانان دوستدار محیط زیست هستند و فرآیندی به نام «ترسیب کربن» در خاک را انجام می‌دهند به این معنی که کربن را از اتمسفر گرفته و آن را برای چندین دهه و حتی صدها سال، در خاک ذخیره می‌کنند.

فیتوپلانکتون

74

نهنگ‌های عنبر نیز سهم خود را در حفاظت از محیط‌زیست به خوبی انجام می‌دهند. مدفوع این حیوان آبزی به‌عنوان کودی عمل می‌کند که رشد فیتوپلانکتون‌ها را افزایش می‌دهد و منجر به اکوسیستم بارورتر و افزایش حذف دی‌اکسید کربن اتمسفر می‌شود.

مشابهت انسان و فیل

75

در حالی که ۹۸.۸ درصد از DNA های انسان‌ها و شامپانزه‌ها مشترک است، در واقع این فیل است که اشتراکات بسیار بیشتری با آن داریم. ویژگی‌های مشابه شامل نشان دادن همدلی و دانستن اهمیت خانواده است. این غول‌های مهربان همچنین کار گروهی را درک می‌کنند، دوستان آزرده خود را دلدارب می‌دهند و ممکن است از اختلال استرس پس از سانحه رنج ببرند.

خفاش‌ها کور نیستند

76

آیا می‌دانستید بیش از ۱۴۰۰ گونه خفاش در سراسر جهان وجود دارد؟ و آیا می‌دانید که هیچ‌کدامشان نابینا نیستند؟ این یک تصور غلط رایج است، اما واقعیت این است که این پستانداران پرنده چشمانی کوچک با دید بسیار حساس دارند. این پرندگان برای شکار در تاریکی به چیزی که به عنوان پژواک‌یابی (echolocation) شناخته می‌شود، تکیه می‌کنند، به این معنی که از انعکاس صدای خود بهره می‌برند تا مسیریابی کنند و شکار را تشخیص دهند.

خسارت سنگین

77

روزی روزگاری، مجموع وزن مورچه‌های روی این سیاره – همه ۱۰۰ تریلیون مورچه موجود – آنها را از همه انسان‌ها سنگین‌تر می‌کرد. اما رشد جمعیت، که در نوامبر ۲۰۲۲ به هشت میلیارد رسید، به علاوه این واقعیت که انسان‌ها دائماً سنگین‌‌وزن‌تر می‌شوند، به این معنی است که ما مورچه‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون سنگین‌تر از همیشه به کره زمین خسارت وارد می‌کنیم.

معضل بزرگی به نام پلاستیک

78

یکی از معضلات بزرگ زیست‌محیطی عصر حاضر، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا پلاستیک‌ها تجزیه شوند که بسته به جنس و ساختار آنها بین ۲۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد. یونولیت‌ها و کیسه‌های پلاستیکی که در آب ریخته می‌شوند باعث مرگ هزاران حیوان دریایی می‌شوند.

شیشه‌ها

79

یک ماده وجود دارد که از پلاستیک هم کمتر تجزیه‌پذیر است و آن هم شیشه است. تجزیه یک بطری شیشه‌ای ممکن است تا یک میلیون سال طول بکشد. اثبات دوام این ماده را می‌توان در مصنوعات شیشه‌ای متعددی که قدمت آنها به دوران باستان بازمی‌گردد یافت.

شیشه بازیافتی

80

با این حال، شیشه ۱۰۰٪ قابل بازیافت است و می‌توان آن را بدون افت کیفیت یا خلوص به طور مداوم بازیافت کرد. بازیافت تنها یک بطری شیشه‌ای باعث ذخیره انرژی کافی برای تامین انرژی یک لامپ معمولی به مدت حدود چهار ساعت می‌شود.

آب آشامیدنی پرشده در بطری

81

EcoWatch گزارش کرده که ۶۴ درصد از آب‌هایی آشامیدنی که در بطری فروخته می‌شود در واقع آب لوله‌کشی است.

گازهای گلخانه‌ای

82

رایج‌ترین گازهای گلخانه‌ای متان، بخار آب و دی اکسید کربن هستند. برای مثال، دی اکسید کربن (CO2) زمانی ایجاد می‌شود که افراد سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، بنزین، نفت و گاز طبیعی را می‌سوزانند. CO2 عامل اصلی گرمایش جهانی و اثر گلخانه‌ای است.

کوهی از زباله

83

بانک جهانی در سال ۲۰۲۲ تخمین زد که تولید زباله تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد و از ۲.۰۱ میلیارد تن به ۳.۴۰ میلیارد در سال ۲۰۵۰ می‌رسد.

زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام

84_11zon

زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام محل تجمع زباله‌های دریایی در چرخاب شمالی اقیانوس آرام است و در اقیانوس آرام شمالی بین هاوایی و کالیفرنیا قرار دارد.

آمار آلودگی نفتی

85

طبق آمار Statista، در دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ هر سال به طور متوسط ​​۱.۸ نشت نفتی در ابعاد بزرگ در دریا رخ داد. وقتی نفت راه خود را به اقیانوس پیدا می‌کند، اثرات زیست محیطی ویرانگر و فاجعه‌بار است.

گوشت گاو

86

تأثیر زیست محیطی گوشت بسیار زیاد است. مصرف گوشت مسئول انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند متان، CO2 و اکسید نیتروژن است. گوشت قرمز در مقایسه با گوشت مرغ به ۲۸ برابر زمین بیشتری برای محصول نیاز دارد.

قدیمی‌ترین درختان جهان

قدیمی‌ترین درختان جهان، کاج‌های بریستلکون کوه‌های سفید کالیفرنیا هستند. بر اساس رکوردهای جهانی گینس قدمت برخی از آنها به ۴۸۰۰ سال می‌رساند.

87

مُد و اثرات زیست محیطی

88_11zon

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی McKinsey & Company، در سال ۲۰۱۸، بخش مُد مسئول حدود ۲.۱ میلیارد تن گاز گلخانه‌ای بود که حدود ۴ درصد از کل مقدار جهانی را تشکیل می‌دهد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید