(عکس) کدام مواد خوراکی بیشترین تأثیر منفی را بر محیط زیست می‌گذارند؟

(عکس) کدام مواد خوراکی بیشترین تأثیر منفی را بر محیط زیست می‌گذارند؟

گوشت گاو به‌عنوان غذایی با بیشترین تولید کربن در جایگاه اول قرار می‌گیرد و به ازای هر کیلوگرم محصول نهایی گوشت گاو، ۹۹ کیلوگرم دی‌اکسید کربن منتشر می‌شود.

کد خبر : ۱۵۹۱۱۵
بازدید : ۱۶

غذا و کشاورزی تأثیر قابل توجهی بر سیاره ما دارند، به ویژه از نظر انتشار کربن، مصرف آب و بهره‌کشی از زمین. اینفوگرافیک زیر به تصویر می کشد که چگونه اقلام مختلف غذایی در این تاثیر زیست محیطی نقش دارند؛ این اینفوگرافیک مواد غذایی را با توجه به انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) و مصرف آب آنها رتبه بندی می کند.

کدام مواد غذایی بیشترین تأثیر را بر محیط زیست ما می‌گذارند؟

غول های کربنی

بر اساس اندازه‌گیری‌های دی‌اکسید کربن، گوشت گاو به‌عنوان غذایی با بیشترین تولید کربن در جایگاه اول قرار می‌گیرد و به ازای هر کیلوگرم محصول نهایی گوشت گاو، ۹۹ کیلوگرم دی‌اکسید کربن منتشر می‌شود.

انتشار دی‌اکسید کربن یک معیار استاندارد است که تأثیر گازهای گلخانه ای مختلف مانند متان و اکسید نیتروژن را بر حسب مقدار دی‌اکسید کربن که تاثیر مستقیم بر گرمایش زمین دارد، را نشان می دهد.

تولید گوشت گاو به شدت نیازمند به زمین و آب است و انرژی قابل توجهی مصرف می کند. گاوها همچنین در طی فرآیندهای گوارشی خود متان تولید می کنند، گازی که پتانسیل تاثیر آن بر گرمایش زمین، ۲۷ تا ۳۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن در یک دوره زمانی ۱۰۰ ساله است.

کدام مواد غذایی بیشترین تأثیر را بر محیط زیست ما می‌گذارند؟

کدام مواد غذایی بیشترین تأثیر را بر محیط زیست ما می‌گذارند؟

کدام مواد غذایی بیشترین تأثیر را بر محیط زیست ما می‌گذارند؟

بعد از گوشت گاو در فهرست مواد غذایی که بیشترین تأثیر را بر محیط زیست ما می‌گذارند، شکلات تلخ قرار دارد. بیشترین تاثیر زیست محیطی تولید شکلات تلخ، ناشی از جنگل زدایی است که تعادل انتشار گازهای گلخانه ای را تغییر می دهد و ظرفیت زمین برای جذب دی‌اکسید کربن را کاهش می دهد.

در مجموع، داده‌ها به ما نشان می‌دهند که محصولات حیوانی عموماً نسبت به غذاهای گیاهی دارای انتشار گازهای گلخانه ای بیشتری هستند.

مصرف آب در تولید مواد غذایی

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) بیان می کند که بیش از دو سوم مصرف آب شیرین جهان برای تولید مواد غذایی استفاده می شود.

جالب است که در مورد مصرف آب، شاهد همان روند تولید کربن هستیم. در میان ۱۰ مواد غذایی ای که تولید آنها بیشترین مصرف آب را در پی دارد، ۷۰ درصد آنها منشأ حیوانی دارند، که نشان می‌دهد هم از نظر تولید کربن و هم مصرف آب، تولید مواد غذایی حیوانی تاثیر مخرب بیشتری بر محیط زیست ما می گذارند.

کدام مواد غذایی بیشترین تأثیر را بر محیط زیست ما می‌گذارند؟

بادام زمینی، برنج و آجیل (که شامل میوه هایی با پوست سخت مانند فندق، شاه بلوط و گردو می شود)، نسبت به بقیه مواد غذایی گیاهی، استثنا به حساب می‌آیند و رفتار متفاوتی دارند.

گزینه های غذایی پایدارتر

خوردن مواد غذایی محلی اغلب به عنوان راه حلی برای کاهش اثرات مخرب بر محیط زیست ما مطرح می شود که منجر به محبوبیت فزاینده مفاهیمی مانند «رژیم غذایی ۱۰۰ مایلی» شد.

این اصطلاح به رژیم غذایی‌ای اطلاق می‌شود که در آن تلاش می‌شود تا حد امکان غذاها از منابعی تهیه شوند که در فاصله ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) از محل زندگی قرار دارند.

البته داده‌ها نشان می‌دهد حمل و نقل غذا تنها ۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به صنعت مواد غذایی را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب، تمرکز مجدد بر انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با تولید مواد غذایی به جای آثار مخربی که انتقال مواد غذایی به بار می آورد، می تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید