ویروس‌های ناشناخته‌ای که روی «مسواک» کشف شده‌اند؛ چرا نباید نگران باشیم؟

ویروس‌های ناشناخته‌ای که روی «مسواک» کشف شده‌اند؛ چرا نباید نگران باشیم؟

دانشمندان بیش از ۶۰۰ ویروس را در نمونه‌های گرفته‌شده از حمام در ایالات متحده شناسایی کرده‌اند. البته این ویروس‌ها باکتری‌ها را آلوده می‌کنند نه انسان را!

کد خبر : ۲۰۹۸۱۷
بازدید : ۳۷

فرادید| محققان به تازگی دریافته‌اند که سردوش‌ها و مسواک‌ها پر از ویروس‌هایی هستند که قبلاً شناسایی نشده‌اند. محققان پس از مطالعه نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از ۹۶ سردوش و ۳۴ مسواک از حمام‌های ایالات متحده به این کشف دست یافتند. این نمونه‌ها حاوی ۶۱۴ ویروس بودند که احتمالاً بسیاری از آن‌ها برای علم جدید هستند. 

به گزارش فرادید، فکر اینکه روی مسواک شما پر از ویروس باشد، ترسناک است، اما این کشف دلیلی برای نگرانی ایجاد نمی‌کند. این ویروس‌ها باکتریوفاژ یا فاژ (Phage) هستند که به جای انسان، سلول‌های باکتریایی را آلوده می‌کنند. 

افزون بر این، این ویروس‌های نوظهور می‌توانند برای توسعه درمان‌هایی در برابر ابرمیکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مفید باشند. دانشمندان در حال کار روی توسعه فاژ درمانی هستند، به این صورت که از ویروس‌ها برای تکمیل یا جایگزینی آنتی بیوتیک‌های سنتی استفاده می‌کنند و شیوه‌های دفاعی باکتری‌های خطرناک را متوقف می‌کنند. 

یافته‌های جدید که روز ۹ اکتبر در مجله‌ی «مرزها در میکروبیوم‌ها» (Frontiers in Microbiomes) منتشر شد، می‌تواند گزینه‌های بالقوه‌ی بیشتری برای درمان‌های فاژ در آینده ارائه دهد. 

اِریکا هارتمَن، سرپرست این مطالعه و استاد میکروبیولوژی دانشگاه نورث وِستِرن، گفته: «شمار ویروس‌هایی که ما پیدا کردیم کاملاً قابل‌توجه است. ما ویروس‌های زیادی پیدا کردیم که اطلاعات کمی درباره آن‌ها داریم و بسیاری دیگر که قبلاً هرگز ندیده بودیم. شگفت‌انگیز است که چقدر تنوع زیستی دست‌نخورده در اطراف ما وجود دارد.» 

دانشمندان پیشتر تخمین زده بودند که احتمالاً حدود ۱ تریلیون گونه میکروب در سیاره ما وجود دارد که ۹۹.۹٪ آن‌ها هنوز کشف نشدند. در تخمین‌های قبلی، تعداد گونه‌های میکروبی میلیون‌ها گونه تصور شده بود که فقط معادل تعداد گونه‌های حشرات است. میان این میکروب‌های زیاد، ویروس‌هایی هستند که آن‌ها را آلوده می‌کنند و به نوبه خود، فعالیت سلول‌هایشان را تغییر می‌دهند. 

1

باکتریوفاژها اشکال مختلفی دارند و برخی از آن‌ها برای از بین بردن ابرمیکروب‌ها مفید هستند

دانشمندان برای بررسی جهان پنهان حیات میکروبی، مکان‌های عجیب و غریبی مانند اعماق اقیانوس را کاوش کرده‌اند، اما برعکس، محققان مطالعه‌ی جدید، مکان‌هایی آشنا مانند سردوش و مسواک خانه‌های داوطلبان را بررسی کردند. دانشمندان پس از بررسی DNA نمونه‌ها، دریافتند نمونه‌ها در مجموع حاوی بیش از ۶۰۰ ویروس مختلف هستند، با این حال هر نمونه‌ی جداگانه با نمونه‌ی بعدی بسیار تفاوت دارد. 

هارتمَن گفته: «ما اساساً در انواع ویروس‌های روی سردوش و مسواک هیچ همپوشانی ندیدیم، حتی بین دو نمونه همپوشانی بسیار کمی وجود داشت. هر سردوش و مسواکی مانند یک جزیره کوچک در نوع خود است.» 

ویروس‌های معروف به مایکوباکتریوفاژ شایع‌ترین نوع یافت‌شده در نمونه‌ها بودند. این فاژها مایکوباکتری‌ها را آلوده کرده و می‌کشند. مایکوباکتری‌ها گروه وسیعی از میکروب‌ها هستند که میکروب‌های بیماری‌زا هم دارند، برای نمونه، میکروب‌هایی که سبب عفونت‌های مزمن ریه، جذام و سل می‌شوند. 

«می‌توانیم تصور کنیم از این مایکوباکتریوفاژها به عنوان راهی برای پاکسازی پاتوژن‌ها از سیستم لوله‌کشی‌مان استفاده کنیم.» 

محققان با مطالعه بیشتر این ویروس‌های جدید، امیدوارند بتوانند از آن‌ها برای ساخت داروهای ضدباکتری جدید استفاده کنند. آن‌ها یادآور شدند که مردم نباید نگران حیوانات میکروسکوپی موجود در حمام باشند. میکروب‌ها همه جا هستند، اما بیشتر آن‌ها ما را بیمار نمی‌کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید