اولین حیوان «نامتقارن» جهان کشف شد؛ جانوری که 555 میلیون سال قبل زندگی می‌کرد

اولین حیوان «نامتقارن» جهان کشف شد؛ جانوری که 555 میلیون سال قبل زندگی می‌کرد

یک مطالعه جدید گزارش داده که نخستین حیوان شناخته‌شده که شواهدی از بدن نامتقارن دارد، بیش از نیم میلیارد سال پیش در منطقه‌ای که اکنون صحرای استرالیاست زندگی می‌کرده است.

کد خبر : ۲۱۱۳۸۴
بازدید : ۹۴

فرادید| این موجود ۵۵۵ میلیون‌ ساله که کوئِیستیو سیمپسِنوروم (Quaestio simpsonorum) نام گرفته، می‌توانسته مانند یک جاروی رباتیک کف اقیانوس حرکت کند و جلبک‌ها و باکتری‌های میکروسکوپی را بخورد، اما این حیوان به ظاهر ساده یک ویژگی هیجان‌انگیز و منحصربفرد داشته: یک برآمدگی به شکل علامت سوال وارونه در پشت خود که نخستین نمونه ثبت‌شده از یک الگوی بدنی نامتقارن است که گامی حیاتی در تکامل حیات پیچیده است. 

به گزارش فرادید، این فسیل‌ها در پارک ملی «نیلپِنا اِدیکارا» در استرالیای جنوبی کشف شدند، یک ذخیره فسیلی که دهه‌ها حفاری شده است. بسیاری از نخستین فسیل‌های پیچیده حیوانی در تپه‌های صحرایی دورافتاده این پارک ملی پیدا شده‌اند، اما محققان مطالعه جدید می‌گویند تا به حال چیزی شبیه به کوئِیستیو دیده نشده بود. 

اسکات ایوانز، دیرین‌زیست‌شناس دانشگاه ایالتی فلوریدا و نخستین نویسنده این مقاله، می‌گوید: «این حیوان کمی کوچکتر از اندازه کف دست است و وسط بدنش شکل یک علامت سوال معکوس دارد. فسیل دیگری از این زمان وجود ندارد که این نوع ساختار را داشته باشد.» 

عدم‌تقارن کوئِیستیو یک ویژگی تکاملی پیشگامانه در طول دوره اِدیاکاران (۶۳۵ میلیون تا ۵۴۱ میلیون سال پیش)، بسیار پیش از انفجار کامبریان بود. توانایی یک ارگانیسم برای تولید مداوم الگوی بدنی نامتقارن یک پدیده قابل‌توجه است که به حیات اجازه می‌دهد اجزای بدنی پیچیده‌تری نسبت به الگوی بدنی متقارن ایجاد کند. برای مثال، عدم‌تقارن به انسان این امکان را داد که قلب را سمت چپ بدن و کبد را سمت راست تکامل دهد. 

زیاگان اِدیاکارا (Ediacara) به عنوان قدیمی‌ترین جانوران فسیلی، می‌توانند اطلاعات زیادی درباره فرآیندهای اولیه رشد به ما بدهند. از آنجا که حیوانات امروزی از همان برنامه‌ریزی ژنتیکی اولیه برای تشکیل سمت چپ و راست مجزا استفاده می‌کنند، می‌توانیم به طور منطقی مطمئن باشیم همان ژن‌ها برای تولید این ویژگی‌ها در کوئِیستیو، حیوانی که بیش از نیم میلیارد سال است منقرض شده، عمل می‌کردند. 

شواهد روشن مبنی بر اینکه کوئِیستیو توانایی حرکت داشته نیز محققان را هیجان‌زده کرده است. ردپاهای فسیلی کشف‌شده درست پشت یکی از فسیل‌های کوئِیستیو نشان می‌دهد این موجود قادر به حرکت بوده و غذا را کف اقیانوس می‌بلعیده است. 

نداشتن تقارن کشف جالبی است زیرا این موجود از نخستین حیواناتی است که به تنهایی قادر به حرکت بوده است. 

مری دروسر، دیرین‌شناس دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و نویسنده اصلی این مطالعه، گفته: «این کشف از این دید که ما را از آشکار شدن حیات حیوانی روی زمین آگاه می‌کند، بسیار روشنگر است. ما تنها سیاره‌ی دارای حیات شناخته‌شده هستیم، بنابراین در جستجوی یافتن حیات در سیارات دیگر، می‌توانیم به گذشته زمین رجوع کنیم تا ببینیم حیات در این سیاره چگونه تکامل یافته است.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید