عکس| چهره سال ۲۰۲۵ تایم : «معماران هوش مصنوعی»

عکس| چهره سال ۲۰۲۵ تایم : «معماران هوش مصنوعی»

تایم هنگام اعلام شماره جدید خود گفت: «امسال، بحث دربارهٔ این که چطور باید مسئولانه از هوش مصنوعی استفاده کرد، جای خود را به یک مسابقه برای به‌کارگیری هرچه سریع‌تر آن داد. اما دیگر افراد محتاط پشت فرمان نیستند.»

کد خبر : ۲۷۵۴۸۶
بازدید : ۳

مجله آمریکایی تایم، «معماران هوش مصنوعی » (ای‌آی) را به عنوان چهره سال 2025 انتخاب کرد.

به نقل از بی بی سی، مجله تایم برای سال 2025، «معماران هوش مصنوعی » (ای‌آی) را به‌عنوان تأثیرگذارترین چهره‌های سال معرفی کرد.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، مارک زاکربرگ، رئیس متا، ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس،‌ سم آلتمن، مدیرعامل اوپن آی و فی‌فی لی، از پیشگامان هوش مصنوعی از جمله افرادی هستند که روی جلد مجله تایم به تصویر کشیده شده‌اند.

  امسال دو جلد برای مجله تایم وجود دارد: یکی اثری هنری که حروف هوش مصنوعی«ای آی» را در میان شماری کارگر به تصویرمی‌کشد و دیگری نقاشی‌ که بر پیشگامان این فناوری تمرکز دارد

2400210_319 (1)کارشناسان می‌گویند این موضوع نشان می‌دهد که هوش مصنوعی و شرکت‌های وابسته به آن با چه سرعتی در حال دگرگون کردن جامعه هستند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که رونق این فناوری، که با راه‌اندازی «چت جی پی تی» توسط «اوپن آی» در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد، همچنان با سرعت ادامه دارد.

سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت در ماه سپتامبر گفت که چت‌بات این شرکت هر هفته توسط حدود ۸۰۰ میلیون نفر استفاده می‌شود.

شرکت‌های بزرگ فناوری میلیاردها دلار روی هوش مصنوعی و زیرساخت‌های مرتبط با آن سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از رقبای خود پیشی بگیرند.

امسال دو جلد برای مجله تایم وجود دارد: یکی اثری هنری که حروف هوش مصنوعی«ای آی» را در میان شماری کارگر به تصویرمی‌کشد و دیگری نقاشی‌ که بر پیشگامان این فناوری تمرکز دارد.

براساس گزارش‌ها، مارک زاکربرگ در متا،‌ کل شرکت را حول محور این فناوری متمرکز کرده است، از جمله چت‌بات هوش مصنوعی این شرکت که آن را در اپ‌های محبوبش قرار داده است.   

او همراه با جنسن هوانگ، ایلان ماسک، فی‌فی لی، سم آلتمن، لیزا سو، مدیر شرکت تولیدکنندهٔ تراشه «ای ام دی»، داریو آمودی، مدیرعامل «آنتروپیک» و دمیس هاسابیس، سرپرست آزمایشگاه هوش مصنوعی گوگل، روی جلد مجله این شماره مجله تایم هستند.

تایم هنگام اعلام شماره جدید خود گفت: «امسال، بحث دربارهٔ این که چطور باید مسئولانه از هوش مصنوعی استفاده کرد، جای خود را به یک مسابقه برای به‌کارگیری هرچه سریع‌تر آن داد. اما دیگر افراد محتاط پشت فرمان نیستند.»

«به لطف هوانگ، سون، آلتمن و دیگر غول‌های هوش مصنوعی، بشریت اکنون در بزرگراه با سرعت تمام و بدون ترمز در حال حرکت به‌سوی آینده‌ای به‌شدت خودکار و به‌شدت نامطمئن است.»

و سم جیکوبز، سردبیر مجله تایم گفت «هیچ‌کس» در سال ۲۰۲۵ به اندازهٔ «افرادی که هوش مصنوعی را تصور کردند، طراحی کردند و ساختند تأثیر نداشته است.»

او گفت: «بشریت مسیر آینده هوش مصنوعی را تعیین خواهد کرد و هر یک از ما می‌توانیم نقشی در تعیین ساختار و آینده آن داشته باشیم.»

جلد مجله به عکس کلاسیک نیویورک با عنوان «ناهار روی آسمانخراش» اشاره دارد، اما به جای کارگران، شخصیت‌های دنیای فناوری در آن قرار گرفته‌اند 

توماس هاسون، تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی فورستر گفت سال ۲۰۲۵ را می‌توان نقطه عطفی در میزان استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره دانست.

او به بی‌بی‌سی گفت: «بیشتر مصرف‌کنندگان بدون اینکه حتی از آن آگاه باشند از آن استفاده می‌کنند.»

به گفته هاسون اکنون هوش مصنوعی در سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات گنجانده می‌شود به این معنا که میزان پذیرش آن «بسیار سریع‌تر از انقلاب‌های اینترنت یا موبایل» است.

برخی افراد اکنون برای برنامه‌ریزی تعطیلات، پیدا کردن هدیه‌های کریسمس و کشف دستورهای غذایی به‌ جای موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی، چت‌بات‌ها را انتخاب می‌کنند.

اما برخی دیگر مانند کسانی که نگران مصرف انرژی، داده‌های آموزشی و تأثیر آن بر معیشت‌شان هستند، کاملاً از آن دوری می‌کنند.

نیک کایرینوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل آزمایشگاه «فونتک ای‌آی»، گفت این طرح های روی جلد «ارزیابی صادقانه‌ای» از تأثیر این فناوری هستند، اما او معتقد است «نباید شناختن را با آمادگی اشتباه گرفت.»

او گفت: «در این لحظه، هوش مصنوعی هنوز می‌تواند نجات‌دهنده یا بلای جان انسانیت باشد. ما هنوز در مراحل اولیه ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی هستیم که قابل اعتماد، پاسخ‌گو و هم‌سو با ارزش‌های انسانی باشند. برای ما که در حال توسعه این فناوری و آوردن ابزارهای هوش مصنوعی به بازار هستیم، مسئولیت عظیمی وجود دارد.» 

این نخستین بار نیست که عنوان شخصیت سال مجله تایم به یک گروه بزرگ تعلق می گیرد. مجله تایم در سال ۲۰۱۴ مبارزان بیماری ویروس خطرناک ایبولا و در سال ۲۰۰۲ گروهی از افشاگران فساد و تخلفات را به عنوان چهره سال انتخاب کرد.

در سال ۱۹۸۲، این مجله به جای یک فرد کامپیوتر را به عنوان تاثیرگذارترین چهره سال معرفی کرد و گفت آمریکایی‌ها نسبت به این دستگاه «اشتیاق عجیبی» دارند.

مجله تایم در آن زمان این نظر را داشت که کامپیوتر هم جنبهٔ موقتی و محبوبیت زودگذر دارد و هم جنبهٔ تأثیرگذار واقعی در بهبود زندگی مردم.

این کامپیوتر توسط تعدادی از کارآفرینان فناوری آن زمان از جمله استیو جابز، ‌بنیان‌گذار اپل، و جان اوپل، رئیس آی‌بی‌ام نمایندگی می‌شد.

سپس در سال ۲۰۰۶، عنوان شخصیت سال به «تو» داده شد. مفهومی که قرار بود قدرت افراد در فضای آنلاین را نشان دهد.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، یوتیوبرهای اولیه و کاربران «مای‌اسپیس» به‌عنوان نمونه‌هایی که « قدرت را از معدود افراد می‌گیرند و بدون چشم‌داشت به یکدیگر کمک می‌کنند» ذکر شدند.

در ادامه آمده بود: «این نه‌تنها جهان را تغییر خواهد داد، بلکه نحوه تغییر جهان را هم دگرگون خواهد کرد.»

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید