۷ حقیقت جالب و خواندنی درباره عروسک باربی که نمی‌دانستید

۷ حقیقت جالب و خواندنی درباره عروسک باربی که نمی‌دانستید

تا پیش از عرضه ی باربی، اسباب بازی های دخترانه عمدتاً عروسک هایی به شکل نوزاد، در راستای انتظارات اجتماعی از دختران برای تبدیلشدن به مادرانی مراقبت گر بودند.

کد خبر : ۱۳۵۴۸۵
بازدید : ۸۱۲

عروسک باربی از زمان نخستین عرضه اش در سال ۱۹۵۹ به نمادی ماندگار با شهرتی جهانی بدل شده است. با وجود انتقادها از آن به دلیل فرم بدن غیر واقع بینانه اش، عروسک باربی از بسیاری از جهات پیشگام بوده است.

۱- باربی اولین عروسکی بود که به شکل نوزاد نبود

تا پیش از عرضه ی باربی، اسباب بازی های دخترانه عمدتاً عروسک هایی به شکل نوزاد، در راستای انتظارات اجتماعی از دختران برای تبدیلشدن به مادرانی مراقبت گر بودند.

 

روت هندلر، خالق عروسک باربی، با دیدن دختر خود و دوستان او به این نتیجه رسید که دخترها از صرفاً بازی در نقش مادر با عروسک ها خود احساس رضایت نمی کنند. به همین دلیل، ایده ی خلق عروسک باربی به ذهنش رسید، زن جوانی اهل مُد و جذاب که شغل، آپارتمان و ماشین خودش را داشت، چیزی که بر خلاف تصویر سنتی از زنان به عنوان یک کدبانو بود. در کمال تعجب، باربی بسیار فروش کرد، چرا که برای دخترها جذاب تر از عروسک های نوزاد بود.

۲- تنوع شغلی باربی برای زنان آن زمان پیشگامانه بود

عروسک باربی در سال ۱۹۵۹ عرضه شد، در دوره ای که شاغل بودن برای زنان امری ناپسند تلقی می شد، چه برسد به اینکه دخترها آرزوی شاغل بودن داشته باشند. باربی اما خلاف جریان آب بود، چرا که شغل خودش را داشت که مدلینگ بود. در سال های ابتدایی اش مشاغل دیگری هم داشت که برای زنان آن زمان پیشگامانه بود، از جمله مدیر یک کسب و کار (یک منصب شغلی قدرتمند برای زنی در آن زمان)، نامزد انتخابات ریاست جمهوری (بسیار قبل از آنکه زن ها واقعاً بتوانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند) و فضانورد (باربی ۴ سال زودتر از نیل آرمسترانگ روی ماه فرود آمد.)

مشاغل اخیر باربی عبارتند از: سازنده ی بازی های رایانه ای، دانشمندان آزمایشگاه و مهندسی رباتیک، حوزه هایی که هنوز غالب فعالان آن مردان هستند. تنوع مشاغل باربی تأثیر چشمگیری برای نحوه ی کار زنان، استقلال آن ها و به عهده گرفتن مسئولیت زندگی شان داشته است. باربی الهام بخش دختران زیادی برای رفتن به دنبال حوزه های کاری مختلف بوده است.

۳- اصل تنوع از ابتدا برای باربی اهمیت داشت

متل (Mattle)، شرکت خالق عروسک باربی، خیلی زود عروسک های آفریقایی آمریکایی نیز عرضه کرد. این عروسک های سیاهپوست که دوستان باربی بودند، از سال ۱۹۶۷ در دسترس متقاضیان قرار داشته اند. در سال ۱۹۸۰ اولین باربی سیاهپوست عرضه شد که موهای آن کاملاً فر و به سبک آفرو بود.

شرکت متل در سال های اخیر تلاش کرده با عرضه ی عروسک هایی با سایز بدنی واقع بینانه تر و دارای معلولیت، محصولات همه شمول تری تولید کند. باربی امروزی در فرم های بدنی و رنگ پوست های متعددی در دسترس قرار دارد و می تواند تاس، محجبه، با پای مصنوعی، مبتلا به ویتیلگو یا ویلچری باشد. عروسک های باربی حالا نمایانگر طیف وسیع تری افراد هستند، امری که باعث می شود تا هر کسی بتواند خود را در یک باربی ببیند.

 

۴- باربی نشان می دهد که می توان هم جذاب بود و هم جاه طلب

 

در زمانی نه چندان دور، دخترانی که زیبا بودند، رنگ صورتی دوست داشتند و بلوند بودند، اغلب سطحی تلقی می شدند و آرزوهای شغلی شان جدی گرفته نمی شد. با این حال، باربی اولین عروسکی بود که این تصور را به چالش کشید، با نشان دادن دخترانی که می توانستند هم جذاب باشند و هم جاه طلب، خوب و بد را از هم تشخیص می دهند و از خوش پوشی و زرق و برق لذت می برند.

باربی از زمان عرضه اش بیشتر از ۲۰۰ شغل مختلف داشته است و بنابراین یکی از موفق ترین افراد دنیا محسوب می شود. باربی با تشویق دختران به باور داشتن خود و ترویج هر دو مقوله ی خودپذیری و خود بازآفرینی به یکی از نمادهای قدرت بخشی به دختران بدل شده است.

۵- باربی به کودکان کمک می کند تا درباره ی تاریخ زنان یاد بگیرند

شرکت متل دو مجموعه ی «قهرمانان زن» و «زنان الهام بخش» را عرضه کرده که عروسک های آن بر اساس زنان مشهوری همچون فریدا کالو نقش مشهور مکزیکی، سالی راید فضانورد آمریکایی، آملیا ارهارت خلبان زن آمریکایی و گابی داگلاس ژیمناست آمریکایی طراحی شده اند.

این عروسک ها برای دخترها الهام بخش اند و الگوهایی واقعی فراهم می کنند و بر نقش زنان در علم، فرهنگ و تاریخ تأکید می کنند. باربی نقشی اساسی در آموزش کودکان درباره ی تاریخ زنان دارد.

۶- باربی از صفحه مجازی خود برای آگاهی بخشی درباره ی موضوعات به خصوصی استفاده می کند

شاید انتظارش را نداشته باشید، اما باربی در یوتیوب فعال است. او در ویدئوهای خود در چالش های پرطرفدار یوتیوب شرکت می کند و درباره ی موضوعات مختلفی صحبت می کند، از شیرینی پزی گرفته تا سلامت روان. در حقیقت، باربی در یکی از مجموعه ویدئوهای خود به پدیده ای می پردازد که در آن، دخترها از سن ۶ سالگی شروع به شک کردن درباره ی توانایی های خود می کنند و باربی نیز راه حل هایی برای بازگرداندن اعتماد به نفس خود ارائه می دهد. او از صفحه ی مجازی خود برای تلاش برای حل مسائل دشوار و الهام بخشی به دختران برای بااعتماد به نفس و قوی بودن استفاده می کند.

باربی همچنین از صفحه ی مجازی خود برای ترویج اقدامات خوب مختلف، مانند حفظ محیط زیست و حیات وحش استفاده می کند و با مؤسسه نشنال جئوگرافیک در همکاری است.

۷- باربی هرگز ازدواج نکرده است

خالق باربی به عمد عروسک کن را شریک عاطفی و همدم او و نه همسرش قرار داد، چرا که از ابتدا قرار بود باربی شخصیت اصلی باشد. گرچه باربی و کن از سال ۱۹۶۱ تا به حال رابطه ای مملوء از قهر و آشتی داشته اند، اما در سال ۲۰۰۴ به دلیل مشکلات مرتبط با تعهد کن به رابطه ی خود پایان دادند. با این حال، باربی همان سال درگیر نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری شد، امری که نشان می داد او هیچ فرصتی برای مسائل حاشیه ای نداشت.

مجرد بودن باربی به عنوان یک عروسک مشهور به عادی سازی مستقل بودن کمک می کند.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید