چرا این گرانترین «پر» دنیاست؟

چرا این گرانترین «پر» دنیاست؟

به گزارش خانه حراجی که این شیء کمیاب را فروخته، قیمت ۲۸۴۰۰ دلار آمریکا برای آن پرداخت شده که یک رکورد خارق‌العاده برای یک «پر» محسوب می‌شود.

کد خبر : ۱۹۰۵۰۴
بازدید : ۲۸۲

فرادید| پرندۀ هویا (Huia) آخرین بار به طور رسمی در اوایل قرن بیستم دیده شد و اکنون جانوری منقرض‌شده در نظر گرفته می‌شود. پرهای این پرنده تا پیش از این در حدود ۵۱۰۰ دلار نیز فروخته شده بودند. اما این قیمت تازه یک رکور فوق‌العاده است.

به گزارش فرادید، پر پرنده هویا که انتظار می‌رفت ۱۸۳۰ دلار به فروش برسد، روز دوشنبه این برآورد را شکست و به گران‌ترین پر فروخته‌شده در جهان تبدیل شد. 

لیا موریس، رئیس هنرهای تزئینی خانه حراج مستقر در اوکلند در بیانیه‌ای گفته است: «پر نادر هویا نمونه‌ی زیبایی از تاریخ طبیعی Aotearoa (نام نیوزلند به زبان مائوری) و یادآور شکنندگی اکوسیستم ما است.» 

محبوبیت کشنده

هویا که عضوی از خانواده پرندگان واتل است، مورد توجه بسیاری از مردم بود؛ توجهی که در نهایت برای این گونه گران تمام شد. 

برای مائوری‌ها، پرهای این پرنده نماد جایگاه عالی اجتماعی بود و از پرهای زینتی متمایز با نوک سفید این پرنده برای آرایش تشریفاتی سر استفاده می‌شد. فقط افرادی که مقام بالایی داشتند مجاز بودند از پرهای هویا در موهای خود استفاده کنند. 

پرها معمولاً با کالاهای باارزش دیگر نیز مبادله می‌شدند یا برای نشان دادن دوستی و احترام، هدیه داده می‌شدند. 

2

یک رئیس مائوری با پر هویا در موهایش 

اروپاییان نیوزیلندی نیز هویا را نمادی از شهرت و ناموری می‌دانستند. آن‌ها از پرهای این پرنده به عنوان اسباب مد استفاده می‌کردند و هویاهای تاکسیدرمی‌شده به عنوان شئ زینتی در خانه ثروتمندان نصب می‌شدند. 

شکارچیان مائوری و اروپایی در قرن نوزدهم شمار زیادی از این پرنده‌ها را کشتند و آن‌ها را به مجموعه‌داران و تاجران مد فروختند. 

طبق گزارش‌ها، محبوبیت کشنده‌ی هویا وقتی دوک و دوشس یورک در سفر به نیوزیلند در سال ۱۹۰۱ با پرهای هویا در کلاهشان عکس گرفتند، بیشتر شد. موریس درباره این رویداد می‌گوید: «مردم به نوعی دچار جنون شده بودند و همه به دنبال پر هویا بودند.» 

1

نقاشی سه پرنده هویا توسط هنرمند هلندی یوهانس کولمانس، حدود سال ۱۹۰۰

تلاش‌های دانشمندان در اوایل دهه ۱۹۰۰ برای حفظ هویاهای باقیمانده شکست خورد. یک طرح دولتی برای ارسال پرندگان به جزایر دور از ساحل به اینجا ختم شد که این پرندگان به دست کسانی افتادند که آن‌ها را به عنوان نمونه‌های مرده فروختند؛ اقدامی که حتی از زنده فروختن آن‌ها سودآورتر بود. 

خانه حراج اعلام کرد قبل از فروش روز دوشنبه، تمامی خریداران ملزم به ارائه مجوز از وزارت فرهنگ و میراث نیوزلند هستند. 

این پر با داشتن اهمیت ملی، برای فروش فقط در دسترس مجموعه‌داران رسمی قرار گرفت و بدون مجوز وزارتخانه نمی‌توان آن را از کشور خارج کرد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید