فاش شدن راز تابوت‌های مُهر و موم‌شده

فاش شدن راز تابوت‌های مُهر و موم‌شده

دانشمندان با استفاده از فناوری از محتویات شش تابوت مصری چند هزارساله پرده برداشتند و موفق شدند بی‌آنکه مٌهر و موم این تابوت‌ها را باز کنند تصویر بقایای مومیایی‌شدۀ چند حیوان، از جمله جمجمه کامل یک مارمولک را مشاهده کنند.

کد خبر : ۱۳۲۰۹۸
بازدید : ۱۲۲

دانشمندان موفق شدند با استفاده از فناوری جدید، محتویات شش تابوت به جای مانده از مصر باستان را که پس از گذشت هزاران سال همچنان مُهر و موم‌شده باقی مانده‌اند، آشکار کنند.

به نقل از لایوساینس، دانشمندان با استفاده از فناوری از محتویات شش تابوت مصری چند هزارساله پرده برداشتند و موفق شدند بی‌آنکه مٌهر و موم این تابوت‌ها را باز کنند تصویر بقایای مومیایی‌شدۀ چند حیوان، از جمله جمجمه کامل یک مارمولک را مشاهده کنند.

این مجموعه تابوت‌ها اکنون در «موزه بریتانیا» در لندن نگهداری می‌شوند و قدمت آن‌ها به ۶۶۴ پیش از میلاد تا ۲۵۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد. این تابوت‌ها در سال ۱۸۸۵ میلادی در شهر «ناوکراتیس» کشف شدند. این تابوت‌ها با استفاده از ترکیبات مسی ساخته شده‌اند و در نمای بیرونی آن‌ها از نقش‌هایی از مارمولک، ‌ مارماهی و کبرا استفاده شده است.

روی یکی از جعبه‌ها موجودی با تنه نیمه مارماهی و نیمه کبری و سر انسان ساخته شده است که تاجی بر سر دارد و ممکن است با «آتوم»، ‌ ایزد مصر باستان مرتبط باشد. در حقیقت می‌توان گفت نقش‌های روی تابوت به محتویات درون آن اشاره دارد.

18

با توجه به این که این تابوت‌ها از فلز ساخته شده‌اند، ‌ دانشمندان از روش «برش‌نگاری نوترونی» ‌ برای مشاهده فضای داخلی این تابوت‌ها استفاده کردند.

در نتیجۀ اسکن‌ها مشخص شد که درون یکی از این تابوت‌ها جمجمه سالم و کامل یک مارمولک وجود دارد. درون دو تابوت دیگر تکه‌های استخوان حیوانات پیچیده‌شده در پارچه‌های کتان مشاهده شد.

«دنیل اوفیلن»، ‌ محقق موزه بریتانیا در گفت‌وگو با «لایو ساینس» ‌ بیان کرد: «با این‌که دفن کردن حیوانات در مصر باستان رایج بود، ‌ اما تابوت‌هایی که همچنان مُهر و موم باقی مانده باشند بسیار کم‌نظیر محسوب می‌شوند. با توجه به این‌که این تابوت‌ها از جنس فلز ساخته شده‌اند، مشاهده داخل آن‌ها با استفاده از ایکس‌ـ‌ری بسیار دشوار است، بنابراین ما از نوترون برای مشاهده داخل این تابوت‌های کوچک استفاده کردیم. این نخستین‌باری است که توانستیم برای موزه بریتانیا تایید کنیم که محتویات داخل این تابوت‌ها در حقیقت بقایای حیوانات است.»

دانشمندان علاوه بر استخوان‌ها، در سه مورد از تابوت‌ها سرب کشف کردند که احتمالا برای توزیع وزن حین روند دفن یا برای پُر کردن سوراخ تابوت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید