کشف گنجینه سکه‌های ۲ هزار ساله توسط یک کوهنورد

کشف گنجینه سکه‌های ۲ هزار ساله توسط یک کوهنورد

کوهنوردی که در نوامبر ۲۰۲۱ عازم پیاده‌روی در بخش تازه پاک‌سازی شده جنگلی در لیورنو ایتالیا شده بود، به صورت اتفاقی گنجینه‌ای سکه‌های رومی را کشف کرد.

کد خبر : ۱۳۲۲۷۶
بازدید : ۱۴۳۶۱۶

فرادید| شاید یک سرباز قبل از شروع حفاری به اطراف نگاه کرده و با احتیاط اشیای قیمتی خود را داخل سوراخی در خاک گذاشته و روی آن‌ها را پوشانده باشد.

به گزارش فرادید، او احتمالاً مکان دفن این اشیاء را با یک نشان اختصاصی در آن نزدیکی به خاطر سپرده یا شاید آن زمان صحنه کمی متفاوت‌تر از امروز بوده است.

12

یا شاید تاجری ژولیده با عجله وارد جنگل شده و روی زمین زانو زده است. او که با هر صدایی تکان می‌خورده، گنجینه‌هایش را در سریع‌ترین زمان ممکن دفن کرده است و پس از برخاستن از زمین، برای آخرین بار نگاهش را به محل دفن انداخته و می‌دود. در هر دو سناریو، یک چیز مسلم است: هر کس در اینجا گنج خود را دفن کرده هرگز به آنجا بازنگشته است. 

حالا کوهنوردی که در نوامبر ۲۰۲۱ عازم پیاده‌روی در بخش تازه پاک‌سازی شده جنگلی در لیورنو ایتالیا شده است، حین گذر از یک شیب، متوجه درخشش براقی میان برگ‌ها می‌شود. این کوهنورد با نگاه دقیقتر، به طور تصادفی به چند سکه با ظاهر باستانی برخورد می‌کند و مقامات باستان‌شناسی محلی را برای تحقیق در جریان قرار می‌دهد. 

باستان‌شناسان منطقه را کاوش کردند و ۱۷۵ سکه روم باستان را از زیر خاک بیرون آوردند. یک رسانه ایتالیایی گزارش داد قدمت سکه‌های نقره بیش از ۲۰۰۰ سال است. عکس‌ها نمایانگر صفحات گرد نقره‌ای کوچک و فرسوده بودند. 

22

این رسانه گزارش داد بیشتر سکه‌ها به صورت گروه‌بندی‌شده با قطعاتی از یک ظرف پیدا شده‌اند. چند سکه به صورت پراکنده هم در منطقه پیدا شد اما هیچ اثر باستانی دیگری کشف نشد. 

لورلا آلدریگی، باستان‌شناسی که این یافته را بررسی کرده به لایو ساینس گفته است: «این سکه‌ها قطعاً پنهان شده‌اند و بخشی از یک گنجینه بوده‌اند. ساده‌ترین راه مخفی کردن اشیاء قیمتی در آن زمان، دفن آن‌ها زیر زمین و دور از خانه بوده تا هیچ‌کس نتواند آن‌ها را پیدا کند.»

قدیمی‌ترین سکه‌ها مربوط به حدود ۱۵۷ قبل از میلاد و جدیدترین آن‌ها مربوط به ۸۲ قبل از میلاد هستند. جدیدترین سکه‌ها با «یک دوره تاریخی بسیار آشفته» برای امپراتوری روم باستان مطابقت دارند. در آن زمان این امپراتوری در میانه‌ی نخستین جنگ داخلی بزرگ خود بود. 

qq

آلدریگی می‌گوید: «شاید این سکه‌ها پس‌انداز سربازی بودند که در طول خدمت سربازی به خانه بازگشته است یا شاید توسط یک تاجر ثروتمند پنهان شده باشد.»

در هر حال این گنجینه مدت ۲۰۰۰ سال پنهان ماند. سکه های نقره به زودی در موزه تاریخ طبیعی مدیترانه در استان لیورنو به نمایش گذاشته خواهند شد. لیورنو حدوداً در ۲۰۰ مایلی شمال غربی رم در امتداد ساحل دریای مدیترانه قرار دارد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱۴۳
نظرات بینندگان
  • علی ارسالی در

    چه اوسکلی بوده این کوهنورد ، به مقامات چه ربطی داره سکه ها رو می‌زدی به جیب

    • ناشناس ارسالی در

      برای همینه وضع مملکتمون عالیه!!!

  • خسرو ارسالی در

    اگر کوهنورد ایرانی بود تا به حال سکه ها در بازار عتیقه فروخته بود

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید