کشف نقاب‌های رنگی در یک گورستان باستانی مصر

کشف نقاب‌های رنگی در یک گورستان باستانی مصر

شورای عالی آثار باستانی مصر اعلام کرد تیمی از باستان‌شناسان، کلکسیونی از بقایای مربوط به دوره‌ی بیزانس و اواخر دوران پادشاهی مصر را در گورستان میر در استان اسیوط کشف کرده‌اند.

کد خبر : ۱۳۳۴۱۵
بازدید : ۷۶۶

فرادید| ماموریت‌های باستان‌شناسی در حال انجام در گورستان میر در منطقه اسیوط مصر، در فاصله‌ی مساوی از قاهره و اسوان، درک ما از میراث غنی چندفرهنگی مصر را بالاتر برده است. 

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان در سطح بالایی محل کاوش، بقایای ساختمان‌های دوران بیزانس (۳۳۰-۱۴۵۳) را کشف کردند، از جمله فضاهایی که زمانی اتاق‌های راهبان، پاسیو، انبار و شومینه بودند.

gg

در سطح پایین‌تر نیز، جواهرات، سفال و وسایل تدفینی متعلق به دوره‌ی متاخر مصر کشف شده که از ۶۶۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد تداوم داشته است. 

به گفته‌ی مسئولان میراث باستانی مصر، این کشف اهمیت این مکان را در دوره‌های باستان، میانی و متأخر مصر باستان نشان می‌دهد. 

Meir-min

متنی با مضمون دعاهای مذهبی روی دیوارهای یکی از ساختمان‌ها کشف شد که با جوهر سیاه در هشت سطر افقی به خط قبطی نوشته شده بود و بالای آن قفسه‌هایی با نقش گل و یونجه بود که احتمالاً برای نگهداری نسخه‌های خطی از آن‌ها استفاده می‌شده است. 

تدفین‌ها در سطح پایینی فراوان است، از جمله دفن یک زن ناشناس. چندین اثر از جمله اجزای تابوت، نقاب دفن و چندین اسکلت انسانی به جا مانده‌اند، اما سفال‌ها، مهره‌های نامزدی و آینه‌های مسی دوام بهتری داشته‌اند. 

Untitled2

(نمونه‌هایی از زیورهایی که در گورها کشف شده‌اند)

سایت میر در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر اسیوط در مصر علیا قرار دارد. گورستان میر شامل گروهی از مقبره‌های صخره‌ای هم می‌شود که به طور کامل در صخره حکاکی شدند و قدمت آن‌ها به دوران پادشاهی قدیم و میانه باز می‌گردد. حاکمان استانی در مقبره‌هایی در دامنه‌ی تپه دفن شدند.

تعدادی از مقبره‌ها پاکسازی شده و به روی بازدیدکنندگان باز است. این گورستان دارای مقبره‌های مهم سنگ‌تراشی‌شده‌ی زیادی از سلسله‌های ششم و هفتم است که صحنه‌های رنگی زندگی روزمره از جمله صنایع و ورزش به سبک محلی را به تصویر کشیده‌اند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید