کشف تونل مخفی ۱۵۰۰ ساله در استانبول

کشف تونل مخفی ۱۵۰۰ ساله در استانبول

در جریان حفاری‌های جاری در ویرانه‌های کلیسای سنت پولیوکتوس در محله سراجی که زمان حمله‌ی لاتین‌ها ویران شده بود، یک گذرگاه زیرزمینی با قدمت ۱۵۰۰ سال کشف شده است.

کد خبر : ۱۳۳۴۲۶
بازدید : ۱۶۵۱

فرادید| یک گذرگاه زیرزمینی که قبلاً ناشناخته بود در فاصله‌ی ۲۰ متری از گذرگاه هاشم ایشچان شهر استانبول کشف شده است. برجسته‌کاری‌ها و بلوک‌های سنگ مرمر در گذرگاه زیرزمینی که حاوی موزاییک‌ها و منبت‌های سنگی است موجب حیرت محققان شده است. 

به گزارش فرادید، ماهیر پولات، معاون دبیرکل شهرداری استانبول اظهار کرد این سازه نمونه‌ی عالی معماری شهری است که در آزمون زمان و خشم زلزله جان سالم به در برده است. 

«یکی از مهمترین جنبه‌های کشف یک گذرگاه ۱۵۰۰ ساله چیست؟ در استانبول که حالا هم با خطر زلزله دست و پنجه نرم می‌کند، ده‌ها لرزه در این ۱۵۰۰ سال رخ داده است. این سازه توانسته از تمام این زلزله‌ها جان سالم به در ببرد. ترکیه باید این راز استقامت را بفهمد». 

Untitled9

پولات خاطرنشان می‌کند: «ساختار اصلی سنت پولیوکتوس تخریب شده است، اما زیرساخت آن دست‌نخورده باقی مانده است. خاطره زلزله شهر هم اینجا هست. اگر می‌خواهید خاطره‌ی زلزله استانبول را ببینید، آنچه در منطقه فاتح اتفاق افتاده نمونه خوبی است.» 

پولات با اشاره به اینکه مهندسان عمران و مشاوران علمی متخصص در زمینه‌ی زلزله نیز در عملیات کاوش شهرداری کمک کردند میگوید: «کارشناسان گزارشی مبنی بر مستندسازی زلزله‌های گذشته‌ی منطقه را به اشتراک خواهند گذاشت.» 

Untitled

پولات می‌افزاید: «ملات این سازه ترکیبی معروف به ملات خراسان آن دوره است. می‌دانیم از نظر فناوری آن دوره مهم است. ما نمونه‌های سطحی سازه مانند سنگ، گچ و سنگ گچ را هم در آزمایشگاه بررسی کردیم تا ترکیب و باستان‌سنجی آن‌ها را مشخص کنیم.» 

حین کاوش در این منطقه، به غیر از مجسمه، ۶۸۱ سکه‌ی برنزی، آجرهای مهرشده، قطعات مرمر، سرامیک، چراغ‌های نفتی، شیشه و آثار فلزی هم کشف شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید