کشف «گنجینه» ۹۰۰ کیلویی در زیر آشپزخانه!

کشف «گنجینه» ۹۰۰ کیلویی در زیر آشپزخانه!

بازسازی یک خانۀ روستایی در دانمارک، منجر به کشف یک کتیبۀ سنگی ۹۰۰ کیلویی شد که مقامات دانمارکی آن را یک «گنجینه» اعلام کرده‌اند.

کد خبر : ۱۳۶۶۷۷
بازدید : ۴۷۳۶۷

فرادید| یک زوج دانمارکی در هنگام بازسازی خانه‌شان در روستای ماسکر در نزدیکی شهر راندرز، یک قطعه سنگ عظیم ۹۰۰ کیلویی را پیدا کردند که نوشته‌هایی با خط «رونی» بر روی آن حکاکی شده بود؛ این احتمالا یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های رونی باشد که تا کنون در دانمارک کشف شده است.

به گزارش فرادید؛ این قطعه سنگ با طول ۲ متر و عرض ۸۰ سانتیمتر، از زیر آشپزخانۀ منزل لین برانت و همسرش آندرس نیلسن بیرون کشیده شد. با توجه به ارزش فوق‌العادۀ این کتیبه، موزۀ ملی دانمارک آن را رسما به عنوان «گنجینه» طبقه‌بندی و شناسایی کرده است. کارشناسان در حال حاضر با تلاش پیگیر در حال بررسی قدمت این اثر کم‌نظیر هستند.

1

تعیین قدمت این اثر در کشف معنا و منظور خطوط نگاشته شده بر روی آن نیز تاثیرگذار خواهد بود. ۵ حرف با خط باستانی رونی بر روی این کتیبه حک شده که عبارتند از «aft bi».

سنگ‌های رونی در دوران باستان در شمال اروپا معمولا به عنوان یادبودی برای افراد مهم نصب می‌شدند و از روی حروفی که بر روی سنگ باقی مانده می‌توان حدس زد که عبارت اصلی معنایی شبیه به این داشته است: «به یاد فلانی (کسی که اول اسمش با حرف بی‌شروع می‌شده)».

3

اگر معلوم شود که این عبارت مربوط به اول جمله بوده، این به معنای قدمت بسیار زیاد این کتیبه خواهد بود؛ زیرا در دوره‌های قدیمی‌تر این عبارت را در آغاز جمله می‌نوشته‌اند.

مناطق اطراف شهر راندرز محلی ویژه برای علاقمندان به کتیبه‌های رونی است زیرا تا کنون ۴۴ کتیبه از این نوع در این محل کشف شده است. تا امروز در سراسر دانمارک حدود ۲۰۰ سنگ رونی از دورۀ وایکینگ‌ها کشف شده که قدیمی‌ترین آن‌ها به قرن هشتم میلادی و جدیدترین آن‌ها به قرن دهم میلادی مربوط است.

5

این احتمال وجود دارد که کتیبۀ کشف‌شده در راندرز قدیمی‌تر از کتیبه‌های کشف شده باشد، هرچند که ناقص بودن متن روی آن، تشخیص قدمتش را با دشواری رو به رو می‌کند.

۵۵
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید