(تصاویر) کشف زیردریاییِ فوقِ سری بریتانیایی بعد از 77 سال

(تصاویر) کشف زیردریاییِ فوقِ سری بریتانیایی بعد از 77 سال

لاشه یک زیردریایی بریتانیایی به جای مانده از دوران جنگ جهانی دوم که به آغاز عملیات نظامی ویژه در ناحیه کمک کرد، در سواحل یونان، جایی که در سال 1944 در آن غرق شد، پیدا شده است.

کد خبر : ۱۳۷۴۰۲
بازدید : ۱۰۶۹۰

یک غواص کهنه‌کار یونانی هفته قبل اعلام کرد که به همراه تیم‌اش توانسته لاشه HMS Triumph را در دریای اژه، در مکانی مخفی در عمق 203متری پیدا کند.

به گزارش فرادید به نقل از راهنماتو، کوستا توکتارایدز می‌گوید: «بسته‌بودن دریچه‌ها و جمع‌بودنِ پریسکوپ نشان می‌دهد که زیردریایی در زمان غرق شدن در حالِ غواصی بوده است.»

یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، رِنا گیاتروپولو توکتارایدز، گفته است که قسمتِ جلویی زیردریایی در اثر انفجاری که به احتمال زیاد منجر به غرق شدنِ آن شده، به سختی آسیب دیده است. اما مشخص نیست که این انفجار بیرونی  ـ ناشی از مین دریایی یا انفجار عمیق ـ یا داخلی، ناشی از انفجار یکی از اژدرهای خود زیردریایی، بوده است.

ee4a0452-a180-48f8-89fe-068f7f80715b

عملیاتِ ویژه

زیردریاییِ HMS Triumph در سال 1938 راه‌اندازی  شد و توانست 20مأموریت شامل حمله به کشتی‌های محور  (متحدین) و زیردریایی‌های دریای مدیترانه را کامل کند. اما این کشتی بیش‌تر به دلیل نقش خود در عملیات مخفی، شامل نجات چندین سرباز از نیروی متحدین که در آفریقای شمالی گیر افتاده بودند و نفوذ افسرانِ اطلاعات بریتانیا به یونان ـ که در آن زمان قلمرو دشمن بود ـ برای کمک به نیروهای مقاومت معروف است.

یکی از مأموریت‌های مخفیانه این زیردریایی در سال 1941، انتقال مخفیانه کاپیتان بیل هادسون، یکی از افسران عملیات ویژه اجرایی بریتانیا، به بندر پترواک در دریای آدریاتیک در صربستان بود که در آن زمان تحتِ کنترل نیروهای متحدین بود. این عملیات برای کمک به پارتیزان‌های یوگوسلاوی انجام شد.

تیم تحقیقاتی بیش‌از 20سال در جستجوی این زیردریایی بودند. گیاتروپولو می‌گوید: «داستان Triumph داستانی پیچیده و منحصربه‌فرد در دنیای دریانوردی است و به مقاومت یونان و خدمات سری‌ای پیوند خورده، که در طی آن روزهایی که کشور توسط ایتالیا و آلمان اشغال شده بود،  انجام شده‌اند.»

777c16d3-5a18-4bcd-9f9b-cc9c6c3a1a0c

این تیم تاکنون لاشه 4زیردریایی دیگر مربوط به همان دوران را پیدا کرده است اما یافتنِ زیردریاییِ Triumph  «بسیار دشوار» بود. «اغلب اوقات هوا بد بود و آب جریان‌های شدیدی داشت.»

یکی از مهم‌ترین رمزهای موفقیت استفاده از وسیله نقلیه‌ای بود که از راه دور در زیر آب هدایت می‌شد. این وسیله که ROV نام دارد در عمق 2-3متری حرکت می‌کرد و می‌توانست در زمانی که جریان‌های آب بسیار قوی و برای غواص‌ها خطرناک بودند، به کاوش ادامه دهد.

مفقود‌شده در دریا

باتوجه به سوابق دریایی، زیردریاییِ Triumph در دسامبر سال 1941 به صورت مخفیانه به سمت خلیج دسپوتیکوس در نزدیکی آنتیپاروس حرکت می‌کند.

91412ae7-c0a0-4627-8897-0037ce9f8b57

در روز 30دسامبر، زیردریایی یک پیام رمگذاری‌شده ارسال می‌کند و گزارش می‌دهد که تیمی از نیروی ضداطلاعاتِ ارتش بریتانیا را پیدا کرده است و سپس برنامه‌ریزی کرده که 30بریتانیایی را که از آنتیپاروس فرار کرده‌اند، در روز 9ژانویه نجات دهد.

اما زیردریایی هرگز دیده نشد و فراریان نیز دستگیر شدند. در روز 23ژانویه سال 1942 این زیردریایی به همراه 64خدمه، توسط نیروی دریایی سلطنتی به عنوان زیردریایی مفقودشده اعلام شد.

به‌نظر می‌رسد که خدمه در اثر غرق‌شدنِ زیردریایی جان باخته‌اند. گیاتروپولو می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد که هر 64نفر با بستنِ دریچه‌ها به سمتِ اعماق درحرکت بودند، به نحوی که گویی می‌خواستند غواصی عمیق انجام دهند.»

تیمی گامبین، باستان‌شناسِ دریایی در دانشگاه مالت که در این پروژه همکاری نداشته اما به کشفِ زیردریایی دیگری از دوران جنگ جهانی دوم کمک کرده است، می‌گوید: «بازماندگان خدمه این زیردریایی نیز باید از این خبر مطلع شوند. هزاران کشتی در دوران جنگ جهانی دوم غرق شده‌اند و با این هزاران کشتی روایت‌های انسانی بسیار زیادی همراه است. این روایت‌ها نه فقط مربوط به خودِ قربانیان بلکه مربوط به بازماندگانِ آن‌هاست.»

۲۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید