(عکس) کشف گونه جدیدی از دایناسورها با قدمت حداکثر 145 میلیون سال

(عکس) کشف گونه جدیدی از دایناسورها با قدمت حداکثر 145 میلیون سال

محققان در جزیره‌ای در جنوب انگلیس گونه پیش‌تر شناخته‌نشده‌ای از دایناسورها را کشف کرده‌اند که بر پشت خود میخ‌های تیغه‌مانند داشتند

کد خبر : ۱۳۸۱۲۶
بازدید : ۱۴۸۲

محققان به‌تازگی در جزیره وایت در جنوب انگلیس، باقی‌مانده فسیل گونه‌ای از دایناسورها را پیدا کرده‌اند که پیش‌تر شناخته نشده بود. این گونه جدید میخ‌های تیغه‌مانندی روی بدن خود دارد و از خانواده خمیده‌خزنده‌سانان به‌حساب می‌آید.

به گزارش BBC، گونه جدید دایناسورها با وجود ظاهر ترسناکی که دارد، گیاهخوار بوده و نامش Vectipelta barretti است. این اولین‌بار در 142 سال اخیر است که یک دایناسور زره‌پوش در این جزیره پیدا می‌شود. محققان می‌گویند این دایناسور در حدود 145 تا 100 میلیون سال پیش در دوره کرتاسه می‌زیسته است.

با وجود شباهت‌هایی که میان Vectipelta barretti و آخرین خمیده‌خزنده‌سانان به‌چشم می‌خورد، دانشمندان اعتقاد ندارند که این گونه‌ها نسبت خیلی نزدیکی به یکدیگر داشته باشند. این گونه جدید در کنار برخورداری از گردن، کمر و استخوان‌های لگن متفاوت، زره میخ‌دارتری داشته است.

این گونه جدید شبیه برخی دایناسورها در چین است

بااین‌حال شباهت‌های بیشتری میان Vectipelta barretti و خمیده‌خزنده‌سانان کشف‌شده در چین وجود دارد. این مسئله نشان می‌دهد که این موجودات آزادانه از آسیا به اروپا سفر می‌کردند. محققان مدعی‌اند محلی که این گونه جدید در آن پیدا شده، منبعی بسیار مهم برای افزایش آگاهی پیرامون دایناسورهایی است که منقرض شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند کشف این گونه جدید از این جهت اهمیت دارد که اطلاعات تازه‌ای را درباره تنوع نژادی خمیده‌خزنده‌سانان در این منطقه ارائه می‌کند. به مدت 142 سال، همه دایناسورهای جزیره وایت از گونه Polacanthus foxii در نظر گرفته می‌شدند، اما حالا به‌خاطر کشف این گونه جدید، تمام این یافته‌ها باید دوباره بررسی شوند.

نام این دایناسور جدید با الهام از «پل برت» انتخاب شده که به مدت 20 سال در موزه تاریخ طبیعی لندن فعالیت داشته است. او درباره انتخاب این نام می‌گوید: «بسیار مفتخر و خوشحال شدم که به این شکل از من قدردانی کرده‌اند؛ چرا که اولین مقاله خود من درباره دایناسورهای زره‌پوش در کلکسیون موزه تاریخ طبیعی بود.»

نتایج مربوط به این اکتشاف در قالب مقاله‌ای در مجله Journal of Systematic Palaeontology منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید