استرالیا چگونه بهشت دایناسورشناسان شد؟

دایناسور استرالوتیتان کوآپرنسیس (Australotitan cooperensis) یکی از بزرگترین دایناسورهایی است که تا کنون در جهان کشف شده است.

فرادید| به گزارش اِن‌وای‌تی، استرالیا برای دیرین‌شناسان به کانون جدیدی برای حفاری دایناسورها تبدیل شده است. همه چیز از اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ آغاز شد، زمانی که یک کشاورز، قبرستان دایناسورها را در ۵ فوتی زیر زمین خود پیدا کرد. از آن زمان، دانشمندان موفق به کشف برخی از شگفت‌انگیزترین یافته‌های دیرین‌شناسی تاریخ شدند.

به گزارش فرادید، معادل دیرینشناسی Gold Rush (تب طلا) در مکانی غیرمنتظره در حال وقوع است: استرالیا. قبل از آغاز قرن جدید، استرالیا جایی نبود که برای یافتن ردپای دایناسورها به آنجا بروید اما به گزارش نیویورک تایمز، از زمانی که کشاورز استرالیایی دیوید الیوت، اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ تعدادی از دانشمندان را برای کشف چیزی که تصور می‌کرد قبرستان دایناسورهاست به منزل خود دعوت کرد، همه چیز عوض شد.

الیوت در همان زمین کشاورزی که قبل از او به پدرش تعلق داشت بزرگ شده بود. هم او و هم پدرش طی سالیان، ده‌ها فسیل کوچک تکه‌تکه‌شده را نزدیک سطح زمین پیدا کرده بودند تا اینکه الیوت و دانشمندانی که دعوت کرده بود به کاوش عمیق‌تر پرداختند و چیزهای بی‌سابقه‌ای را کشف کردند: «حدود پنج فوت پایین‌تر، زمین مملو از تکه‌های استخوان بود».

تنها ۲۲ دایناسور در استرالیا (در ایالات متحده ۸۱ دایناسور پیدا شد) کشف شده است. استرالیا جایی نبود که دیرین‌شناسان انتظار پیدا کردن کل فسیل‌ها را داشته باشند آنهم دست نخورده!

اسکات هاکنول، دیرین‌شناس موزه‌ی کوئینزلند در استرالیا که با الیوت در آن حفاری تاریخی همراه بود، به اِن‌وای‌تی گفته است: «تنها کاری که لازم بود انجام دهیم حفر عمیق‌تر بود. آنجا بود که احتمالِ نیافتن تغییر کرد و همه چیز را یافتیم.»

دیرین‌شناسان از اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ حتی اکتشافات بزرگتری هم داشتند. دانشمندان اوایل سال جاری، جمجمه‌ی تقریباً کاملی از یک گونه دایناسور گردن‌دراز به نام ساروپود (Sauropod) را حفاری کردند. سال ۲۰۲۱ گزارش دادند استخوان‌های فسیل‌شده‌ای که ابتدا با انبوهی از سنگ اشتباه گرفته شده بود، متعلق به یکی از بزرگترین گونه‌های دایناسوری است که تا به حال روی زمین یافت شده است.

به گزارش اِن‌وای‌تی، دیرین‌شناسان بومی استرالیا که برای دنبال کردن حرفه‌ی خود استرالیا را به مقصد مناطق غنی از دایناسور ترک کرده بودند، حالا به زادگاه خودشان بازگشته‌اند و جرقه‌ی موج جدیدی در دیرین‌شناسی کشور را زده‌اند.

در مورد الیوت، او تاکنون استخوان‌های دایناسور زیادی را کشف کرده و موزه‌ای را به نام عصر دایناسورها در استرالیا راه‌اندازی کرده که به گفته نیویورک تایمز، سال ۲۰۲۱.۶۰۰۰۰ بازدیدکننده داشته است.

مترجم: زهرا ذوالقدر