دختربچۀ سوئدی یک «شمشیر باستانی» را از دریاچه بیرون کشید

دختربچۀ سوئدی یک «شمشیر باستانی» را از دریاچه بیرون کشید

داستان کشف این شمشیر ۱۵۰۰ ساله بی‌شباهت به افسانۀ شمشیر شاه آرتور نیست.

کد خبر : ۱۳۸۳۱۳
بازدید : ۶۹۶۳

فرادید| یک روز زیبای تابستانی در سال ۲۰۱۸ در منطقۀ اسمالاند (Småland) سوئد بود که اندی وانِچِک صدای دخترش را شنید که با شادی فریاد می‌زد: «پدر من یه شمشیر پیدا کردم»!

به گزارش فرادید؛ بر طبق گزارش وبسایت‌های خبری سوئد، اندی و دختر هشت‌ساله‌اش ساگا وانچک در حال گذراندن یک روز تعطیل در کنار دریاچۀ ویدوسترن (Vidöstern) بودند. ناگهان ساگا موقع بازی کردن در قسمت کم‌عمق دریاچه چیزی سفت و فلزی را زیر پایش احساس کرد.

merlin_144863853_be55035e-a608-47be-b0a8-e0e42b419d7e-superJumbo

او آن شیء را بیرون کشید و از روی شکل و شمایل آن بلافاصله فهمید که یک شمشیر پیدا کرده است. ساگا خودش ابتدا فکر کرد که این یک شمشیر وایکینگی است اما بعد از اینکه موضوع به اطلاع موزۀ محلی رسید و آن‌ها شمشیر را بررسی کردند معلوم شد که قدمت آن خیلی بیشتر از دوران وایکینگ‌ها است.

مایکل نوردستورم از مسئولان موزه می‌گوید: «ما حالا فکر می‌کنیم این شمشیر حدود ۱۵۰۰ سال قدمت دارد». به گفتۀ نوردستورم این شمشیر حدود ۸۵ سانتیمتر طول دارد و در حالی یافت شده که درون یک غلاف از جنس چرم و چوب قرار داشته است. با وجود اینکه شمشیر کاملا زنگ زده است اما باز هم جای شگفتی است که یک شیء فلزی ۱۵۰۰ سال در زیر آب دوام آورده باشد.

Swedish-Girl-Finds-Viking-Sword

(ساگا و مایکل نوردستورم تصویری از شمشیر را نشان می‌دهند)

کسی نمی‌داند که این شیء چگونه سر از این نقطه در زیر دریاچه درآورده است. البته باستان‌شناسان بعد از کشف این شمشیر آن نقطه از دریاچه را دوباره مورد جستجو قرار دادند و یک سنجاق تزئینی با همان قدمت را نیز پیدا کردند. این باعث شد برخی حدس بزنند که اینجا محلی برای پیشکش کردن نذورات بوده است.

ماجرای پیدا شدن این شمشیر به قصۀ «شاه آرتور» شباهت دارد که طبق افسانه‌ها شمشیری را از سنگ بیرون کشید و توانست پادشاه انگلستان شود. حالا آنطور که مجلۀ اسمیتسونین گزارش داده، مردم محلی به ساگا لقب «ملکۀ سوئد» را داده‌اند.

۳۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید