پایان خدمت «سرباز اشکانی» در بابل

پایان خدمت «سرباز اشکانی» در بابل

بسیاری از علاقمندان بناهای تاریخی نگران سرنوشت این اثر تاریخی هستند که چه سرنوشتی در انتظار این سرباز است و امکان برگشت دوباره به بابل وجود دارد.

کد خبر : ۱۴۰۲۵۴
بازدید : ۳۱۷

"مجسمه سرباز اشکانی" که پیشتر از سوی مسوولان امر گفته شده بود از موزه بابل به گرگان ارسال شده، در موزه این شهر ماندگار و پایان خدمت این سرباز در مازندران به صورت رسمی اعلام شد.

مدتی است که تعدادی از علاقمندان و دوستداران آثار تاریخی در بابل جویای مجسمه سرباز اشکانی هستند که به مدت ۲۳ سال در موزه بابل نگهداری می شد که در تیرماه سال ۱۳۹۸ که گفته شده بود به مدت ۲ ماه به موزه گرگان منتقل می شود و به عبارتی به مرخصی می‌رود اما این سرباز اشکانی دیگر از مرخصی برنگشت و در موزه گرگان ماندگار شد.

بسیاری از علاقمندان بناهای تاریخی نگران سرنوشت این اثر تاریخی هستند که چه سرنوشتی در انتظار این سرباز است و امکان برگشت دوباره به بابل وجود دارد.

این سرباز اشکانی که در دهه ۶۰ خورشیدی بر اثر سیلاب در اطراف گنبد کشف شده بود، در سال ۱۳۷۵ زمانی که استان گلستان هنوز از مازندران جدا نشد این مجسمه برای بازدید علاقمندان به اولین موزه مازندران در بابل منتقل و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته بود.

سرباز اشکانی امانت در بابل بود

معاون میراث فرهنگی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مجسمه سرباز اشکانی که بر اثر سیل گلستان در گنبد کشف شده بود در یک مقطعی در ساری و بعد به موزه بابل به صورت امانت منتقل شده بود.

مهدی عابدینی بیان داشت: بعد از اینکه گلستان از مازندران جدا شد به هر حال این سرباز باید به آن شهر منتقل می‌شد که این اقدام با معاوضه چند آثار تاریخی دیگر انجام شد.

وی افزود : معاوضه این سرباز اشکانی با برخی از بناهای تاریخی مازندران در گلستان در دستور کار قرار گرفت و بعد از دریافت چند درب چوبی تاریخی امامزاده این سرباز اشکانی به موزه گرگان در همان مکانی که کشف شده بود منتقل شد.

این مقام مسوول اظهار کرد: درب چوبی تاریخی امامزاده که از موزه گرگان به مازندران منتقل شد به موزه آلاشت منتقل و در آن محل نگهداری می‌شود.

موزه گنجینه بابل در تاریخ هشتم مرداد ۱۳۵۴ به شماره ۱۵۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مکان در سال ۱۳۷۵ با عنوان موزه گنجینه بابل برای بازدید عموم مردم قرار داده شد.

حدود پنج سال پس از فعالیت این موزه در بخش‌های مختلف برای بار دوم و در سال ۱۳۷۹ مورد بازسازی شیروانی و زیرزمین واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به فعالیت خود ادامه داد.

پایان خدمت «سرباز اشکانی» در بابل

بخش باستان شناسی موزه گنجینه در طبقه اول قرار دارد که شامل آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ اسلامی است. اشیا این بخش در یک اتاق و دو سالن قرار داده‌ شده‌اند و طیف وسیعی را در بر می‌گیرند.

سفال‌های منقوش هزاره چهارم و سوم پیش از میلاد از تپه حصار دامغان، تپه سیلک کاشان و محوطه باستانی شوش، سفال خاکستری رنگ داغ‌دار تورنگ‌تپه و ظروف خاکستری مازندران در اواخر هزاره سوم و اواخر هزاره دوم پیش از میلاد و همچنین، ظروف سفالی قرمز رنگ منقوش اسماعیل‌آباد متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد، از قدیمی‌ترین آثار این موزه هستند.

اشیایی از اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره پیش از میلاد تا دوره پارت و ساسانی شامل مجسمه‌های سفالی، مفرغی، جنگ‌افزارهای مفرغی و ظروف سنگی، از مجموعه‌های موجود در یکی از سالن‌های موزه هستند.

بسیاری از اشیا موجود در این موزه، از مناطق باستانی مازندران مانند بهشهر، ساری، قائمشهر، نکا و نور به دست آمده و نمایانگر قدمت منطقه شمال کشور است.

سالن دیگر این موزه به آثار تاریخی دوره اسلامی اختصاص داده شده است که در این سالن اشیایی مانند ظروف سفالی لعاب‌دار از قرن سوم تا دهم هجری، آبگینه در اشکال تنگ، صراحی، پیاله در آن قرار دارند.

زیورآلاتی از هزاره اول پیش از میلاد و دوره اسلامی نیز در این موزه قابل مشاهده هستند.

بخش مردم‌شناسی موزه گنجینه بابل، در طبقه دوم آن قرار دارد. این بخش به تمام قومیت‌های ساکن در این خطه پرداخته و در تالاری وسیع، اشیایی مانند وسایل کشاورزی، پوشاک مازندران، گیلان، ترکمن، چادرشب بافی زنان مازندران، صنایع دستی زنان ترکمن‌صحرا و صنایع دستی مانند زری‌بافی و سفال‌گری، قرار داده شده‌اند.

پایان خدمت «سرباز اشکانی» در بابل

در همین بخش نمایی از ازدواج و نوع پوشش عروس و داماد شمالی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در قسمت داروخانه سنتی در همین بخش که با نام داروخانه یا عطاری معرفی شده است، اطلاعاتی از انواع گیاهان دارویی شمال و فهرست طرز استفاده از آن‌ها، برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

یک سالن از موزه گنجینه بابل به یادمان‌های چوبی مازندران اختصاص یافته‌ است. سالن یادمان‌های چوبی موزه گنجینه دارای اشیایی مانند در، پنجره، انواع منبت، مشبک، قاب و گره است.

قدیمی‌ترین اثر این بخش، صندوق مزار امامزاده علی از روستای سوادکوه و متعلق به ۸۳۳ هجری قمری است. ۲ لنگه در چوبی منبت‌کاری شده که متعلق به مزار شاهزاده رضا هستند نیز، در این بخش قرار داده شده‌اند.

پایان خدمت «سرباز اشکانی» در بابل

 

منبع: ایرنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید