کشاورز اسپانیایی یک اثر باستانی را در زیر ریشه‌های درخت کشف کرد!

کشاورز اسپانیایی یک اثر باستانی را در زیر ریشه‌های درخت کشف کرد!

یک کشاورز حین کار در مزرعۀ خودش در اسپانیا، به طور تصادفی به یک اثر باستانی عظیم رومی برخورد کرده که هزاران سال از عمر آن می‌گذرد.

کد خبر : ۱۴۰۴۵۵
بازدید : ۱۷۷۲۲

فرادید| رسانه‌های اسپانیا در ۱ جولای گزارش دادند که یک کشاورز در حال بیرون کشیدن یک درخت زیتون از خاک در بیشه‌ای نزدیک شهر بائنا در استان کوردوبا، به طور تصادفی یک اثر سنگی عظیم مربوط به دورۀ روم باستان را کشف کرده است. 

به گزارش فرادید، عکس‌هایی که شورای شهر بائنا از این یافته به اشتراک گذاشته نشان می‌دهند که شکل آن تقریباً دایره‌ای است. دست‌کم سه شیار بزرگ که احتمالاً ترک هستند از کناره آن عبور کرده‌اند. یک استوانۀ دایره‌ای نیز در میانۀ آن قرار دارد که به آن ظاهر یک قارچ وارونه با ساقۀ کوتاه را داده است. 

مقامات شهر در یک بیانیه خبری اعلام کردند این سنگ فرسوده در واقع یک آسیاب رومی باستان است که برای فشردن زیتون و گرفتن روغن زیتون از آن استفاده می‌شده است. 

347583759_610290317866015_2559045318573761144_n

ال دیا د کوردوبا گزارش داد این نوع کارخانه‌های روغن زیتون که به عنوان تراپتوم شناخته می‌شوند از یونان سرچشمه گرفته و در سراسر امپراتوری روم باستان گسترش یافتند. کارگران، زیتون‌ها را با قطعه‌ی دومی که داخل شیار کاسه‌مانند قرار می‌گرفته آسیاب می‌کردند و آن را با یک چوب بلند می‌چرخاندند. 

بنا به گزارشات، این آسیاب حدود 90 سانتیمتر ارتفاع و حدود 120 سانتیمتر عرض دارد و وزن آن حدود ۶۶۰۰ پوند است. 

خوزه آنتونیو مورنا، باستان‌شناس می‌گوید این سنگ آسیاب حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و نشان می‌دهد باغ‌های زیتون بائنا قبلاً در دوران روم باستان نیز کشت، برداشت و صادر می‌شدند. 

به گفته‌ی شورای شهر، هزاران سال است که بائنا روغن زیتون تولید می‌کند. این شهر را باغ‌های زیتون احاطه کرده و به داشتن یک موزه روغن نیز مفتخر است که به معرفی تاریخ محلی این محصول اختصاص یافته‌. 

مقامات شهر گفته‌اند این آسیاب روغن، بازسازی، تجزیه و تحلیل و به موزه تاریخی شهرداری بائنا منتقل خواهد شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید