(تصاویر) یافته‌های جالب در کشتی ۳۰۰ ساله؛ بشکه‌های آهک و قرقره‌ای که هنوز می‌چرخد!

(تصاویر) یافته‌های جالب در کشتی ۳۰۰ ساله؛ بشکه‌های آهک و قرقره‌ای که هنوز می‌چرخد!

تیمی از غواصان باستان‌شناس که در حال بررسی یک کشتی منحصر به فرد غرق‌شده متعلق به اواسط قرن هفدهم در غرب دریای بالتیک هستند، از یافته‌ی اخیرشان که شامل چوب‌ها و مصنوعات سالم‌مانده می‌شود، ابراز شگفتی کرده‌اند.

کد خبر : ۱۴۲۴۶۳
بازدید : ۱۵۶۷۸

فرادید| در سپتامبر گذشته اخبار غواصی‌های اولیه‌ی باستان‌شناسی برای بررسی لاشه یک کشتی قرن هفدهمی در رسانه‌های آلمان منتشر شد. کشف این کشتی در پی بررسی معمول آبراه‌های رودخانه ترِیو، نزدیک بندر لوبک در شمال آلمان اتفاق افتاد. تیرها و بشکه‌های چوبی باقی مانده از این کشتی در عمق ۱۱ متری آب یافت شدند. 

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان دانشگاه کیل این غواصی‌ها را انجام دادند تا ثابت کنند این بقایا متعلق به یک کشتی «هانزا» است که تخمین زده می‌شود حامل ۱۵۰ بشکه مواد ساختمانی آهک زنده بوده است. 

اتحادیه «هانزا» یک کنفدراسیون تجاری و دفاعی قرون وسطایی از شهرها و بازرگانان بود که زمانی از هلند تا لهستان و تا شمال در امتداد سواحل اسکاندیناوی امتداد داشت.

Untitledd

بشکه‌ی پوشیده از آهک زنده 

تیم غواصان باستان‌شناس در شهر لوبک اکنون در حال پیشرفت هستند و از شرایط آب و هوایی مطلوب و دید زیر آب ۱-۲ متری در تمام کاوش‌های اخیر خود به جز آخرین بخش برخوردار بوده‌اند.

۲۰ بشکه تا کنون کشف شده‌اند که همگی هنوز حاوی آهک هستند. آن قطعات چوبی بشکه‌ها که در طول قرن‌ها در رسوبات مدفون مانده بودند، به خوبی حفظ شده‌اند، نه تنها چوب‌ها و درپوش‌ها، بلکه حتی حلقه‌هایی که آن‌ها را احاطه کرده بود. 

بیش از ۱۰۰ قطعه چوب سالم مانده از جمله بخشی از دیواره، الوار، گوه، چارچوب‌ها و زانویی‌ها نیز پیدا شده‌اند. در این بین چوب‌های بلوط، راش و کاج شناسایی شده‌اند، به اضافۀ مقداری زغال چوب که نشان می‌داد ممکن است در کشتی آتش‌سوزی رخ داده باشد و همین اتفاق منجر به غرق شدن آن شده باشد. آهک زنده ماده‌ای بسیار قابل‌اشتعال است. 

Untitledg

بدنه بیرون‌زده‌ی کشتی از زیر بشکه‌ها

دکتر دِرِک ریگِر، رئیس باستان‌شناسی و حفاظت از بناهای تاریخی شهر لوبک، گفت: «کیفیت و حجم چوبی که بطرز فوق‌العاده‌ای سالم مانده بیش از هر چیزی است که ماه‌ها پیش امید یافتن آن را داشتیم. ما می‌توانیم از این یافته‌ها برای نجات، مستندسازی و نشان دادن بخش‌های بزرگی از کشتی، مانند کل عقب کشتی با ارتفاع بیش از ۵ متر استفاده کنیم.» 

Untitledas

بیرون کشیدن یک دیرک افقی از لاشه‌ی کشتی 

دکتر اینگرید سادوف، رئیس اداره‌ی باستان‌شناسی افزود: «بخش‌های جداگانه‌ی کشتی، مانند لنگر ۳ متری عقب کشتی یا سکان کاملاً حفظ شده که بیش از ۵ متر طول دارد و این تاکیدی است بر منحصر به فرد بودن این یافته در غرب دریای بالتیک که قبلاً هرگز به این شکل وجود نداشته است.» 

Untitledfg

 چرخ قرقره به جا مانده از کشتی هنوز هم قادر به حرکت است و مقداری طناب نیز به آن متصل است

دکتر فلیکس روش، باستان‌شناس زیرآبی و سرپرست پروژه شهر لوبک، گفت: «این عملیات بازیابی شامل تعدادی یافته‌های کوچک از جمله بخش‌هایی از دکل و یک قرقرۀ بادبان کاملاً حفظ‌شده هم می‌شود. این قرقره هنوز هم امکان حرکت دارد و تکه‌ای طناب نیز به آن متصل است» 

Untitledsdf

یک بطری که احتمالاً از میخانه‌ای در لندن آمده است

«بسیاری از این یافته‌های کوچک، داستان‌های چندوجهی از زندگی در کشتی و سفرهای خدمه را فاش می‌کنند. ما بیش از انتظارت‌مان کشف کردیم». 

سایر مصنوعات شامل ظروف سرامیکی با کیفیت بالا، ظروف ساده پخت و پز و غذاخوری که برخی از آن‌ها حاوی باقیمانده غذا بود، یک کیسه چرمی و استخوان حیوانات میشد. 

Untitledrfse

قطعه‌ای از بشقاب فاینس 

Untitledggg

تکه‌ای از کاسه تزئین‌شده 

Untitledxdfth

تکه‌های قابلمه کوچک و بزرگ پیپکین

با نمایان شدن هر دو طرف عقب کشتی، طول ستون فقرات کشتی بین ۱۷ تا ۱۸ متر تخمین زده شد که نشان می‌دهد کشتی ۲۰ تا ۲۳ متر طول دارد. 

تیرک افقی ۵.۱ متری که به عنوان زیرساخت تخته‌های عرشه عمل می‌کرد نشان از این دارد که پهنای کشتی احتمالاً ۵.۵ تا ۶ متر بوده است. چنین کشتی‌های بازرگانی با اندازه متوسط قبلاً هم در بالتیک پیدا شده‌اند اما تنها در بخش شرقی دریا. 

با ادامه عملیات نجات، اسکن‌های سه بعدی و حفاظت از بشکه‌ها و الوارهای بازیابی شده، همچنین تاریخ‌گذاری حلقه درختان هم انجام شد که منتظر نتایج آن هستیم.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳۴
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید