کشف اتفاقی یک «مُهر» رازآلود در دانمارک
در مرکز منطقۀ «فالستر» در جنوب شرقی دانمارک، مردی با دستگاه فلزیاب به کشف مهمی دست یافته است. این کشف به قدری مهم است که میتواند چند فصل به تاریخ دانمارک یا دستکم به تاریخ محلی فالستر بیفزاید.
فرادید| وقتی لِنارت لارسِن در یک روز بارانی از خانه بیرون رفت و با دستگاه فلزیابش به دنبال هر چیزی با ارزش تاریخی بود، ناگهان صدای بوق ضعیفی از دستگاه به گوشش رسید. او وقتی زمین را بررسی کرد، اشیاء کوچک و جالبی کشف کرد که قبلاً نظیرشان را ندیده بود.
به گزارش فرادید، صدای بوق ضعیف به مُهر خاصی در زمین اشاره میکرد که پاتریس نامیده میشود. از این مهرها برای ساخت تصاویر طلایی استفاده میشد که گمان میرود به خدایان هدیه داده میشدند.
بلافاصله بعد از این کشف، موزهی لوُلَند-فالستر در جریان قرار گرفت. به گفتهی کارشناسان موزه این شئ دو سانتی متری در خاک فالستر شاید ردی از یک قدرت سلطنتی سابق در فالستر باشد.
«این یافته نشان میدهد که ما در مکانی ایستادهایم که تجارت و احتمالاً نوعی فعالیت مذهبی در آن جریان داشته است. اگرچه گفتنش کمی عجیب است، اما شاید این مکان در گذشته مرکز قدرت در فالستر بوده است.»
این کشف کوچک به درک ما از تاریخ لوُلَند و فالستر کمک میکند.
پیش از این، باستانشناسان با چندین نشانه از فعالیت عصر آهن و عصر وایکینگها در این منطقه مواجه شده بودند، از جمله یک کارخانهی کشتیسازی عظیم و یک قلعهی بزرگ از عصر وایکینگها. با این حال، تعداد کمی از اکتشافات انجام شده که نشان دهد نخبگان ثروتمند جزیره سالهای قبل از آغاز عصر وایکینگها کجا سکونت داشتند. شاید این یافتهی جدید به روشن شدن این ابهام کمک کند.
محققان دریافتهاند که این اشیاء کوچک، تمبرها یا نشانهای دوران قبل از وایکینگها هستند و بین سالهای ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلادی ساخته شدهاند.
به گفته مارگرت وات از موزهی ملی که سکهها و تمبرهای طلای باستانی را جمع آوری و دربارهشان تحقیق میکند، این تمبرها بسیار نادر هستند. در کل منطقهی نوردیک تنها ۲۸ تمبر کشف شده است، از جمله تمبر فالستر که بسیار منحصر به فرد است. در جنوب دریای بالتیک نیز، هیچ تمبر یا سکه طلایی کشف نشده است.
پیکر روی تمبر اینگونه به نظر میرسد. اگر بفهمیم نقاشی پشت سر فرد یک دسته از مو است، میتوانیم جنسیت آن را تعیین کنیم.
«تمام تمبرها بسیار خاص هستند. ما آنها را فقط در مهمترین مکانهای سکونتگاهی پیدا کردیم؛ مکانهایی که در زبان فنی آنها را مکانهای مرکزی مینامیم؛ مکانهایی که به مهمترین افراد یا پادشاهان تعلق داشت و این تمبر نیز به سبک خود بسیار خوشفرم و فوقالعاده است.»
روی تمبر فالستر، فردی را با لباسهای زیبا میبینید که دستهایش زاویهای بسیار خاصی دارند. دستها رو به پایین هستند و کف دستها قابل مشاهده است. این حالتی است که ما در هر دو فرهنگ مسیحی و پیش از مسیحیت به عنوان نشانهی تسلیم یا وحی میشناسیم. این نمادی است که در بسیاری از کلیساهای امروزی هم شاهد آن هستیم. نه خدا و نه پادشاه به هیچ وجه ضعیف و معیوب نشان داده نشدند. این ویژگیها را روی تمبر فالستر هم نمیبینید.
این به آن معناست که تصویر روی تمبر یا یک شخصیت سلطنتی است که تسلیم یک خدا شده یا خدایی است که خود را به یک انسان نشان میدهد.
با وجود اینکه یک دسته مو پشت سر این پیکر وجود دارد، تشخیص مرد یا زن بود آن دشوار است. برای اطمینان تحقیقات بیشتری باید انجام شود.
از آنجا که ممکن است یافتههای بیشتری در این سایت وجود داشته باشد، موزه لوُلَند-فالستر هنوز نمیخواهد مکان این یافتهها را فاش کند، فقط اعلام کرده است که مکان اکتشاف در مرکز فالستر است.
مترجم: زهرا ذوالقدر