(تصاویر) محرّم در دوران قاجار؛ از دستۀ قزاق‌ها تا عزاداری در چهلستون

(تصاویر) محرّم در دوران قاجار؛ از دستۀ قزاق‌ها تا عزاداری در چهلستون

در اینجا تصاویری کمتردیده شده از عزاداری ایام عاشورا در دوران قاجار را ملاحظه می‌کنید. در بین این عکس‌ها موارد جالبی مثل دستۀ عزاداری قزاق‌ها، تزئین اسب‌های سلطنتی برای تعزیه و عزاداری منتظران بازگشت ناصرالدین‌شاه از فرنگ را می‌توان دید.

کد خبر : ۱۴۴۴۸۶
بازدید : ۶۶۱

فرادید| عزاداری ایام محرم در دوران قاجار مراسمی باشکوه و فراگیر بود که از کاخ‌های سلطنتی تا کوچه و بازار را در حال و هوای خود غرق می‌کرد. شاهان قاجار نیز این مراسم را با اهتمامی خاص و با انواع آداب و رسوم آن از جمله تعزیه و نوحه‌خوانی برگزار می‌کردند.

به گزارش فرادید؛ ناصرالدین شاه در دوران سلطنت خود تکیه دولت را در تهران ساخت؛ ساختمانی که به احتمال زیاد از طراحی آمفی‌تئاتر «رویال آلبرت هال» در لندن الهام گرفته بود. در ایام محرم هر روز در این تکیه مراسم عزاداری برگزار می‌شد و مردم تهران نیز از زن و مرد با شکوه تمام در آن حاضر می‌شدند.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.21.03

آماده‌سازی اسب‌های سلطنتی برای تعزیه

به راه افتادن دسته‌جات عزاداری در تهران و شهرهای دیگر نیز بخشی جدایی ناپذیر از مراسم ایام محرم بوده است. حتی نظامیان یا همان قزاق‌ها هم دستۀ مخصوص خودشان را در این میان داشتند.

جالب است که رضاخان نیز در زمان حضور در فوج قزاق با اهتمام ویژه در مراسم عزاداری شرکت می‌کرد؛ با این‌حال او بعد از رسیدن به سلطنت، با رویکردی تحکم‌آمیز و دیکتاتورمآبانه، محدودیت‌هایی را بر این مراسم تحمیل کرد و نهایتا دستور ممنوعیت کامل آن را داد. اما محرم چیزی نبود که ممنوعیت چندساله‌اش بتواند آن را از خاطر ایرانیان شیفتۀ اهل بیت ببرد.

در اینجا تصاویری از آیین‌های مختلف عزاداری ایام محرم در دوران قاجار را ملاحظه می‌کنید.

47072788

عزاداری در چهلستون اصفهان با حضور حاکم اصفهان و فرماندۀ تیپ نظامی این شهر

5555

عزاداری در تکیه‌دولت با حضور پرشمار زنان

FS-FSA_A.4_2.12.GN.47.10 - Copy

دسته‌جات عزاداری در یکی از خیابان‌های تهران؛ دستۀ قزاق‌ها در بین جمعیت مشخص است
6665576
عزاداری در خانۀ حاکم مرند؛ طبق نوشتۀ زیر عکس، شرکت‌کنندگان در این مراسم، هیات استقبال از ناصرالدین‌شاه در بازگشت از سفر فرنگ بوده‌اند

47072791

مجلس روضه‌خوانی زنانه

47072780

مراسم تعزیه در تهران
۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید