مشهورترین زنان حرمسرای ناصرالدین شاه در یک قاب

مشهورترین زنان حرمسرای ناصرالدین شاه در یک قاب

این عکس قطعا در اوایل سلطنت ناصرالدین‌شاه گرفته شده است زیرا نخستین زنان او در این قاب با چهره‌هایی نسبتا جوان در کنار یکدیگر دیده می‌شوند.

کد خبر : ۱۴۵۷۸۵
بازدید : ۳۲۶۸

فرادید| دستخطی که در حاشیه‌های این عکس دیده می‌شود، طبق توضیحات آرشیوی، به احتمال فراوان متعلق به خود ناصرالدین شاه است و حدس قریب به یقین این است که عکس را هم خود او گرفته باشد. در این تصویر مهم‌ترین و بانفوذترین همسران شاه (غیر از جیران و انیس‌الدوله) حضور دارند.

به گزارش فرادید؛ گلین خانم که در سمت راست تصویر نشسته، اولین همسر عقدی شاه در زمان ولیعهدی بود. خجسته خانم تاج‌الدوله نیز که در ردیفِ ایستاده نفر سمت چپ است، نوۀ فتحعلی‌شاه قاجار و اولین همسر عقدی شاه بعد از رسیدن به سلطنت بود. شکوه‌السلطنه که در انتهای سمت چپ تصویر نشسته نیز نوۀ فتحعلی‌شاه و مادر مظفرالدین شاه قاجار بود.

47072866 (1)

در کنار شکوه‌السلطنه، منیرالسلطنه نشسته است که ناصرالدین شاه زیر تصویر او عبارت «مادر نایب‌السلطنه» را نوشته؛ دلیل این نوشته این است که منیرالسلطنه مادر کامران میرزا ملقب به نایب‌السلطنه بود. محلۀ منیریۀ تهران هنوز هم به نام این همسر ناصرالدین‌شاه شناخته می‌شود. سرورالسلطنه و شمس‌الدوله نیز از دیگر زنانی بودند که شاه در اولین سال‌های سلطنتش با آن‌ها ازدواج کرده بود.

در سریال جیران به کارگردانی حسن فتحی که ماجراهای دربار ناصری در سال‌های ابتدایی سلطنتش را نشان می‌دهد، تعدادی از این چهره‌ها حضور دارند. سمیرا حسن‌پور در این سریال نقش گلین خانم، رعنا آزادی‌ور نقش تاج‌الدوله و الهام نامی نقش شکوه‌السلطنه را ایفا کرده‌اند.

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید